در گفتوگو با پانا
مدیرعامل «آپارات» و «فیلیمو»: اگر VOD در ایران فضای خود را پیدا نکند، به سرنوشت پیام رسانهای داخلی دچار خواهد شد
حق پخش ایرانی فیلم «مرد عنکبوتی را ۱۵ هزار دلار خریدیم
تهران (پانا) - محمد جواد شکوری مقدم مدیرعامل گروه صبا ایده، مالک «آپارات» و «فیلیمو»، معتقد است، اگر VOD در ایران فضای خود را پیدا نکند، به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که پیام رسان¬های داخلی دچار شدند؛ یعنی آمازون و نتفلیکس مانند تلگرام و اینستاگرام به فضای داخلی حاکم میشوند.
«صبا ایده» نام یکی از پیشگامان ارائه سرویسهای اینترنتی در ایران است که از طریق وب سایتهایی چون «آپارات»، «فیلیمو» و «سینماتیکت» نیازهای گستره وسیعی از کاربران ایرانی بازار ویدئو، فیلم و سریال را تامین میکند.
«فیلیمو» به عنوان اولین سامانه نمایش درخواستی آنلاین کشور طیف گستردهای از فیلمهای سینمایی، سریال، انیمیشن، فیلمتئاتر و فیلمکوتاه ایرانی و خارجی را در اختیار کاربرانش قرار میدهد و «آپارات» بستر اشتراکگذاری ویدیویی است که بهطور متوسط روزانه بیش از یک میلیون کاربر از خدمات آن استفاده میکنند.
صباایده علاوه بر این، مالک برخی از پرترافیکترین سرویسهای آنلاین ایرانی از جمله کلوب و میهن بلاگ است و به عنوان مالک آژانس تبلیغاتی صباویژن، در زمینه تبلیغات اینترنتی و خدمات بازاریابی دیجیتال نیز حضور پررنگی دارد.
آنچه میخوانید گفتوگوی خبرنگار پانا با محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل صباایده است،او متولد ۱۳۶۱ ، دانشجوی انصرافی برق قدرت دانشگاه امیرکبیر، بنیانگذار گروه صبا ایده است.
چرا فیلیمو به حوزه سرمایهگذاری در سریالها وارد شده است و چه اهدافی را در این بخش دنبال میکند؟
سرمایه گذاری و تولید اختصاصی فیلم و سریال توسط سرویسهای VOD مطرح در تمام دنیا اتفاق میافتد و راهی است برای تولید محتوای متناسب با سلیقه کاربران این سرویسها. اما در ایران با توجه به نوپا بودن صنعت VOD، تامین محتوای این پلفترمها در سالهای ابتدایی متاثر از تولیدات سنتی سینمای داخل و شبکه نمایش خانگی بود. ما در فیلیمو پس از گذشت چند سال از فعالیت و با شناخت بیشتر ذائقه و سلیقه مخاطبان خود، به حوزه سرمایه گذاری و تولید محتوا برای کاربران ورود کردیم. دلیل اصلی به انجام رساندن این تصمیم فراهم کردن محتوایی است که متناسب با سلیقه کاربران باشد و با مورد اقبال قرار گرفتن از سوی آنها، باعث رشد فیلیمو شود.
آخرین آمار فیلیمو و آپارات در تعداد مشترکان و تعداد کاربران در استفاده از محتوای موجود چیست؟
فیلیمو در حال حاضر عدد یک میلیارد و هشتصد میلیون دقیقه تماشا را به صورت ماهیانه تجربه میکند که این روندی روبه افزایش است. آپارات نیز ماهیانه سی و پنج میلیون کاربر واحد دارد و بیش از ششصد میلیون بار پخش آنلاین ویدیوی ماهیانه بر روی آن انجام میشود.
فیلیمو تا کنون چقدر در قانونمند کردن فضای اینترنتی دانلود فیلم موثر بوده است؟
ساز و کاری که در بستر اینترنتی ایران وجود دارد باعث شده تا معیار مشخص و دقیقی برای اندازه گیری دانلودهای قانونی یا دانلودهای غیرقانونی وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی از تاثیر مستقیم یک سرویس قانونی با عدد و رقم مشخص نمیتوان صحبت کرد. اما سمت دیگر ماجرا این است که تماشای آنلاین قانونی یک فرهنگ است و سرویسهای VOD با تمام توان خود برای استمرار آن در جامعه تلاش میکنند. ما فقط یک سرویس عرضه کننده محتوا نیستیم، بیش از آن در حال تلاش برای فرهنگ سازی جهت تماشای قانونی محتوا هستیم. ما با خرید حق نشر محتوا از صاحب آن و با فراهم کردن بستر مناسب و مقرون به صرفه نمایش محتوا، مخاطب را متقاعد میکنیم تا با پرداخت حق اشتراکی بهصرفه، به چندین هزار اپیزود فیلم و سریال به صورت قانونی دسترسی پیدا کند. در چنین شرایطی به نظر میرسد که با گذشت زمان و جا افتادن این فرهنگ، کم کم مخاطب به صورت منطقی و اقتصادی مجاب میشود تا فیلمها و سریالها را به صورت قانونی ببیند.
