آیین ملی هفته پیوند اولیاء و مربیان
حاجی میرزایی: در سند تحول بنیادین خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شریک آن است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش مدرسه موفق را مدرسهای دانست که به بازار عرضه و تقاضای مهارتهای مؤثر برای زندگی و تربیت تبدیل شود.
وزیر آموزش و پرورش در آئین ملی هفته پیوند اولیاء و مربیان که صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد گفت: «عمیقاً اعتقاد دارم که تحقق حقیقی مأموریتهای آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت نسل نو نیازمند همکاری گسترده خانوادههاست. از این جهت گردهمایی امروز بسیار مهم و مبارک است دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور و مشارکت خانوادهها میسر خواهد شد.»
او ادامه داد: «ما هر چقدر قادر باشیم این پیوند و ارتباط را عمیقتر برقرار کنیم برکات بیشتری متوجه آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور خواهد شد بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم در برابر مسائل و مشکلاتی که این پیوند را در معرض خطر قرار داده است بایستیم.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «یادگیری فراگیرترین رفتار انسانهاست هر قدر که جریان یادگیری همهجانبهتر و عمیقتر باشد موقعیتها و ظرفیتهای نظام تعلیم و تربیت بیشتر خواهد شد.»
او اختلال در فرایند یادگیری اختلال در حیات انسانها دانست و گفت: «اگر در برههای از زندگی اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شود آثار آن به سادگی از بین نخواهد رفت. وقتی انسان دچار استیصال، درماندگی، انزوا میشود یعنی اختلالی در جریان یادگیری او در گذشته ایجاد شده است، بنابراین مهمترین وظیفه آموزش و پرورش این است که این فرآیند یادگیری را تقویت کند و به پیش ببرد.»
او ادامه داد: «فرزندان ما دائماً در محیطهای گوناگون قرار میگیرند و با شرایط مختلف مواجه میشوند و باید بهعنوان یک فرزند، دانشآموز و دوست نقشهای مختلفی را ایفا کنند. آنها برای ایفای مؤثر این نقشها نیازمند یادگیری عمیق هستند.»
حاجی میرزایی گفت: «یادگیری فقط مختص دانشآموزان نیست و والدین آنها نیز باید در جریان یادگیری قرار بگیرند. امروز یکی از عواملی که پیوند دانشآموزان با مدرسه و خانواده دچار کاستی میکند تأخیر در جریان یادگیری در یکسو و افزایش سرعت یادگیری در سوی دیگر است. وقتی فرزندان ما در حال یادگیری هستند و والدین از فرآیند یادگیری باز میمانند فاصله بین آنها روز به روز عمیقتر میشود و هر چقدر این فاصله عمیقتر شود به صمیمیت بین آنها ضربه وارد میکند، این مشکل به گفتوگو و تعامل بین آنها آسیب میزند و جامعهای که تعامل و گفتوگو در آن آسیب ببیند مستعد آسیبهای گوناگون دیگر است.»
او ادامه داد: «برای مقابله با آسیبهای اجتماعی که امروز در جامعه وجود دارد باید پیوند بین دانشآموزان و والدین آنها تقویت و ساماندهی کنیم، این تقویت در پیدا کردن ادبیات مشترک و امکان تعامل و گفتوگوی مؤثر بین دانشآموزان و والدین است.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید دیوار بین مدرسه و خانه برداشته شود مدرسهای قادر است نقش خود را به خوبی ایفا کند که سنبل و نماد ارتباط بین خود و والدین باشد. مدرسه کانون یادگیری همه دانشآموزان و والدین آنها است، براساس تعالیم دینی ما خانوادهها مسئول تربیت فرزندان خود هستند و آموزش و پرورش باید برای این کار در کنار آنها قرار گیرد تا این مسئولیت به درستی انجام شود.»
او ادامه داد: «ما باید بتوانیم فرزندان خود را تجهیز کنیم تا در شرایطی جدید بتوانند از خودشان دفاع کنند، بسیاری از والدین قادر نیستند که نقشهای خود را بهدرستی ایفا کنند، مهمترین کارکرد انجمن اولیاء و مربیان این است که هم والدین را برای ایفای نقش خود آماده کند و هم به دانشآموزان کمک کند تا نقشهای خود را به درستی ایفا کنند.»
او ادامه داد: «اگر نتوانیم انسجام، هماهنگی و ارتباط مؤثر را بین مدرسه و خانواده برقرار کنیم در رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت خود موفق نخواهیم شد.»
او به سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «در سند تحول بنیادین خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شریک آن است یعنی هم خانواده و هم آموزش و پرورش یک هدف دارند و در رسیدن به آن هدف به یک اندازه سهیم هستند، امروز هم خانوادهها و هم دانشآموزان دچار تغییرات زیادی شدهاند، در گذشته خانوادهها تصور میکردند مدرسه دانای مطلق است اما امروز خانوادهها این اعتقاد را ندارند.»
حاجی میرزایی گفت: «مدرسه موفق مدرسهای است که به بازار عرضه و تقاضای مهارتهای مؤثر برای زندگی و تربیت تبدیل شود، ارتباط والدین و مدرسه ارتباط یک ساعته و یک روزه نباید باشد و باید این ارتباط دائمی و مستمر باشد و والدین باید بهطور مستمر در جریان یادگیری فرزندان خود قرار بگیرند.»
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه مدرسه خانواده دوم است، گفت: «باید تمام ظرفیت را به کار بگیریم تا مدرسه محیط مناسبتری برای دانشآموزان باشد. البته همه میدانیم که امکانات ما در برابر حجم عظیم دانشآموزان کیفیت یکسانی ندارد.»
حاجیمیرزایی به مشارکت ۵ هزار میلیارد تومانی خیران مدرسهساز اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد دادهام تا فضاهای آموزشی نیازمند تعمیر و احداث در سامانهای در معرض نمایش برای عموم قرار گیرد تا امکان مشارکت برای همه مردم حتی با سرمایه کم ایجاد شود.»
ارسال دیدگاه