۹ نکته درباره ریه‌های تنفسی ایران در غرب کشور

تهران (پانا) - بر اساس تعریف فائو جنگل عبارت است از عرصه‌ای که عمدتا از درخت و درختچه پوشیده شده و میزان تاج پوشش درختی آن بیش از ۱۰ درصد و مساحتش بیش از نیم هکتار است بر اساس این تعریف جنگل‌های ایران ۸.۸ درصد از مساحت کشور را تشکیل می‌دهند

کد مطلب: ۹۴۶۲۱۷
لینک کوتاه کپی شد
۹ نکته درباره ریه‌های تنفسی ایران در غرب کشور

به گزارش ایسنا، جنگل‌های ایران در پنج ناحیه رویشی هیرکانی یا خزری در شمال، ناحیه رویشی زاگرسی بر پهنه رشته کوه‌های زاگرس درغرب کشور، ناحیه رویشی ارسباران در بخشی از استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل، ناحیه رویشی خلیج عمانی در حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان و ناحیه رویشی ایران تورانی در نواحی مرکزی و شرقی کشور گسترده شده‌اند. در ادامه به ۹ نکته درباره جنگل‌های زاگرس اشاره شده است.

*بر اساس برخی منابع قدمت جنگل‌های بلوط زاگرس ۵۵۰۰ سال است.

*ایجــاد و گستـرش جنگل در زاگرس به دلیل بارندگی‌های ناشی از استقرار سیستم مدیترانه‌ای و دریای سیاه است که با در برگرفتن ۶ میلیون هکتار معادل ۴۱.۹ درصد جنگل‌های کشور از ناحیه سردشت آذربایجان‌غربی تا فیروز آباد فارس امتداد دارد.

*یکی از معیارهای تعیین مرز این ناحیه، گونه گیاهی غالب آن (بلوط ایرانی) است اما سایر گونه‌های اصلی این ناحیه رویشی بنه، بادام، کیکم و گلابی وحشی است.

*جنگل‌های زاگرس با توجه به زادآوری محدود و پایین، اکوسیستمی شکننده دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای برداشت چوب بهره‌برداری کرد. از این‌رو جزو جنگل‌های حفاظتی و حمایتی قرار می‌گیرند.

*حفاظت از آب و خاک کارکردهای مهم جنگل‌های زاگرس هستند که با توجه به غالب بودن آب و هوای خشک و نیمه خشک در کشور از اهمیتی انکار نشدنی برخوردار هستند.

*وجود پوشش گیاهی مرتعی و جنگلی و باران‌های مناسب باعث شده تا زاگرس با تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی حدود ۴۰ درصد از آب کشور را تأمین کند.

*تولید گیاهان دارویی یکی دیگر از فواید این ناحیه رویشی است همچنین تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها، تعدیل آب و هوا، حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری، تنوع زیستی و طبیعت‌گردی از کارکردهای دیـگر جـنگل‌های این ناحیه رویشی است.

*تغییر کاربری اراضی جنگلی به زراعت دیم، کم‌توجهی و انگیزه کم بخش زیادی از ساکنان عرصه‌های جنگلی زاگرس به حل مسائل جنگل، فرهنگ نادرست گردشگری در طبیعت، آتش‌سوزی‌های طبیعی و عمدی از عوامل مؤثر در تخریب جنگلهای زاگرس هستند.

*بر اساس گزارش سایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در حال حاضر برنامه‌ای پنج ساله برای حفاظت و مقابله با خشکیدگی جنگل‌های زاگرس تدوین شده است که توسعه عملیات آبخیزداری، افزایش رطوبت خاک، کاداستر اراضی، پیشگیری از آفات و امراض و آتش‌سوزی در اولویت این برنامه هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار