چرا والدین و دانشآموزان به آموزش زبان انگلیسی گرایش دارند
تهران (پانا) -بهگفته مسئول سابق سازمان پژوهش آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان آموزی جزو برنامههای درسی است که در تمام کشورهای جهان وجود دارد، در اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین، ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش نیمه تجویزی با رعایت اصل هویت ایرانی و اسلامی را مورد تاکید قرار گرفته است.
بهگزارش ایسنا، حسینی بیدخت با تاکید بر اینکه بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش زبان خارجی باید نیمه تجویزی باشد، توضیح داد: یعنی مجموعهای فراهم شده است که دانشآموز و والدین او میتوانند از آن مجموعه، زبان مورد نظرشان را انتخاب کنند و الزاما فقط زبان انگلیسی نخواهد بود.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: شورایعالی آموزش و پرورش در سال ۷۲ یک مصوبه داشت که سال ۸۲ نیز آن را تکمیل کرد و بر اساس آن، این فضا مهیا شده است که برای آموزش زبان خارجی فقط به زبان انگلیسی بسنده نکنیم و در کنار زبان انگلیسی، به چهار زبان دیگر اشاره شده است که قابلیت انتخاب و یادگیری دارند؛ این زبانها شامل آلمانی، فرانسوی، روسی و ایتالیایی هستند.
او افزود: آنچه در مدارس ایران رخ داده این است که غالبا دانشآموز، والدین و مدارس، گرایش به زبان انگلیسی دارند که این مسئله دلایل مختلفی میتواند داشته باشد. یکی از عوامل گرایش والدین و دانشآموزان به زبان انگلیسی، ضعف آگاهی است، زیرا آنها اطلاع ندارند اگر علاقهمندیشان را اعلام کنند مدرسه میتواند این فضا را برای آنها فراهم کند هر چند ممکن است تعداد کسانی که درخواست یک زبان مشخص را دارند، به تعداد لازم برای ارائه یک کلاس نرسد.
مسئول سابق سازمان پژوهش درباره دیگر عوامل عدمتوجه به زبانهایی غیر از انگلیسی در مدارس اظهار کرد: ضعف تربیت مربی متخصص در زبانهایی همچون آلمانی، فرانسوی، روسی و ایتالیایی از دیگر دلایل است و این موضوع مستلزم ورود جدی دانشگاهها و انجام یک کار فرا سازمانی است. در حقیقت دانشگاهها باید برای تربیت مربی در این حوزهها وارد شوند.
ارسال دیدگاه