در گفت‌وگو با پانا مطرح شد:

علیرضا تابش: با ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در فارابی نگاه ما دیگر فقط به فیلم بلند سینمایی نیست

از امسال در بسته‌های حمایتی فارابی به توسعه وب‌سری‌ها توجه خواهد شد

تهران (پانا) - مدیرعامل بنیاد فارابی معتقد است نهادهای فرهنگی باید کمک کنند تا تولیدکنندگان محتوا خصوصا سازندگان وب‌سری‌ها با استفاده از آموزش و امکاناتِ مورد نیاز به استقلال و درآمدزایی برسند.

کد مطلب: ۹۵۹۷۸۶
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا تابش: با ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در فارابی نگاه ما دیگر فقط به فیلم بلند سینمایی نیست

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره تلاش‌های مجموعه فارابی در بخش تولید وب‌سری‌ها گفت: «این ایده یک سال پیش با فراخوان «جشنواره کودک‌آنلاین» آغاز شد، ساختمانی در اختیار این جشنواره گذاشته شد و از بین بیش از هزاروصد ایده، که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، 25 ایده برتر قدم به مرحله ساخت گذاشتند. امروز در همین مکان ما شاهد داوری و معرفی این آثار وب‌سری هستیم که البته نخستین‌بار در جشنواره فیلم کودک و نوجوان معرفی و داوری شدند. می‌خواهم بگویم پیشرفتی که طی این یک سال در بخش تولیدات وب‌سری شاهد بودیم بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز است.»

وی درباره چشم‌انداز انیمیشن‌های وب‌سری در جامعه امروز ایران گفت: «گسترش اینترنت و فضای وب حضور فعال وب‌سری‌ها را در همه جای دنیا به دنبال داشته است. امروز صنایع و پلتفرم‌های بسیاری هستند که از طریق تولید محتوا و انتشار آن در فضای اینترنت کسب درآمد می‌کنند. برندهای شناخته‌شده‌ای مثل «آپارات»، «نماوا» و «فیلیمو» از جمله فعالان این عرصه هستند که همگی متعلق به بخش خصوصی هستند. در واقع فرایند تولید محتوا درقالب وب‌سری‌ها جزو فعالیت‌های بخش خصوصی است و دولت فقط نقش حمایت‌کنندگی دارد. فضای تولید در این بخش بیشتر نگاه استارت‌آپی دارد.»

تابش افزود: «بنیاد فارابی به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره کودک آنلاین از امسال در بسته‌های حمایتی خود کمک‌هایی به توسعه وب‌سری‌ها خواهد داشت که به تولیدکنندگان محصولات برگزیده تعلق خواهد گرفت.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی سپس به ملزومات ساخت یک وب‌سری اشاره کرد و گفت: «تولید وب‌سری سه ضلع اصلی دارد؛ یکی حوزه فناوری اطلاعات و متخصصان این حوزه یعنی ICT است، وجه دیگر هنرمندان و افراد خلاق در این بخش هستند و ضلع سوم هم بازار و فضای کسب‌وکار و کارآفرینی است؛ یعنی این سه ضلع در کنار هم «کودک آنلاین» را تشکیل می‌دهند. امروز وب‌سری‌های ایرانی در فضای مجازی جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و تولیدکنندگان آنها به درآمدزایی رسیده‌اند. ما تلاش می‌کنیم فعالیت‌های این بخش را از نظر کمیت و کیفیت تقویت کنیم. »

تابش افزود: «از زمانی که موسسه رسانه‌های تصویری در بنیاد فارابی ادغام شده است، ما به همه محصولات صنعت تصویر توجه داریم، نه فقط فیلم‌های بلند سینمایی. فارابی درکنار وزارت ارتباطات و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش می‌کند آموزش‌ها و امکانات لازم را برای تولید وب‌سری‌ها در اختیار تولیدکنندگان این عرصه قرار دهد تا بتوانند با همراهی کارآفرینانِ این بخش محصول خود را تولید و منتشر کنند و به کسب درآمد در این حوزه بپردازند. در تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان باید بسیار مراقب باشیم که سلیقه‌های شخصی را در تولید اثر تحمیل نکنیم.»

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار