محمدحمیدی مقدم: مالکیت 100درصدی لاله در اختیار مرکز گسترش است
تهران (پانا) - محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی میگوید، مالکیت فیلم سینمایی لاله 100 درصد در اختیار مرکز گسترش است، این پروژه از سال ۹۷ با تصویب هیأت امنا، با تعیین مدیر پروژه و با حل اختلاف قرار شد تولید آن از سر گرفته شود و با توجه به اینکه یک سرمایه از دست رفته داشتیم باید در دوره جدید این سرمایه را احیا میکردیم.
صبح امروز نخستین نشست خبری محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.
دربخشی از این نشست مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با اشاره به برنامههای جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: «با توجه به وضعیت امروز سینما و وضعیت مالی آن، شاید مرکز گسترش آنقدر نقش تعیینکنندهای نداشته باشد، اما به لحاظ مبنایی نقش موثری دارد، تحولات سریع جامعه و فناوریهای رسانه دسترسی به قابلیتهای ساخت مستند، همگانی و به اشتراکگذاری آن سهل شده است، اما مرکز میخواهد از این فرصت استفاده کند و با رویکرد جهان بیرون عمل کند.»
وی به جایگاههایی که مرکز گسترش میتواند تاثیرگذار باشد اشاره کردو افزود: «مرکز در پنج جایگاه تاثیرگذار است، یک نخستین جایگاه را میتوان به سینمای مستند اختصاص داد. مرکز گسترش در وضعیت فعلی سینمای مستند یکی از پایگاههای اصلی آن است زیرا فیلمهای اندیشمندانه تولید میکند. با نگاه جدید، تنوع گونهها یکی از اهداف مرکز گسترش است.»
وی ادامه داد: «دیگر بخش سینمای انیمیشن است ما در بخش انیمیشن هم تاثیرگذار هستیم و این گونه سینمایی جایگاه اساسی در بخش حمایت مالی ما دارد. ورود به بازار جهانی از دیگر اهداف ماست.»
حمیدی مقدم در ادامه به بازگشت فیلمهای تجربی به مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند اشاره کردو گفت:«سومین اتصال مهم مرکز گسترش با جریان سینمای ایران، تولید فیلمهای تجربی است که با فراز و فرود و رفت و برگشت مدیریتی دچار نقصان شدهاند. خوشبختانه امسال بار دیگر فیلم تجربی به مرکز بازگشته است. در حالی که این فیلمها خیلی حمایت نمیشوند، مرکز میخواهد این خلأ را پر و هوای جدیدی را در سینمای داستانی ایجاد کند.»
وی در ادامه به ایجاد خانههای مستند در مراکز استانها و شهرستانها اشاره کردو اظهار کرد: «از کارهای خوب ما ایجاد خانه مستند است که مستندسازان توانستند جذب این خانهها شوند. مرکز و ادارات کل استان قرار است دو بازوی این خانهها شوند. اعتلای درگاه عرضه فیلم مستند با عنوان «سینماحقیقت» هم از مهمترین اهداف ماست. این جشنواره یکی از جشنوارههای مهم کشور است.»
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «با توجه به سیاست شفافیت، طراحی شیوهنامه حمایتی مرکز گسترش، اتفاق جدیدی است که در موسسههای تابعه دیگر هم میخواهد اجرا شود. از امروز شیوههای حمایت و تقسیم حمایتهای مالی قابل رصد است و همه میتوانند به این شیوهنامه دسترسی پیدا کنند، هر فرد فیلمنامه و طرح خود را میتواند ارائه و به صورت آنلاین آن را رصد کند و میتواند طرحهای ارائه شده در طول سال را هم ببیند تا از ارائه طرحهای تکراری جلوگیری شود. این شیوهنامه فعلاً در حال تست است اما اگر پیشنهادی باشد حتماً آن پیشنهادها را اعمال میکنیم.»
