محسن حاجی میرزایی : تشکلهای دانشآموزی به دانشآموزان برای مصونیت در برابر مخاطرات کمک میکنند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تشکلهای دانشآموزی میتوانند در افزایش ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و داشتن مصونیت لازم در مقابل مشکلات و مخاطرات کمک کنند.

محسن حاجی میرزایی در حاشیه سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در اردوگاه شهید باهنر در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه دانشآموزان اتحادیه چقدر میتوانند در اجرای سند تحول بنیادین نقش داشته باشند گفت: «سند تحول بنیادین یک سند ارزنده است که آموزش و پرورش ما از آن برخوردار شده است. در این سند تاکید شده ساحتهای تربیتی از انتقال دانش و پرورش حافظه به ساحتهای اعتقادی، دینی، سیاسی، اجتماعی، هنری، زیبا شناختی و کارافرینی توسعه پیدا کنند.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «وقتی قرار میشود آموزش و پرورش ماموریتهای خود را گسترش دهد و با بخشهای فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی ترکیب مناسبتری را به وجود بیاورد، نقش تشکلها نقش برجستهای است.»
او افزود: «تشکلها هستند که میتوانند در افزایش ظرفیتهای سیاسی و اجتماعی دانشآموزان و داشتن مصونیت لازم در مقابل مشکلات و مخاطرات کمک کنند.»
حاجی میرزایی همچنین درباره وضعیت مدارس مناطق سیلزده گفت: «خوشبختانه مدارس تخریبی و آنانی که نیاز به بازسازی داشتهاند، آماده شده و تا اول مهر در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد. برخی مدارس که بیش از ۴ کلاسه هستند و مشکلات مالکیتی داشتهاند در حال بررسی هستند تا در اختیار دانشآموزان قرار گیرد.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره اهداف و راهبردهای خود گفت: «نظام تعلیم و تربیت مسئولیتهای مهمی دارد. شرایط امروز جامعه ما محصول دیروز این نظام و شرایط فردای ما محصول امروز نظام تعلیم و تربیت است.»
او افزود: «مهمترین ماموریت نظام تعلیم و تربیت این است که کمک کند جامعه موفق و پیشرفتهای داشته باشیم، کمک کند تا در برابر تغییرات گسترده و پرشتاب دچار درماندگی و استیصال نشویم، هویت خود را نبازیم و ارزشهای خود را گم نکنیم.»
حاجی میرزایی مهمترین هدف خود را تلاش برای آموزش و پرورشی دانست که قادر است مسئولیتهای اجتماعی، دینی، اخلاقی، سیاسی و علمی خود را انجام دهد.
او ادامه داد: «در آستانه بازگشایی مدارس و جشن مهر هستیم. امیدوارم این جشن با مشارکت همه خانوادهها جشن خوبی باشد. زیرا میدانید که در اول مهر آهنگ زندگی تغییر میکند، برنامه و ساعت کار همه تغییر میکند و فعالیتها تحتتاثیر قرار میگیرد.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید خود را برای این فضای جدید آماده کنیم. باید مدارس را طوری آماده کنیم تا دانشآموزان به فضایی وارد شوند که امید و نشاط را در آنان افزایش دهد.»
حاجی میرزایی از خانوادهها خواهش کرد که حتما به یاری مدارس بشتابند به مدارس سر بزنند و کمک کنند تا محیط تحصیل فرزندانشان محیط دلپذیر و جذابی باشد. او گفت: «این لزوما به معنای کمک مالی نیست. والدین که بخش مهمی از تربیت را تشکیل میدهند ترکیبشان با مدرسه مهم است.»
او افزود: «همکاران فرهنگی من از چند ماه قبل تمام تلاش خود را برای بازگشایی مدارس در اول مهر کردهاند تا مهر بی دغدغهای داشته باشیم.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: «باید بر روی تقویت منزلت معلمان و بر روی پیشبینی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش کار کنیم باید بر روی برداشتن فاصلههایی که در مناطق مختلف است تلاش کنیم و سطح دسترسیهای آنان و سرانهها را افزایش دهیم.»
حاجی میرزایی گفت: «باید نقش مدرسه را که کانون اصلی تعلیم و تربیت است، برجسته و اختیارات آن را بیشتر کنیم. اکنون در طرح بوم که برنامه ویژه مدارس است، بخشی از مدارس این اختیار را دارند که برنامه درسی تدوین کرده و دانشآموزان را با محیط و زندگی خود آشنا کنند.»
او افزود: «تلاش میشود بهتدریج این برنامهها عملیاتی شود. البته این تغییرات گسترده است و امیدوارم با ریلگذاری صحیح بتوانیم کار را انجام دهیم.»
ارسال دیدگاه