ذوعلم: اگر معلم مجهز باشد بخش مهمی از فرآیند تعلیم و تربیت سامان مییابد
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد اگر معلم به عنوان رکن اصلی در فرآیند تعلیم و تربیت به نگرشی عمیق، انگیزهای معنوی و تربیتی و دانش و مهارتی راهگشا مجهز باشد، بخش مهمی از فرآیند تعلیم و تربیت سامان مییابد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، علی ذوعلم در نشست سالانه رابطان پژوهش و رابطان گروه بررسی محتوای آموزش و پرورشی که در مرکز آموزشی رفاهی فرهنگیان شماره ۳ شهر اصفهان برگزار شد، گفت: «امروزه در آموزش و پرورش علیرغم برخورداری از مبانی نظری تحول و برنامه درسی ملی و پیشتازی در میان بسیاری از کشورهای منطقه و جهان، همچنان به تلاش و پیشرفت بیشتر برای ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و رساندن آن به طراز هویت، فرهنگ و پیشینه خود نیاز داریم.»
او افزود: «آموزش و پرورش کشور ما در سطح جهان نیز توانسته است جزو کشورهایی باشد که دارای نقشه راه مبنایی و نظری مدون است.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در بخش دیگری از سخنان خود به سه مولفه اساسی در آموزش و پرورش یعنی معلم، مدرسه و برنامهریزی درسی اشاره کرد و گفت: «اگر معلم به عنوان رکن اصلی در فرآیند تعلیم و تربیت به نگرشی عمیق، انگیزهای معنوی و تربیتی و دانش و مهارتی راهگشا مجهز باشد، بخش مهمی از فرآیند تعلیم و تربیت سامان مییابد و باید به این نکته توجه داشت که امروزه بخش اعظمی از دستاوردهای آموزش و پرورش به واسطه تلاش معلمان حاصل شده و قدردان تلاش و همت این عزیزان هستیم.»
ذوعلم ادامه داد: «مولفه اساسی دیگری که در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد مدرسه است که به عنوان یک سازمان دارای روح و یک نهاد فرهنگی و تربیتی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، تا جایی که عملکرد مدرسه و کادر مدیریتی آن به عنوان بستر تحقق حیات طیبه بر عملکرد معلمان و آموزگاران نقش بهسزایی دارد و در همین زمینه، اجرای برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) این امکان را فراهم میکند تا توانمندی، ظرفیت و صلاحیت مدرسه به رسمیت شناخته شود.»
او گفت: «مولفه سوم برنامه درسی و بسته یادگیری است که بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قرار دارد و بر همین اساس تلاش ما بر ایجاد توازن میان حوزههای تربیتی است.»
معاون وزیر آموزش و پرورش به اهمیت فرآیند تجربهنگاری و به اشتراک گذاشتن این تجربیات با سایر همکاران اشاره کرد و افزود: «لازم است تا در همه نواحی و مناطق، شرایطی فراهم شود تا مدیران مقاطع مختلف تحصیلی با اندیشهورزی و تعامل، تجربیات مختلف خود را مبادله کنند؛ چرا که اگر بتوانیم یک مدیریت هدایتگر و مشارکتگرا ایجاد و از ظرفیتها استفاده کنیم قطعا شاهد پیشرفتها و دستاوردهای بیشتری خواهیم بود.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه سفر خود به استان اصفهان با حضور در ناحیه دو به صورت سرزده از دبستان حسین امین ۱ بازدید و از نزدیک با آموزگاران، دانشآموزان و کادر مدیریتی این آموزشگاه گفتوگو کرد.
ارسال دیدگاه