حمیدی مقدم درپاسخ به خبرنگار پانا درباره وضع نهایی پروژه «لاله» گفت:«پروژه لاله از سال ۹۷ با تصویب هیأت امنا، با تعیین مدیر پروژه و با حل اختلاف قرار شد تولید آن از سر گرفته شود و با توجه به اینکه یک سرمایه از دست رفته داشتیم باید در دوره جدید این سرمایه را احیا میکردیم در چنین استراتژی تولید لاله شروع شد و با برنامهریزی در سال ۹۸ جلسات متعدد شکل گرفت، تولید جدید شاید هزینهها را افزایش میداد اما دوباره یک تیم با تهیهکنندگی تورج منصوری به وجود آمد و چند روز پیش فیلمبرداری بخشهای منقطع این پروژه، انجام شد و حالا در مرحله تدوین قرار دارد و امیدوارم در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.»
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: «اختلافات «لاله» حل شده است. ما مالک صد در صد فیلم هستیم. با گذشت این سالها با شورای حکمیت و تشکیل جلسهها، اختلافات حل شد و هیات امنا کارشناسانی تعیین کرد که آیا این پروژه میتواند جلو برود یا نه. بزرگترین دستاورد این بود که این فیلم از وضعیت بیقضاوتی درآمد.»
وی افزود: «مهمترین موفقیت مرکز و سازمان سینمایی تولید این فیلم و پایان فیلمبرداری آن و خارج شدن «لاله» از وضعیت بلاتکلیفی بود و امیدواریم این سرمایه برگردد و جریان تولید فیلمهای مستند و انیمیشن ما را شکوفا کند.»
حمیدی مقدم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار پانا درباره اکران آثار در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: «این موسسه مدتی است به عنوان ناظر مالی بین سازمان سینمایی و مرکز قرار گرفته است و ارتباط ما با هنر و تجربه در همین حد است. «هنر و تجربه» فقط در حوزه اکران عمل میکند و تولید فیلمهای این چنینی با مرکز گسترش است.»
وی در پاسخ به اولویتهای مرکز گسترش درباره ساخت فیلمهای دینی اظهار کرد: «ما اولویتهای موضوعی داریم و میتوانید این موضوعات را در شیوهنامه مرکزببینید. قطعاً نگاه به ارزشهای اسلامی ایرانی برای ما مهم و در اولویتهای اصلی است. در مرکز با انبوهی از طرحهای تلویزیونی مواجهه میشویم اگر طرحهای خوبی در حوزه مفاهیم دینی باشد استقبال میکنیم. اولویتها در پنج بند است.»
حمیدی مقدم همچنین درباره اکران آثار مستند و انیمیشن نیز یادآور شد: «با توجه به سختی و نوع بازخورد مخاطب در حوزه مستند، آزمون و خطاهایی میشود، ما از امسال بعد از جشنواره «سینماحقیقت» یک پاتوق فرهنگی و روز مستند را در چارسو شکل میدهیم که به نظرم میشود این فضا را گسترش داد. اکران کافی نیست و قرار گرفتن مخاطب در کنار حوزه مستند مهم است.»
وی ادامه داد: «از امسال با هماهنگی و یک ارتباط ویژه یا تلویزیون، شاید به یک برنامه برسیم که نمایش فیلمهای مستند بهصورت جدیتر در تلویزیون دنبال شود. ورود مستندها در درگاه ویاودی هم از دیگر برنامههای ماست. مرکز گسترش در این بخش نقش حمایتی کند، در صورت ورود به ویاودیها و تلویزیونها، مستندها به برگشت سرمایه هم میرسند.»
مدیرعامل مرکز گسترش با اشاره به این موضوع که حوزه فیلمسازی متحول شده است، تصریح کرد: «تولید انیمیشن بخشی از فعالیتهای مرکزاست. مرکز گسترش وظیفه حمایت از نوعی از انیمیشن را دارد که از حمایتهای مالی برخوردار نیست و آن انیمیشن کوتاه است. ما نگاهی هم به آینده داریم. مرکز، استعدادها را به سمت صنعتی شدن انیمیشن هدایت میکند.»