شما در یک توییت در اکانت شخصی این موضوع را مطرح کردید که بیشتر از همه نیاز به فضای رگولاتوری در حوزه صوت و تصویر را در کشور درک میکنید. این نیاز را از نظر خود شرح دهید.
اصولا فعالیت در بازاری بدون قانون مشخص سخت و پرمخاطره است. فضای فعلی را در نظر بگیرید که ما در تامین محتوا با سختی مواجه هستیم، در تبلیغات دست و پا بستهایم چرا که صداوسیما تبلیغات ما را پخش نمیکند یا در موضوعات مرتبط با شبکههای اینترنتی مشکل داریم. اما مرجع مسئولی که به کل این مشکلات رسیدگی کند، برای آن قانون گذاری کند و حدود اختیارات و وظایف را مطابق با آن قانون تعیین کند نداریم. ما در بسیاری از موارد بلاتکلیف هستیم چون چنین مرجعی وجود ندارد که در فعالیتهای خود به آن استناد کنیم، مثلا در حوزه لایو و گیم میتوانیم کارهای بسیار متفاوتی انجام دهیم اما نمیدانیم که چرا انجام نمیدهیم. خلاهای قانونی که در حال حاضر وجود دارد اجازه بسیاری از فعالیتها را به ما نمیدهد. منظور از این رگولاتوری در حوزه صوت و تصویر، قوانین مشخص و مدون است که نه فقط برای سرویسهای VOD مثل فیلیمو یا پلتفرمهای UJC مثل آپارات، بلکه دربرگیرنده کل فضای آفلاین و آنلاین و کل کسب و کارهای خصوصی و غیرخصوصی باشد و حتی صدا و سیما را تحت قوانین یکپارچه خود قرار دهد.
با توجه به اینکه از پرداخت مبلغ ۱.۳ میلیون دلاری برای خرید کپی رایت آثر خارجی خبر دادهاید، لطفا توضیح دهید که روند خرید محتوای داخلی و خارجی در فیلمیو چگونه است.
سرویسهای VOD رونق دوبارهای به گردش مالی در صنعت سینما دادهاند. این را امروز درحالی میگوییم که تهیهکنندگان و سرمایهگذاران فیلمها و سینما به وضوح پذیرفتهاند که بخش مهمی از مخاطبانشان از کاربران سرویسهای VOD هستند و بخش مهمی از بازگشت سرمایهشان هم توسط همین مخاطبان رقم میخورد. بدیهی است که ما با مدلهای درآمدی مطابق با عرف بازار با تمام صاحبان محتوای ایرانی قرارداد میبندیم و حق نشر آثار آنها را برای نمایش آنلاین خریداری میکنیم. درباره فیلم و سریال خارجی هم با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریم کمپانیهای مطرح آمریکایی است و خلاء قانونی متعهد نبودن به کنوانسیون جهانی برن هم در کشور وجود دارد، ما تا جایی که بتوانیم آثار آن دسته از کمپانیهایی که فروش منطقهای خاورمیانه را آزاد کرده از طریق واسطههای فروش در ترکیه، لبنان و امارات خریداری میکنیم. حجم این آثار خریداری شده تا کنون ۲۸۰۰ عنوان به ارزش ۱.۳ میلیون دلار بوده است که این روند ادامه دار خواهد بود. برای مثال حق پخش ایرانی تازهترین فیلم سینمایی «مرد عنکبوتی» را، که محصول سال ۲۰۱۹ است، با مبلغی حدود ۱۵ هزار دلار خریداری کردیم. نکتهای که لازم است اشاره کنیم این است که در قراردادهای خارجی حق پخش یک محتوا برای یک منطقه جغرافیایی به فروش میرسد. بنابراین اگر ما یک فیلم را با قرارداد نمایش در ایران خریداری میکنیم، امکان پخش آن در اروپا یا آمریکا را نداریم.
با توجه به اینکه ویاو دی هنوز آنطور که باید در جامعه شناخته نشده و شما هم اولین شرکتی بودید که در این راه قدم گذاشتید، چه آیندهای را برای این بازار ترسیم میکنید؟
ترسیم آینده برای ما به معنی اهدافی است که در پیش رو داریم و برای محقق کردنشان تلاش میکنیم. اما میتوان در یک جمله گفت که اگر VOD در ایران فضای خود را پیدا نکند، به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که پیام رسانهای داخلی دچار شدند. اگر کشور ظرفیت VOD های داخلی را نداشته باشد، آمازون و نتفلیکس مانند تلگرام و اینستاگرام به فضای داخلی حاکم میشوند و باز دست کشور از رقابت با سرویسهای خارجی خالی میماند. ضمن اینکه از تاثیر رشد VOD ها بر سینمای داخل هم نباید غافل شویم. گردش مالی که VOD ها برای سینمای داخل به همراه آوردهاند و حمایتی که از تولیدات ملی انجام میدهند، میتواند شرایطی را فراهم کند تا سینمای ایران هم حداقل مانند کشور همسایه یعنی ترکیه در صنعت سینمای منطقه و جهان بیش از پیش رونق بگیرد.
گفتوگو: عاطفه بزرگنیا
ارسال دیدگاه