تعزیه یکی از ریشههای جدی تئاتر مذهبی و آئینی است
تهران (پانا) - محمد جوادحقشناس معتقد است، هنر تعزیه و تعزیهخوانی به نوعی منحصر به ایران است و می توان از تعزیه به عنوان یکی از ریشههای جدی تئاتر مذهبی و آئینی یاد کرد.
به گزارش روابط عمومی خانه تئاتر، محمد جواد حقشناس رییس کمیسیون فرهنگی در بازدید از نمایشگاه «به روایت نسخه خوانان» گفت: این نمایشگاه بسیار اتفاق ارزشمندی بود که بابت آن لازم است از خانه هنرمندان و خانه تئاتر تشکر کنم. توجه به شبیه خوانی و نسخههای آن که گنجینههایی در گوشه گوشه کتابخانهها و برخی از خانههای قدیمی است، کار شایستهای است که امروز به خوبی ارائه شدهاست به خصوص اکنون که در ماه محرم هستیم.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در خصوص فرصتهای به دست آمده از چنین نمایشگاهی افزود: هنر تعزیه و تعزیهخوانی به نوعی منحصر به ایران است و چنین نمایشگاههایی فرصتی فراهم میکند که این هنر به جهان هم معرفی شود. شاید بتوان از تعزیه به عنوان یکی از ریشههای جدی تئاتر مذهبی و آئینی یاد کرد و نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که شبیه خوانی تنها منحصر به مجالس عزاداری نیست و در برخی از این شبیه نامهها مجالس عروسی ائمه اطهار (ع) نیز به چشم میآید؛ حتی مجلس گفت و گو نیز در این نسخ موجود است، گفت و گوهایی اندیشه محور در این نسخهها شکل میگیرد که گاه روایتگر اتفاقات مهم تاریخی است و برای اینکه بتواند در ذهن مخاطب ماندگار شود قالب نمایشی به خود گرفتهاست.
حقشناس در خصوص دستاوردهای چنین نمایشگاههایی توضیح داد: امیدوارم زمینه، فضا و فرصتی فراهم شود که بتوانیم موزهای برای تعزیه در شهر تهران داشتهباشیم و این فرصت را فراهم کنیم که در قالب یک فضای نمایشی و آیینی، این سنت ارزشمند و قدرتمند را برای نسلهای آینده به یادگار بگذاریم چرا که تعزیه یکی از شاخههای جدی هنر است.
او در پایان افزود: این نمایشگاه نشاندهنده نوعی تکامل مسیر تعزیه است، طبق نسخ موجود این نمایشگاه در آغاز تنها اشعار و نگارندههای آنها ثبت میشده اما پس از کمی در مجالس موجود حتی نام شبیهخوانها، اسباب مورد نیاز هر مجلس و لوازمی که القا کننده حس متن است نیز در نسخ قید شدهاست. حتی در ادامه ماجرا میبینیم که شبیهگردان مانند کارگردان تئاتر امروز، به ورود و خروج شبیهخوانان و حسی که نیاز است به مخاطب انتقال یابد، مسلط است. جای خوشبختی در این نمایشگاه این است که این آثار عمدتاً مربوط به دوره ناصری است و نشان میدهد تعزیه بیش از ۱۵۰ سال در ایران در اوج بودهاست، امیدوارم بتوانیم زمینهای در خصوص بازگشت مجدد به دوران طلایی تعزیه به لحاظ هنری، مخاطب شناسی و معرفی آن به جهان فراهم کنیم.
نمایشگاه «به روایت نسخهخوانان» تا بیست و ششم شهریورماه در گالریهای ممیز و زمستان خانههنرمندان ایران برقرار خواهد بود.
ارسال دیدگاه