برگزیدگان کشوری مسابقات فرهنگی هنری، کارت مربیگری دریافت میکنند
شیراز(پانا) - کارشناس مسول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس هدف از برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری را پرورش روحیه تلاش و بالا بردن سطح معلومات هنری همراه با تقویت روحیه ایمان و انگیزه و تعاون در بین دانشآموزان دانست و افزود: برگزاری این جشنواره علاوه بر ایجاد رقابت سالم، فضایی مناسب برای پرکردن اوقات فراغت دانشآموزان است.
ابراهیم نجفینژاد در گفتوگو با پانا، از موفقیت فارس در کسب مقام برتر در جشنواره سی وهفتم و کسب بیشترین تعداد رتبه برتر و تعداد دانشآموزان موفق خبر داد و افزود: کسب ۱۸ رتبه اول، ۱۸ رتبه دوم و ۳۸ رتبه سوم ، و کسب مقام اول سرود و نقاشی همگانی توسط دانشآموزان استان، موجب اعطای مقام برتر این جشنواره به فارس شد.
او آموزش فرهنگ و هنر مطلوب در جامعه را در برپایی اصول آموزش پرورش و مدرسه محوری و تاکید بر کارآمدی برنامهها و بهرهگیری از تجربیات یکدیگر برای انتقال مفاهیم موثر خواند.
او جشنوارههای فرهنگی هنری را ابزاری مناسب در راستای کمک به رشد فکری و معلومات دانشآموزان دانست و افزود: حُسن این جشنواره و فعالیتهای مختلف آن این است که دانشآموزان در یک محیط سالم با نظارت مربیان و اساتید مجرب به رقابت میپردازند و با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا میشوند.
او درباره برنامه های پیش بینی شده برای برگزیدگان مرحله کشوری مسابقات فرهنگی و هنری گفت: این دانش آموزان به حال خود رها نمیشوند و از آنها به عنوان مربی در رشتههای تخصصی خود استفاده میشود، همچنین از آنها به عنوان داور در سطح آموزشگاهی و کاندیدای داوری در مرحله منطقه ای انتخاب خواهد شد.
نجفی نژاد در رابطه با دانش آموزانی که فارغ التحصیل شده اند افزود: به این دانش آموزان کارت مربی گری اهدا میشود که میتوانند در کانون های فرهنگی تربیتی و مدارس نیز مشغول به کار شوند.
کارشناس مسول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس، با اشاره به سابقهی دیرینه و سیوهفت سالهی برگزاری این جشنواره، و برگزاری آن در ۴ مرحلهی آموزشگاهی، منطقه، استان و کشوری، افزود: شروع فعالیت بسیاری از هنرمندان بنام و مشهور کنونی از همین مسابقات بوده است به طوریکه دانشآموزان در کنار تعلیم و تربیت ، از طریق مدارس شناسایی میشوند و بسته به توانایی آنها در ۷۰ رشته علاوه بر پرورش استعداد و توانمندی خود با هم به رقابت میپردازند.
او ادامه داد: این مسابقات در گذشته در ۸ رشتهی قرآن، نهج البلاغه، هنرهای دستی و تجسمی، هنرهای آوایی، نشریه دیواری، کتابخوانی، ادبی ونمایشی برگزار میشدهاست که امروزه بسته به نیاز و ضرورت جامعه در قالب ۷ بخش ادبی پروهشی، رسانه و فضای مجازی ، هنرهای نمایشی ، فیلم کوتاه، هنرهای تجسمی و دستی، کتابخوانی و کتاب پژوهی و هنرهای آوایی و در بیش از ۷۰ رشته برگزار میشود.
به گفتهی او، برگزیدگان مرحله آموزشگاهی به مرحله منطقه یا شهرستان یا ناحیه راه پیدا میکنند و پس از آن برای بررسی به مرحله استانی فرستاده میشوند و بعد از بررسی و بازبینی با توجه به سهمیه هر استان، تعدادی از آثار برای بازبینی کشوری بصورت غیر حضوری انتخاب و به مرحله کشوری اعزام میشوند.
کارشناس مسوول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس معتقد است، برای ترویج این جشنواره و حضور حداکثری دانشآموزان در آن، مدیران باید علاوه بر فعالیتهای آموزشی، برای کشف استعداد و سوق دادن دانشآموزان به سمت مسابقات فرهنگی و هنری نیز تلاش کنند.
او ادامه داد: برگزاری این جشنواره به صورت مسابقه و رقابتی تنها یک وسیله برای سوق دادن دانشآموزان به سمت بروز استعدادها تا رسیدن به اهداف هنریشان است.
نجفی نژاد از استقبال ۲۶۰ هزار نفری دانش آموزان در مرحله آموزشگاهی در مدارس سراسر فارس خبر داد و افزود: ۱۲۸ هزار نفر از این تعداد به مرحله منطقه راه یافتند که پس از بازبینی آثار ۴۵ هزار اثر به مرحله استانی ارسال شد.
به گفتهی او، بعد از بررسی، ۲۲۰ اثر به مرحله کشوری ارسال شد که۱۰۴ دانش آموز به تفکیک ۳۲ پسر و ۷۲ دختر در اردوگاه شهید باهنر تهران از ۲۲ لغایت ۳۱ مرداد به رقابت پرداختند.
کارشناس مسول فرهنگی و هنری آموزش و پرورش فارس از برنامه های جدید برای سال آینده گفت: برنامه ما در اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش این است که در سال آینده هر کلاس یک سرود داشته باشد که موسیقی این سرودها ویژهی دوره اول و دوم ابتدایی و متوسطه اول و اشعار آن برگرفته شده از کتب فارسی و هدیه های آسمانی است که با بازگشایی مدرسه دربین مدارس به عنوان آوای استانی به صورت منسجم توزیع خواهد شد.
نجفی نژاد با اشاره به اینکه آینده کشور در دست نوجوانان خواهد بود افرود: در سال آینده، جشنواره ی سی و هشتم از نام جشنواره ی فرهنگی و هنری به جشنواره فردا تغییر نام خواهد داد.
ارسال دیدگاه