وزیر آموزشوپرورش: رسالت آموزشوپرورش تربیت دانشآموز پرسشگر و پژوهشگر است
تهران (پانا) - وزیرآموزشوپرورش در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی مهمترین کارکرد آموزش و پرورش را تربیت انسانها برای زندگی شرافتمندانه و دفاع از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دانست.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی که در دبیرستان فرهنگ منطقه٢شهر تهران برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش به تمام پژوهشگران در تمام سطوح از دانش آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید گفت: «این هفته فرصتی است تا با بتوانیم بر مسئولیتهای پژوهشی خود مروری کنیم. مهمترین کارکرد آموزشوپرورش تربیت انسانها برای زندگی شرافتمندانه است تا آنان بتوانند از هویت، ارزش، شخصیت و باورهایشان دفاع کنند.»
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: «اگر این هدف را مأموریت جدیدی بدانیم، پژوهش جز تفکیکناپذیر این مأموریت است، چراکه برای مجموعه آموزشوپرورش پژوهش ضرورتی مهم و جدی است و تحقق مأموریتهای نظام تعلیم و تربیت بدون پژوهش امکانپذیر نیست. جامعه در مواجه با تغییر و تحولات زیادی است که روابط، آرمانها و اهداف را متأثر میکند بنابراین با پژوهش میتوانیم در مواجه با این شرایط بهخوبی مواجه شویم.»
او با بیان اینکه پژوهش مانند اکسیژن برای آموزشوپرورش است، گفت: «رسالت آموزشوپرورش تربیت دانشآموز پرسشگر و پژوهشگر است و تصور میشود که تمام این راه از مسیر دانش منتقل میشود اما برای تحقق اهداف و دستیابی به حد معینی از تربیت، پژوهشگری نیز مهم است. پژوهندگی بخش جداییناپذیر دانشآموزی است. بیشترین حجم دانش در مدرسه به دانشآموزان منتقل میشود اما در برابر پرسشگری دانشآموزان بهمحض ورود به مدرسه توقفی گذاشته میشود بنابراین آموزشوپرورش باید مسیر پرسشگری را برای آنها استمرار دهد.»
وزیرآموزشوپرورش گفت: «پیگیر پژوهندگی بهعنوان یک هدف هستیم و در سند تحول بنیادین این مأموریت بر عهده آموزش و پرورش گذاشته است که دانشآموزان و معلمان پژوهنده باشند. آموزشوپرورش میدان گستردهای برای همه نوع سؤال و اندیشیدن است. باید این موقعیت بینظیر را پاس بداریم و به بزرگترین سرمایه کشور تبدیل کنیم. باید بتوانیم در همه بخشهای آموزشوپرورش روح پرسشگری و پژوهشگری را جریان دهیم.»
حاجی میرزایی بابیان اینکه از مدرسه، خانه و جامعه آباد میشود، گفت: «روح پرسشگری در مدرسه شکل میگیرد، پژوهشگری از جنس فرهنگ است بنابراین برای پژوهشگر بودن باید پژوهنده بودن را یاد گرفت. در اختیار داشتن دانشآموزان و پیوند آنان با مقوله تربیت و استمرار خلاقیت در مسیر زندگی آنان، میدان بزرگی برای پژوهندگی است. هر کلاس درسی محل پژوهش است و هر موضوعی در مدرسه میتواند پژوهش باشد.»
حاجی میرزایی در پایان با اشاره به دانشآموزان پژوهشگر افزود: «بیشتر از آنکه جامعه از توانمندی شما بهرهمند شود، شما دانشآموزان هستید که از این توان خود بهره خواهید برد و انشالله آینده درخشانی خواهید داشت.»
در پایان این مراسم از ٢٠ دانشآموز پژوهشگر و فناور برتر قدردانی شد.
ارسال دیدگاه