در گردهمایی تفویض اختیار مطرح شد:
ضرورت احداث ۵۰۰کلاس درس در خراسان جنوبی
بیرجند(پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی مشکل کمبود فضای آموزشی در استان را جدی دانست به طوری که احداث ۵۰۰ کلاس درس درشهرستان ها به ویژه در مرکز استان را از ضروریات خواند.
![ضرورت احداث 500کلاس درس در خراسان جنوبی](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZTgzNWEQi6kd/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHbDLIQE1rXKQsAIKXaKdntA,,/ZTgzNWEQi6kd.jpg)
محمد علی واقعی صبح امروز در نشست قطب چهار کشور با موضوع تفویض اختیار که به میزبانی بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۶۴ معلم وظیفه خدمت رسانی و تعلیم و تربیت ۱۷۰ هزار دانش آموز دختر و پسر استان در دوره های مختلف تحصیلی بر عهده دارند.
او، با اشاره به پیش بینی رشد ۱۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی استان در سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: خشکسالی های چندین ساله، کوچه روستائیان به حواشی شهرهای بزرگ و رونق شهرک نشینی، کاهش جمعیت دانش آموزی روستایی و افزایش جمعیت دانش آموزی در شهرک های اقماری شده است به طوری که بسیاری از مدارس جدید الاحداث و مستحکم روستاها خالی از جمعیت شده اند و این درحالی است که در غالب شهرهای بزرگ به ویژه مرکز استان با چالش کمبود فضا مواجه هستیم.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پراکندگی جمعیت در استان پهناور خراسان جنوبی را مشکل دیگر آموزش و پرورش در ساماندهی نیروی انسانی دانست و افزود: در حال حاضر ۴۵ آموزشگاه با جمعیت زیر ۱۵ نفر و ۹ آموزشگاه با نرخ جمعیت یک تا ۳ نفر در روستاهای استان فعالیت می کنند.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به بازنشستگی یک هزار و ۱۲۲ معلم در مهر ماه سال جاری، ادامه داد: جذب کم نیرو و اعمال سیاست های انقباظی آموزش و پرورش استان را با مشکلات عدیده ای در باب به کار گیری و ساماندهی نیروی انسانی مواجه کرده است.
واقعی، توان، زمان، دایره امکانات و اختیارات را ۴ الزام تفویض اختیار برشمرد و ابراز داشت: تبدیل تهدیدات به فرصت، اتخاذ تصمیمات معتبر، مشارکت مدیران مدارس در برنامه ریزی ها و رده های عالی مدیریتی،تسریع در تصمیم گیری، دوری مدیران از رفتارهای آمرانه، تشویق کادر مدارس برای اثر بخشی بیشتر در فعالیت های آموزشی و پرورشی، افزایش مسئولیت پذیری و کاهش هزینه ها از جمله مزایای تفویض اختیار هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به تأکید سند تحول بنیادین در تفویض اختیار به مدیران مدارس و شروع تحول از مدارس، خاطر نشان کرد: تحول در مدیریت، تحول در محتوا ، متن و گسترش و تعمیق استراتژی آموزش و پرورش سه برنامه راهبردی زیر نظامهای سند تحول است.
او، اضافه کرد: تحول در آموزش وپرورش اتفاق نمیافتد مگر اینکه مدرسه به عنوان کانون اصلی تعلیم و تربیت دچار دگرگونی شود لذا هر عاملی که باعث شود ما به سمت مدرسه محوری نرویم از موانع اجرای سند تحول است و باید حذف شود.
ارسال دیدگاه