در گفتوگو با پانا
کریمی: ایران یکی از ۴ کشور برتر دنیا در پذیرش پناهندگان و جذب دانشآموزان اتباع است
نزدیک به ۵۰۳ هزار دانشآموز غیرایرانی در نظام رسمی آموزش ایران ثبتنام شدهاند
تهران (پانا) - قائممقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل و رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور جزئیات تحصیل دانشآموزان پناهنده در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در مدارس جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.
غلامرضا کریمی در گفتوگو با خبرنگار پانا خبر داد تعداد دانشآموزان ثبتنامشده اتباع خارجی در مدارس جمهوری اسلامی ایران از مرز ۵۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی جاری گذشته است. او در این باره گفت: «تعداد کل دانشآموزان ثبتنام شده تا تاریخ ۲۸مهر ۱۳۹۸ برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸، ۵۰۲ هزار و ۸۳۱ دانشآموز است که ۲۶۳ هزار و ۲۲۱ نفر از آنها پسر و ۲۳۹ هزار و ۶۱۰ نفر دختر هستند. همچنین از این تعداد، ۴۷۳ هزار و ۱۱۸ نفر از دانشآموزان افغانستانی هستند.»
رئیس مدارس خارج از کشور ادامه داد: «در دوره پیشدبستانی تعداد محدودی دانشآموزان اتباع خارجی داریم که حدود ۲هزار و ۵۰۹ نفرند و از این میان اتباع افغانستانی ۲ هزار و ۳۰۱ نفر هستند. ولی در دوره ابتدایی اول ۳۰۱هزار و ۹۷۰ نفر دانشآموز داریم که ۲۸۲ هزار و ۵۹۷ نفر از آنها دانشآموز افغانستانی هستند.»
کریمی افزود: «در دوره متوسطه اول ۱۰۲ هزار و ۸۲۷ دانشآموز تحصیل میکنند که ۹۸ هزار و ۱۶ نفر از اتباع افغانستان هستند. همچنین در دوره اول متوسطه ۱۵۵ دانشآموز استثنایی اتباع خارجی هم داریم. در دوره دوم متوسطه ۴۸هزار و ۲ دانشآموز مشغول تحصیلاند که ۴۵ هزار و ۸۵ نفر از آنها اتباع افغانستان هستند. همچنین در این دوره ۷۶دانشآموز استثنایی هم تحصیل میکنند.»
تفاوت ایران با دیگر کشورها در پذیرش دانشآموزان پناهنده
رئیس مرکز امور بینالملل وزارت آموزش و پرورش افزود: «نقطه قوت آموزش اتباع خارجی این است که ایران از معدود کشورهای دنیاست که پناهندگان و دانشآموزان پناهنده را در درون نظام آموزش رسمی خود ثبتنام میکند و همه دانشآموزان پناهنده مشابه دانشآموزان ایرانی، به نزدیکترین مدرسه محل زندگی خود مراجعه و ثبتنام میکنند.»
قائممقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل گفت: «با توجه به روندی که وجود دارد امسال شاهد جهش در ثبتنام اتباع خارجی در مدارس بودیم. بعد از دستوری که مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۴ دادند که همه دانشآموزان چه دانشآموزان قانونی و دارای مجوز و گذرنامه و هم دانشآموزان غیرمجاز و فاقد مدارک اقامتی میتوانند در مدارس ثبتنام کنند و مصوبه هیات دولت در این باره، تعداد دانشآموزان اتباع خارجی و پناهنده در مدارس ما از افزایش چشمگیری برخوردار شده است.»
کدام شهرستانها بیشترین دانشآموزان پناهنده را در خود جای دادهاند
به گفته رئیس مرکز مدارس خارج از کشور، شهرستانهای تهران با (۱۱۷هزار)، خراسان رضوی (۵۹هزار)، اصفهان (۵۶هزار و ۶۰۰)، شهر تهران (۴۴هزار و ۳۰۰)، فارس (۳۵هزار و ۹۰۰)، کرمان (۳۰هزار)، قم (۳۲هزارو ۷۰۰)، البرز با (۳۰ هزار) و سیستانوبلوچستان با (۲۳هزار) دانشآموز، به ترتیب استانهایی هستند که بیشترین تعداد دانشآموز پناهنده در آنها مشغول به تحصیل هستند.
غلامرضا کریمی ادامه داد: «سیاست اصولی وزارت آموزش و پرورش و دولت بر این است که هیچ کودکی بیرون از مدرسه باقی نماند، بنابراین با همکاری وزارت کشور برای دانشآموزانی که مدارک اقامتی معتبر نداشتند، با مراجعهای که به وزارت کشور کردهاند، توانستهاند برگ ثبتنام در مدارس را از وزارت کشور دریافت کنند و در مدارس ثبتنام شدند.»
ایران جزو ۴ کشور برتر دنیا در پذیرش و جذب دانشآموزان پناهنده است
قائممقام وزیر آموزش و پرورش در امور بینالملل به دانشآموزان بازمانده از تحصیل اتباع هم اشاره کرد و گفت: «دانشآموزان ایرانی را براساس سامانه ثبت احوال و از راههای دیگر میتوان پیشبینی کرد که چه تعداد از تحصیل بازماندهاند، اما چون سامانه مشخصی درباره دانشآموزان پناهنده وجود ندارد و به ویژه اینکه ما اتباع غیرمجاز را هم ثبتنام میکنیم، بنابراین پیشبینی خاصی درباره بازماندگان اتباع از تحصیل نمیتوان داشت.»
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در پایان گفت: «جمهوری اسلامی ایران جزو ۴ کشور برتر دنیا در پذیرش پناهندگان و جذب دانشآموزان اتباع است. در کشورهای دنیا دانشآموزان را در درون کمپها و اردوگاههای خاص نگهداری میکنند اما ایران دانشآموزان اتباع را در درون نظام آموزش رسمی خود پذیرش میکند و این در دنیا یک موضوع کمنظیر است. سازمان یونسکو هم در گزارشی که در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده است به این اقدام چشمگیر ایران اشاره و اعلام کرده است که ایران جزو کشورهای پیشرو در زمینه جذب و پذیرش کودکان پناهنده و آواره در درون نظام آموزش رسمی خود است.»
ارسال دیدگاه