لاشکی: عموم افراد لازمالتعلیم در مدارس دولتی درس میخوانند و باید این مدارس تقویت شوند
چهطور اجازه دادهایم وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟
تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در قانون جدید مصوب مجلس مدارس عشایری، شبانهروزی، استثنایی، اقلیتها حذف نمیشوند اما مدارس بزرگسالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئتامنایی باید حذف شوند.
قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلوزیونی پرسشگر گفت: «آنچه در مجلس درباره ادغام مدارس خاص تصویب شد دغدغه بسیاری از افراد است که بهدنبال برقراری عدالت آموزشی هستند. شاید یکسال روی طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش و پرورش کار میشود و نمایندگان تبصره الحاقی را برای آن ارائه دادند که رای آورد و تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.»
او افزود: «شمار مدارس خاص را در کشور، زیاد کردهایم که باعث شده است از اصل موضوع غافل شویم. قرار بود آموزش، رایگان و همگانی باشد، این تنوع باعث دور شدن از این اصل قانون اساسی شده است.»
احمدی لاشکی گفت: «البته مدارس استثنایی در مصوبه اخیر از حذف، مستثنی شده اما مابقی مدارس را قرار است در دسته مدارس دولتی ببینیم. هفت نهاد و هیات تشخیص، درباره انواع مدارس اقدام کردهاند، مثلا مدارسی داریم که شخص وزیر اقدام به تاسیس آن کرده است همانند مدارس قرآنی. چهطور اجازه دادهایم وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟ هفت نوع مدرسه را شورایعالی انقلاب فرهنگی مجوز داده است.»
او در پاسخ به انتقادات دیگر مهمانان این برنامه گفت: «از اصل موضوع فرار نکنیم، معیار طبقاتی شدن مدارس، مورد حرف و بحث مجلس است و پول باید در همه مدارس به یک میزان برای دانشآموزان صرف شود. آیا دانشآموزی که در سراوان است به اندازه دانشآموز یک مدرسه خاص از امکانات آموزشی بهرهمند میشود؟ هنوز مدارسی داریم که تا همین اواخر معلم نداشتهاند. مجلس دارد به کمک شما میآید، چرا تصمیم حذف مدارس تیزهوشان در دوره آقای بطحایی اجرا نشد؟ چرا جلوی آن مصوبه گرفته شد و رئیس جمهور آن را امضا نکرد؟»
لاشکی افزود: «اگر بیعدالتی وجود دارد مجلس ناچار است ورود کند. اتفاقا این مصوبه پختهای است. حتما مدرسه شبانهروزی حذف نمیشود، شبانهروزی مدرسه دولتی است و حذف نمیشود.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «تبصرهای در این قانون آمده است که تاسیس هر نوع مدارس خاص از این پس صرفا با دریافت مجوز از مجلس امکانپذیر است. دولت قانونگریز است و علت ورود ما به موضوع استخدام حقالتدریسها هم همین است. قرار بود آییننامه مربوطه ۱۳ شهریور ۹۷ نوشته شود اما هنوز خبری نیست.»
او ادامه داد: «پایان مجلس نهم نیز مصوبهای داشتیم که بر مبنای آن هرگونه جابجایی و ادغام وزارتخانهها بدون اجازه مجلس غیر ممکن شد.»
لاشکی گفت: «باید شیوهنامه تدوین شود. با این حال معتقدم مدارس عشایری، شبانهروزی، استثنایی، اقلیتها باید باقی بمانند و حذف نمیشوند. اما مدارس بزرگسالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئتامنایی باید حذف شوند. البته باز هم این موارد را آییننامه باید مشخص کند. چیزی به نام حذف نداریم. دنبال ادغام مدارس هستیم.»
او ادامه داد: «عموم افراد لازمالتعلیم در مدارس دولتی درس میخوانند و باید این مدارس روزبروز تقویت شوند در حالیکه تضعیف میشوند. آیا آموزش و پرورش در این چندسال مصوبهای برای حل مشکلات ناعدالتی آموزشی آورده است یا خیر؟»
لاشکی در واکنش به اینکه این مصوبه باعث سرریز شدن دانشآموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی میشود گفت: «این را رد نمیکنم. اما به اینکه وضعیت چهطور در وزارتخانه مدیریت شود برمیگردد. اگر برنامه ریزی درست باشد اجازه سرریز به مدارس غیردولتی داده نمیشود. آموزش و پرورش را سلیقهای اداره میکنیم. به دولتها توصیه میکنیم از کالایی شدن آموزش جلوگیری کنند.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: «باید نظام آموزشی امکانات تحصیلی را برابر و رایگان برای همگان فراهم کند.»
