وزیر آموزش و پرورش: معلمان اصلیترین سرمایه آموزش و پرورش هستند
برنامه ما این است که همزمان با ورود به سال تحصیلی جدید نیروی انسانی با کیفیت به آموزش و پرورش تزریق شود
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد نقطه آغاز شکل گیری حقیقی عدالت در همه سطوح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عدالت در برابری فرصت و کیفیت آموزشی است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست صمیمی با جمعی از فرهنگیان خراسان رضوی که صبح روز شنبه در مشهد برگزار شد، گفت: «بسیاری از مسائل و مشکلاتی که در اینگونه جلسات مطرح میشود کاملا مورد قبول است و امیدواریم با پیگیریهایی که انجام میشود بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم.»
او افزود: «البته بسیاری از این چالشها سالها است که متوجه آموزش و پرورش است و متاسفانه تلاشهای همکاران در دورههای مختلف نتوانسته این مسائل را به طور کامل حل کند.»
حاجی میرزایی آموزش و پرورش را یک نهاد وسیع و پهن پیکر توصیف کرد و گفت: «به تبع این گستردگی، اهمیت و پیچیدگی مسائل و چالشها بسیار بیشتر است، با این حال تمام تلاش خود را بکار بستهایم تا معضلات را به تدریج به حداقل برسانیم.»
وزیر آموزش و پرورش حمایت از مدارس غیر دولتی را مد نظر دولت دانست و اشاره کرد: «در بعضی از سالها برخی از مقررات ابلاغ شده اجرا نشده و امروز ما را با حجم انبوهی از مطالبات و تعهدات مواجه کرده که به تدریج این مطالبات هم پرداخت خواهد شد.»
او با بیان اینکه برخی از شکایات نهادهای نظارتی از آموزش و پرورش ناشی از عدم آگاهی همکاران در اجرای قانون است، افزود: «باید بتوانیم در مشاغل تخصصی اداری افرادی متخصص بکار بگیریم، از همین رو در طرح رتبه بندی پیش بینی کردیم همکارانی که آموزشی هستند اگر تمایل به ادامه کار اداری دارند مشخص شوند.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توافق نامه ساخت مسکن فرهنگیان باهمکاری وزارت راه و شهرسازی افزود: «توافق ما ساخت ۱۷۰ هزار مسکن است که تمام استانها وارد این طرح شده اند و اجرای آن از برنامه های مدنظر ما است.»
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم بکارگیری نیروی متخصص در فضای آموزش و پرورش اشاره کرد: «برنامه ما این است که همزمان با ورود به سال تحصیلی جدید نیروی انسانی با کیفیت به آموزش و پرورش تزریق شود، البته در حال حاضر به لحاظ توزیع نیروی انسانی در مناطق مشکلاتی وجود دارد و نیروهای کیفی هم به درستی توزیع نشدهاند که برای جبران این کاستیها بر برگزاری دورههای ضمن خدمت تاکید داریم.»
او با اشاره به انتقادات مطرح شده در خصوص برگزاری کنکور به شکل کنونی نیز یاد آور شد: «اقتصادی که پیرامون آموزش و پرورش شکل گرفته است، به جای حمایت از نظام تعلیم و تربیت مورد انتظار، از نظام آموزشی صرف حمایت میکند، در شرایط فعلی در خواسته هایمان بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی تاکید می کنیم اما نظام سنجش کنکور و واقعیت جامعه این مفاهیم را جدی نمیگیرد و اقتصاد هم بر همین خط سوار شده است.»
او در ادامه اضافه کرد: «اگر محصول واقعی نظام آموزش و پرورش در ساحتهای مختلف مسیر درست تربیت را طی کند، امکان بروز و ظهور داشته باشد و از ارزش های خود دفاع کند و ما هم امکان ایجاد تحول در درون خود این تحول را ایجاد کنیم آنگاه پیرامون نیز خود را با ما تطبیق خواهد داد.»
حاجی میرزایی با بیان اینکه سالهای بسیاری است از تمرکز زدایی در آموزش و پرورش صحبت میشود گفت: «امروز باید برای مدرسه مجال و ظرفیت بیشتری قائل شویم تا خلاقیت بیشتری داشته باشد چراکه مدرسه اصلی ترین رکن آموزش و پرورش است، مدرسه محوری یعنی اینکه مدرسه تبدیل به یک عنصر زنده در محله شود و به نیازهای خاص مخاطبین خود پاسخ دهد اما متاسفانه همه اینها در حد گفتار باقی مانده و در آخر فقط انبوهی از بخشنامهها به مدیران مدارس میرسد به همین جهت تصمیم گرفتیم در این زمینه نیز فعالیتهایی را برنامه ریزی کنیم.»
او با اشاره به لزوم تغییر در رفتارهایی که تبدیل به عادت شدهاند اذعان کرد: «مدرسه کانون تربیت است و ارزیابیها در این بخش باید ما را برای مسیر آینده راهنمایی کند، به این منظور تجمیع سایتهای متعدد آموزش و پرورش که مدارس با آنها سر و کار دارند و ایجاد سامانهای جامع در این بخش مورد بررسی و پیگیری است.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه مسئله عدالت آموزشی را یکی از مسئولیتهای آموزش و پرورش نسبت به جامعه دانست و گفت: «نقطه آغاز شکل گیری حقیقی عدالت در همه سطوح اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عدالت در برابری فرصت و کیفیت آموزشی است.»
وزیر آموزش و پرورش بحث تجهیزات در هنرستانها را نیز از مشکلات موجود این نهاد دانست و اشاره کرد: «جهت گیری قانون برای سوق دادن دانش آموزان به سمت هنرستانها مورد حمایت است، اینکه هر دانشآموز پایان تحصیلات یک مهارت را آموخته باشد جزء برنامهها و هدف گذاریهای ما است.»
او در پایان بر اهمیت حفظ شان و جایگاه معلمان در جامعه تاکید کرد و گفت: «داشتههای ما در مجموعه آموزش و پرورش بسیار بیشتر از نداشتههای ما است اصلی ترین سرمایه ما معلمان هستند که با منزلت ترین افراد جامعهاند و همیشه در صدر بوده و مورد اعتماد ترین افراد هستند.»
گفتنی است در ابتدای این دیدار جمعی از نمایندگان مدیران مدارس و فرهنگیان استان خراسان رضوی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.
ارسال دیدگاه