وی همچنین درباره تغییر رویکرد جشنواره حقیقت و بحث گرفتن حق ورودی از فیلمها برای جشنواره سینما حقیقت،گفت: «جشنواره در فرم و اجرا امسال دچار تغییرات میشود و باید یک سری مبانی را رعایت کنیم. نگاه تخصصی به حوزههای مختلف، رسانهها و مستندسازان در اولویت ماست، ما ساز و کاری را تهیه میکنیم که یک آینده خوب داشته باشد و تحول فرمی جدید برای جشنواره ایجاد میشود.»
حمیدی مقدم تصریح کرد: «جشنواره سینما حقیقت یک استراتژی دارد که این نگاه مثل همه جای دنیا معین میشود و نگاه باز وجود دارد. هر فیلمی میتواند در یک جریان سینمایی از دایره انتخاب حذف شود و یک فیلم متوسط مورد انتخاب قرار بگیرد.»
حمیدی مقدم همچنین درباره عملکرد مرکز گسترش در حوزه دیپلماسی فرهنگی گفت: «یکی از نکاتی که در وضعیت فعلی مرکز، به آن اهمیت میدهیم دیپلماسی فعال در کشورهای همگرا و دارای منافع مشترک است، یکی از کارهای مرکز در آینده ورود مستندسازان و برگزاری هفتههای فیلم در این کشورهاست، با توجه به هزینهها دنبال راهکار برای گرفتن اسپانسر هستیم تا پذیرای مستندسازان ما باشند.»
وی افزود: «اولین نقطه نگاه ما به کشورهای اطراف با زبان و منافع مشترک است اما امیدواریم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم تا بتوانیم زیست واقعی ایرانیها را انعکاس بدهیم و تولید مشترک داشته باشیم. تولید مشترک در حوزه انیمیشن و مستند یکی از اهداف ماست. با توجه به وضعیت امروز جهان میخواهیم روی این موضوع کار کنیم تا قابلیتهای فنی، نگاه و اقلیم ما برای کشورهای خارجی نمایان شود. نگاه فستیوالی برای ما مهم است اما در حوزه مستند ارتباط با مخاطبان برای ما مهمتر است.»
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور فیلمهای مرکز در جشنوارههای بین المللی اشاره کردو افزود: «وضعیت نمایش ما در فستیوالها خوب است. اما وضعیت فروش ما خوب نیست و نیاز به پخشکننده خوب داریم که ما در این حوزه ضعیف هستیم. پخشکنندههای ما بسیار قوی در حوزه فیلمهای داستانی عمل میکنند اما شاید نتوانند در حوزه مستند کار کنند. از همین رو ما از پخشکننده بخش خصوصی حمایت میکنیم و بیشترین حمایت را در این حوزه داریم.»
وی خاطرنشان کرد: «خیلی از شفافسازیها در حوزه خبر است اما ما برگشت مالی زیادی از تولیداتمان نداریم و این حلقه مفقوده سینمای ماست. ما در حوزه انیمیشن و مستند میخواهیم روی این موضوع کار کنیم. ما باید این موضوع را فراگیر کنیم تا نفع مالی بتواند برای فیلمسازان و ما انگیزه ایجاد کند. وضعیت به لحاظ پخش و فروش مناسب نیست و باید تلاش کنیم این حوزه را بهبود ببخشیم.»
حمیدیمقدم درباره مکان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» گفت: «این جشنواره در چارسو برگزار میشود، اما ساز و کار ورود و چگونگی استفاده از سالنها دچار تحولاتی میشود. البته مدیریت پردیس ملت لطف داشتند و پیشنهادهایی دادند که شاید سالهای آینده بازبینی کنیم، هدف مرکز تکثیر و ازدیاد جشنوارهها نیست و فعلاً روی «سینماحقیقت» تمرکز داریم. کار خوبی که در مرکز شکل میگیرد این است که تمام مستندها به صورت ویدیو لایبرری آرشیو میشود تا مورد استفاده قرار بگیرد که این آرشیو بعد از جشنواره «سینماحقیقت» راهاندازی میشود.»
ارسال دیدگاه