وزیر آموزش و پرورش: برای اینکه بتوانیم به آرمانها و اهداف برسیم نیازمند پژوهش هستیم
تهران (پانا) -وزیر آموزش و پرورش معتقد است برای اینکه بتوانیم به آرمانها و اهداف برسیم نیازمند پژوهش هستیم این باید مسیر را برای رسیدن به اهداف و نزدیک شدن به آرمانها هموار کند.
محسن حاجیمیرزایی در آیین بزرگداشت روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش با تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد یکی از کارکردهای پژوهش را در اینکه دریابیم کجا ایستادهایم و ارزیابیمان چیست دانست و گفت: «پژوهش باید به ما بگوید در ارزیابی منصفانه از جریان پژوهش و آموزش و پرورش در کشور باید کدام مسایل را حل کنیم.»
او ادامه داد: «اکنون ما در شرایطی با منابع محدود و فرصت بسیار گذرا انتخابهایی که انتخابهای بعدی را محدود میکند هستیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «دایره تاثیرات برخی از تصمیمات ما از یک نسل فراتر میرود و آینده یک جمعیت، انسان و ملت را سازمان میدهد این تصمیمات ما را در محدودههایی میبرد که تصمیمات بعدی متاثر آنان شکل میگیرد لذا اساسی است که آگاهانه تصمیم بگیریم و برای آن نیازمند پژوهشهایی منعطف به واقعیتهای ملموس هستیم.»
حاجی میرزایی گفت: «پژوهش بسیار مهم است اما وجه اهمیتی آن این است که ما آرمانهایی داریم اما نقدهایی جدی و موثری به نظام تعلیم و تربیت کنونی وجود دارد. برای اینکه بتوانیم به آرمانها و اهداف برسیم نیازمند پژوهش هستیم این باید مسیر را برای رسیدن به اهداف و نزدیک شدن به آرمانها هموار کند.»
او ادامه داد: «باید هرسال به مدد این پژوهشها یک گام جلوتر باشیم ما با محیطی در ارتباطیم که دائماً در حال تغییر و پویایی مستمر است که این تغییرات همه آرایشها را دگرگون میکند، توازنها را بهم میزند، اولویتها را تغییر میدهد، قدرتها را جابجا و روشها را متاثر میکند باید درک روشنی از این تغییرات و آینده پیشرو داشته باشیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر نتوانیم درک روشنی از آینده داشته باشیم وقتی با آن مواجه شدیم آمادگی لازم و سنجیده را نداریم. بهسرعت تحولات انسانها را در فضای جدید میبرد اگر ظرفیت لازم را برای مواجهه هوشمندانه نداشته باشیم دچار سردرگمی و استیصال میشویم و قادر نیستیم از شخصیت خود دفاع کنیم.»
او با بیان اینکه پژوهش باید آینده را مشخص و انسان را برای عرصههای مختلف مشخص کند گفت: «نسبت آموزش و پرورش با تحقیق و پژوهش نسبتهای جدی و اساسی است یکی اینکه موظفیم افراد را پژوهشگر و پرسشگر بار بیاوریم پژوهشگری و پرسشگری مهمتر از دانشآموزی و انتفال مفاهیم دانشی به افراد است.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «ما مخفوطات را به ذهن افراد وارد میکنیم. امروز کارکرد نظام تعلیم و تربیت این است که دانش و تجربه گذشتگان را به آینده و آنان را برای دفاع از شخصیتها منتقل کنیم این به ظرفیتهای پژوهشی و توانمندی نیاز دارد.»
حاجیمیرزایی افزود: «پژوهشگری آموزش میدهد که ما سنجیده سخن بگوییم و مبتنیبر حقیقت و شواهد روشن حرف بزنیم خروجی آموزش و پرورش باید انسانهایی پژوهشمحور باشند و افراد بر مبنای آن حرکت کنند و حرف بزنند. نظام سنجش ما باید قادر باشد این ظرفیت را در پایان بسنجد و کنکور باید به این ظرفیت امتیاز دهد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «در عرصهای که کسی در سنجش این عنصر حیاتی وزنی قائل نیست تمام اولویتهای ما راه بهجایی نمیبرد. در تمام مسال و مشکلات کشور هیچ عرصهای قویتر از عرصه اندیشیدن و تفکر وجود ندارد.»
او در پایان گفت: «آموزش و پرورش اگر ۷۰۰ هزار معلم دارد باید ۷۰۰ هزار اقدام پژوه داشته باشد هیچ شغلی پربارتر و غنیتر از معلمی نیست که برای اعتلای مقام انسان رفیع است. افرادی که در کار تربیت انسان و پرورش آنان هستند، معلم هستند و این عرصه، عرصه نابی است.»
ارسال دیدگاه