اگر قرار است به توسعه پایدار برسیم باید پژوهش های کاربردی را در اولویت قرار دهیم

مشهد(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در مراسم تقدیر از برگزیدگان و فعالان حوزه پژوهش استان که در مرکز آموزش نیروی انسانی شهید کامیاب مشهد برگزار شد گفت: اگر قرار است به توسعه پایدار برسیم باید پژوهش های کاربردی را در اولویت قرار دهیم.

کد مطلب: ۹۸۷۸۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اگر قرار است به توسعه پایدار برسیم باید پژوهش های کاربردی را در اولویت قرار دهیم

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این مراسم گفت: بنیان پژوهش بر سوال و پرسش بنا شده است و آنگاه که به دنبال پاسخ مناسب باشیم به دنبال تحقیق، تفحص، پژوهش، جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها می رویم و در این فرآیند اولین قدم طرح سوال است.

وی افزود: اگر قرار است دانش آموزانی پژوهشگر و محقق داشته باشیم در رفتار معلم روحیه پرسشگری، کاوشگری و تحقیق باید به عینه دیده شود تا به عنوان الگو به کار گرفته شود و اگر دانش آموزان تفکر انتقادی و روحیه جستجوگری و پرسشگری داشته باشند بسیاری از خرافه ها و انحرافات گوناگون کاهش خواهد یافت پس حتما باید جرات سوال پرسیدن را در دانش آموز تقویت کنیم و آنگاه است که زمینه تحقیق و پژوهش در جامعه بیشتر می شود.

خدابنده تصریح کرد: رویکرد آموزش در دنیا دائما در حال تغییر بوده و آموزش برای زیستن، آموزش برای باهم زیستن، آموزش برای بهتر زیستن و آموزش برای حل مشکلات در جهت زندگی بهتر در این راستا بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: رویکرد آموزش در دهه قبل آموزش برای پژوهش بوده و در همین راستا پارک های علم و فناوری و پژوهش سراهای دانش آموزی ایجاد گردید و امروزه رویکرد آموزش در دنیا کارآفرینی است و آموزش های ما باید منجر به اشتغال زایی، کارآفرینی و رونق تولید شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 49 پژوهش سرای دانش آموزی در استان خراسان رضوی فعال می باشد و طرح های خوبی توسط دانش آموزان در این مراکز ارائه می شود و نتایج آن را در جشنواره های جابربن حیان، نوجوان خوارزمی و جوان خوارزمی ملاحظه می کنیم و آموزش و پرورش خراسان رضوی چهار سال متوالی است که رتبه اول جشنواره خوارزمی را کسب کرده است که جای تقدیر دارد.

خدابنده عنوان کرد: امروزه دیگر در دنیا چاپ مقالات و تعداد مقالات نشانه پیشرفت نیست بلکه میزان تاثیرگذاری پژوهش ها و تحقیقات در رسیدن به توسعه پایدار حائز اهمیت است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: پژوهش بطور کلی به دو دسته بنیادی و کاربردی طبقه بندی می شود و اگر قرار است به توسعه پایدار برسیم باید بیشتر به سمت پژوهش های کاربردی حرکت کنیم و از نظریه ها و تئوری ها فاصله بگیریم و در همین راستا پژوهش های دانش آموزی باید کاربرد محور باشد تا نتایج مثبت آن را در جامعه مشاهده نماییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار