رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خبر داد
تغییر سهم آلایندهها در آلودگی هوای تهران
تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اعلام کرد با همکاری دو دانشگاه معتبر سیاهه انتشار آلایندههای هوای تهران بهروزرسانی و بر این اساس مشخص شده است سهم برخی از آلایندهها در آلودگی هوای تهران تغییر کرده است.
به گزارش مهر، سید آرش حسینی میلانی در پاسخ به این پرسش که آخرین سیاهه انتشار آلایندههای هوای تهران مربوط به سال ۹۲ است. آیا این سیاهه بهروزرسانی شده است؟ گفت: با همکاری دو دانشگاه معتبر سیاهه انتشار آلایندههای هوای تهران بهروزرسانی و پارامترهای جدید اندازهگیری به آن اضافه شده است.
به گفته او، در نتیجه این اقدام مشخص شده سهم برخی از آلایندهها در آلودگی هوای تهران تغییر کرده است.
این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: این گزارش برای بررسی بیشتر و صحتسنجی به نهادهای مسئول ارائه شده است که طی چند ماه آینده پس از تائید رسمی، نتایج آن منتشر میشود.
سازمان محیط زیست باید گزارشهای آلودگی هوا را صحتسنجی کند
میلانی همچنین با اشاره برخی از اظهارنظرهای متفاوت درخصوص غلظت گوگرد در بنزین گفت: پایش پارامترهای سوخت و آلودگی هوا باید با جامعیت انجام شود و متولی اصلی آن نیز سازمان حفاظت محیط زیست است. حتی اگر شرکت کنترل کیفیت هوا هم گزارشی درخصوص آلودگی هوا بدهد، سازمان حفاظت از محیط زیست باید آن را صحتسنجی کند.
او ادامه داد: در پایشهای انجام شده، باید مشخص شود که تعداد نمونهگیریهای انجام شده، چه تعداد بوده و اینکه از کدام مخازن نمونهگیری انجام شده است.
عضو شورای شهر با اشاره به پایشهای پیشین کیفیت سوخت اظهار کرد: پایش ادواری کیفیت سوخت از سالهای گذشته انجام میشد و ادعایی هم وجود ندارد که تمام مخازن سوخت را تحت پوشش قرار میدهد. حتی در زمینه اندازهگیریهای آلودگی هوا نیز مرجعیت با سازمان حفاظت از محیط زیست است و شهرداری تهران به این موضوع کمک میکند و نتایج به دست آمده از ایستگاههای سنجش آلایندههای شهرداری با نتایج سازمان حفاظت محیط زیست یکی و نتیجه نهایی منتشر میشود.
حسینی میلانی افزود: غلظت گوگرد در بنزین در ۱۰ سال پیش در وضعیت بالاتر از استاندارد قرار داشت که وزارت نفت توانست این میزان را در سوخت دیزل به صورت قابل توجهی کاهش دهد اما اکنون این میزان براساس گزارشهای اعلامشده در بنزین مقداری افزایش یافته است.
نباید در حوزه سوخت عقبگرد کنیم
وی با تاکید بر اینکه اصلیترین مسئله گوگرد، وجود آن در سوخت دیزل است تصریح کرد: وزارت نفت در این مورد نیز توانسته غلظت گوگرد در دیزل را کاهش دهد اما اکنون باید دید افزایش گوگرد در بنزین تا چه میزان روی آلودگی هوا اثر گذاشته است. این موضوع پیچیدگیهای خود را دارد و نباید در این خصوص، سریعا واکنش نشان داد، نتیجهگیری و حاشیهسازی کرد.
رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه در هوای تهران هم آلاینده اولیه وجود دارد و هم آلاینده ثانویه خاطرنشان کرد: وجود آلایندههای اولیه و ثانویه ممکن است به منجر به شرایط پیشبینی نشده تبدیل شود که همین مسئله ضروری میسازد در این باره بررسیهای لازم انجام شود. اینکه برخی در این میان، سخن از سوخت پتروشیمی میکنند و میگویند سوخت پتروشیمی چه مشکلی داشت هم درست نیست چراکه ما نباید در این حوزه عقبگرد کنیم.
ارسال دیدگاه