وی درباره اینکه در تحقیق مرکز پژوهشهای مجلس مدارس غیردولتی به سه دسته خصوصی، تعاونی و وابسته به سازمانها تقسیمبندی شدهاند آیا اینها هم باید حذف شوند؟ گفت: «امروز بسیاری دستگاهها برای خود مدرسه ایجاد کردهاند، آیا اینها باید باشند؟»
او در پایان گفت: «هدف مجلس سامان بخشی به وضعیت آموزش و پرورش است. منتظر میمانیم مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح برگردد. اگر هم این مصوبه تایید شود اینطور نیست که دانشآموزی که مثلا سال اول تیزهوشان است دیگر سال دوم نرود، دانشآموزان تا پایان تحصیل در مدرسه خود میمانند. بلکه مدرسه دیگر ورودی جدید سال اول نمیگیرد و مردم از این بابت نگرانی نباید داشته باشند.»
او ادامه داد: «قانون اساسی بر همگانی و رایگان بودن آموزش تاکید دارد. آنچه امروز داریم با قانون اساسی منافات دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به کاهش تنوع اشاره شده است. مراجع تصمیمگیری باید محدود باشند و مرجعیت شورایعالی آموزش و پرورش و در کنار آن مجلس را بپذیریم.»
این مصوبه باعث سرریز شدن دانشآموزان مدارس خاص بهسمت مدارس غیردولتی میشود
علیاصغر کاکو جویباری، استاد دانشگاه نیز در این برنامه درباره مصوبه اخیر مجلس درباره حذف تنوع مدارس گفت: « قانون حذف تنوع مدارس، عنوانی مبهم از معضل جداسازیهای آموزشی متعدد است. چرا مدارس استثنایی در این قانون استثنا شده اما مدارس تیزهوشان نشده است؟ تاریخ اجرای قانون تا شهریور۹۹ یعنی سال آینده تعیین شده، مگر میشود طی یکسال کل مدارس را اینگونه طبق مصوبه حذف کرد؟»
او افزود: «نوعی تصمیم شتاب زده از سوی مجلس اتخاذ شده است. یک بدفهمی از صوزت مسئله رخ داده است. معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است.»
این استاد دانشگاه با اشاره به این نیازهای ویژه آموزشی گفت: «این نیازها در این مصوبه نادیده گرفته شده است. مدارس شاهد، تیزهوشان، مدارس افاغنه و اتباع، مدارس ماندگار، مدارس عشایری، شبانهروزی و... را مگر میشود جمع کرد، آنهم تا شهریور ۹۹؟ معتقدم این مصوبه مبهم است. باید طرحی برای ارتقای کیفیت مدارس خالص دولتی داشته باشیم، نه برای مدارس اقلیتی.»
جویباری گفت: «مدارس سمپاد را نمیتوان حذف کرد، اما با این شکلی که دارد اداره میشود مشکلاتی ایجاد کرده است. سمپاد در روش جذب، بحرانهایی دارد و دانشآموز در سطح وسیع جذب میکند و ذهن مردم را برای اثبات تیزهوش بودن تحریک میکند. دانشآموز ترغیب میشود ثابت کند تیزهوش است در حالی که لازم نیست.»
او ادامه داد: «این مصوبه باعث سرریز شدن دانشآموزان مدارس خاص بهسمت مدارس غیردولتی میشود. انشاءالله این طرح بهعلت مشکلات از شورای نگهبان عودت داده میشود. پیشنهادم این است که طرح ارتقای مدارس دولتی را بنویسند. مدارس دولتی ما کانون ستم اجتماعی هستند. دانشآموزان این مدارس احساس تبعیض میکنند که در آینده زمینهساز آسیب اجتماعی میشود.»
این استاد دانشگاه افزود: «این مدارس متنوع و خاصی که ایجاد شدهاند در کاهش کیفیت مدارس دولتی موثر بودهاند اما این مصوبه با این سبک و سیاق دارای ایراد است.»
ارسال دیدگاه