معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد

مدیریت توسعه حرفه‌ای معلمان به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری واگذار می شود

تهران (پانا) - معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش از واگذاری مدیریت و راهبری توسعه حرفه‌ای معلمان به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۴۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیریت توسعه حرفه‌ای معلمان به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری واگذار می شود

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علیرضا کمرئی روز دوشنبه در سومین جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری و دومین دوره از مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی استان‌های سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، گفت: «حدود یک پنجم دبیران متوسطه با علاقه‌مندی تمام وارد این فعالیت و فرایند توسعه حرفه‌ای شده‌اند و درصدد توسعه شایستگی‌های شغلی خویش هستند. این سرمایه بزرگی است و اقدام آنان فوق العاده ارزشمند و شایسته قدردانی است.»

او رخوت و رکود نیروی انسانی و بی‌انگیزگی آنان را آفتی برای نظام آموزشی دانست و افزود: «در طراحی برنامه‌های آموزش متوسطه در دوره جدید، گروه‌های آموزشی کانون توسعه معلمان تلقی شده و مدیریت و راهبری توسعه حرفه‌ای معلمان در متوسطه به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری واگذار می‌شود.»

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: «از میان یازده فعالیتی که در راستای کیفیت بخشی به آموزش صورت می‌گیرد، حداقل هفت مورد ناظر به ابعاد حرفه‌ای معلمان و مدیران است و این فعالیت‌ها حول محور گروه‌های درسی یا در شرایط جدید حوزه‌های تربیت و یادگیری متمرکز شده و راهبرد اصلی ما در بهبود مهارت‌های معلمان بشمار می‌آید.»

کمرئی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبیین ابعاد مثبت داوری در جشنواره تدریس گفت: «خوشبختانه آنالیز تدریس معلمان، بیانگر روندی رو به رشد در زمینه بهبود مهارت‌های تدریس است اما در سیاست‌های اجرایی جشنواره تلاش خواهیم کرد مکانیزم‌هایی پیش بینی کنیم تا معلمان در فرایند طراحی برای تدریس، ساحت‌های تربیتی و تلفیق حوزه‌های تربیت و یادگیری را که اساس سند تحول بنیادین است مد نظر قرار دهند.»

معاون متوسطه با تحلیل نحوه تدریس معلمان در جشنواره گفت: «معلمان باید به چنان شناخت و تسلطی در راهبردهای تدریس دست یابند که قادر باشند در طراحی روزانه تدریس و آموزش، در صورت لزوم روش‌های تدریس فعال را به کار گیرند و با شناختی که از راهبردهای تدریس دارند به طور خلاقانه‌ای از میان روش‌های موجود اعم از روش همیاری، بارش مغزی، روش ایفای نقش ، روش نمایش ، روش حل مساله ، روش استقرایی ،روش اکتشافی و غیره، متناسب با نوع درس و کلاس خود، در همه ساعت‌های آموزش در هفته از آن بهره گیرند.»

کمرئی ادامه داد: «تسهیل‌گری نقش معلم بدان معناست که برداشت شیءگونه از دانش آموز و شیءانگاری متربی کنار گذاشته شود و رابطه معلم از انتقال‌دهنده صرف اطلاعات به ذهن دانش‌آموز و تنزل جایگاهش در حد دریل، برای شکافتن و ریختن اطلاعات به ذهن وی فاصله بگیرد و نقش سنتی او که به مفهوم schooling نزدیکتر است زدوده شود و معلم به جایگاه تسهیل‌گر در جریان یاددهی و یادگیری تبدیل شود و سرانجام این تسهیل‌گری، در قالب جریانی دائمی، در کلاس درس به کار گرفته شود.»

او گفت: «این نوع رابطه معلم با دانش‌آموز، همان چیزی است که با مفهوم تعلیم و تربیت و معنای education سازگارتر است. زیرا در آن دانش‌آموزان دارای استعدادهای بالقوه فراوانی فرض می‌شوند که در جریان تسهیل‌گری معلم، به شکوفایی می‌رسد و توسعه می‌یابد.»

معاون متوسطه وزارت آموزش وپرورش از راه‌یافتگان به مرحله کشوری به عنوان معلمان موفق در بکار‌گیری راهبردهای موثر در تدریس یاد کرد و گفت: «بر همین اساس ما در مرحله کشوری به رتبه‌بندی آثار معلمان نپرداختیم و سعی کردیم در سه گروه کلی بیش از ۱۰۰ اثر را به روش کارگاهی با حضور همه حاضران و داوران خبره و متخصص مورد نقادی حرفه‌ای قرار دهیم و از آن به عنوان فرصتی برای فهم کاربردی راهبردهای تدریس استفاده کنیم.»

کمرئی گفت: «ارزیابی اولیه نشان می‌دهد این تغییر رویکرد مورد استقبال معلمان شرکت کننده در جشنواره کشوری قرار گرفته است.»

حدود ۱۹۵۰۷ نفر در جشنوار نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری شرکت کردند که ۲۶۵ نفر آن‌ها به مرحله کشوری رسیدند و در مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی نیز حدود ۷۴۹۲ دبیر علوم تجربی وارد فرایند مسابقه و آموزش شدند که ۶۴ نفر آنها به مرحله کشوری راه یافتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار