معاون آموزش و پرورش مازندران: کمبود نیروی متخصص و ناهمسویی والدین با نظام تعلیم و تربیت از چالشهای تربیت کودکان است
ساری (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران کمبود سرمایه و نیروی متخصص، عدم همسویی والدین با نظام تعلیم و تربیت، تناقض بین وقایع مدرسه و محیط خانه، خانواده و اجتماع را از جمله چالشهای موجود در تربیت کودکان برشمرد.
سید عیسی میرشفیعی در آستانه هفته ملی کودک، با بیان اینکه مدرسه همگام با آموزش و پرورش، آفرینندگی دارد و پرورش آفرینندگی نیز دارای اصولی است، تشخیص استعدادها، احترام به افکار و عقاید و طرح پرسشها و فعالیتهای برانگیزاننده و محرک که منجر به تفکر و نو آوری می شود را از اصول آن برشمرد.
او افزود: «مدرسه با بسترسازی مهارتهای خلاقانهی فعالیتها به صورت بازی که به صورت عینی و مستقیم به دانش آموزان داده میشود، باعث شکوفایی استعدادها میشوند، زیرا کودکان به طور طبیعی با شنیدن اصطلاح بازی شور، شوق و انگیزه بیشتری برای یادگیری از خود نشان میدهند.»
میرشفیعی با اشاره به اهمیت نقش مدارس در پرورش خلاقیت دانشآموزان، گفت: «مدرسه با مهارت تغییر و تحول محیط، باعث تحریک استعداد و ایجاد خلاقیت میشود و با ایجاد تفکر مثبت به بهبود روابط با دیگران کمک میکند.»
مدرسه با ایجاد مهارت کسب تجربه، غنیترین راه ایدهیابی را برای دانشآموزان مهیا میکند.
به گفته او مدرسه با تشویق دانشآموزان ایدهیابی را در دانش آموزان پرورش میدهد، با فراهم آوردن شرایطی به ایجاد مهارت درک درست مساله کمک میکند و فرصت لازم را به دانشآموزان برای دستیابی به راه حلهای دیگر نیز میآموزد. همچنین مدرسه با ایجاد مهارت کسب تجربه، غنیترین راه برای ایدهیابی را برای دانش آموزان مهیا میکند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران درباره چالش های پیش رو در تربیت شایسته کودکان گفت: «کمبود سرمایه و نیروی متخصص، عدم همسویی والدین با نظام تعلیم و تربیت، تناقض بین وقایع مدرسه و محیط خانه، خانواده و اجتماع، عدم مدیریت صحیح بر فضای مجازی و فناوریهای نوین و عدم وجود نشاط و شادابی در بین مدارس و خانواده از جمله چالشهای پیش رو در تربیت شایسته کودکان به شمار میآید.»
او ضمن تاکید بر لزوم نهادینهسازی هویت ایرانی- اسلامی در کودکان ادامه داد: «کودکان مهمترین و ارزشمندترین سرمایه کشور محسوب میشوند و سرمایهگذاری برای این عزیزان از سرمایهگذاریهای دیگر، برای آینده کشور سودمندتر است. برای نهادینهسازی هویت ایرانی-اسلامی در بین دانش آموزان، مدارس با برگزاری جشنواره های مختلف همچون جشنواره غذای سالم، جشنواره بازی های بومی و محلی با لباسهای محلی، جشن شالیزار، جشن قرآن مخصوص پایه اولی ها، برگزاری برنامه های مختلف ملی و مذهبی در مراسم صبحگاه به این امر مهم مبادرت میورزند.»
میرشفیعی در پایان با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت کودکان برای جامعه تأکید کرد که باید به استناد سند تحول بنیادین همه نهادها در تربیت نسلی تاثیرگذار، نقش آفرینی کنند. در این بین صدا و سیما، نهادهای فرهنگی، شهرداریها، فرمانداریها و خانوادهها هر کدام سهمی به سزا دارند.
ارسال دیدگاه