امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
تهران (پانا) - تفاهم نامه همکاری مشترک بین دانشگاه فرهنگیان و معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در راستای تقویت و فرهنگ و گسترش همکاری در زمینه های آموزشی، علمی و فرهنگی، امضا شد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش،در این جلسه که با حضور حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، دو طرف به برنامهریزی و ایجاد زمینه تعامل و همکاری موثر دانشجومعلمان با مدارس تاکید کرده و همکاری مشترک در جهت کسب تجربیات واقعی از کلاس درس و محیطهای آموزش توسط دانشجومعلمان را نقطه عطفی در شروع فعالیتهای شغلی آنان دانستند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش پرورش در تیم مراسم گفت: «کارورزی آغاز تجربه حرفهای معلمان است و دانشجو معلمان با کارورزی آموختههای خود را در میدان تجربه و عمل محک میزنند و تجارب و رخدادهای خوشایند و ناخوشایند از این دورهها در ذهن دانشجو به عنوان یکی از ماندگارترین دورهها خواهد ماند. و به همین دلیل آموزش و پرورش کمک خواهد کرد تجربیات خوشایند برای دانشجویان در دوره کارورزی اتفاق بیفتد.»
کمرئی گفت: «هر اندازه این همکاریها نزدیکتر باشد، به نفع نظام آموزشی کشور خواهد بود.»
او افزود: «کارورزی فقط یکی از زمینههای مشترک جهت همکاری و هماهنگی وزارت آموزش و پرورش با دانشگاه فرهنگیان است و موارد متعدد و جامعتر دیگری نیز وجود دارند که میتوانند به عنوان فصول مشترک همکاری بین آموزش و پرورش و دانشگاه تعریف شوند.»
او گفت: «نیاز است کارگروه های مشترک تخصصی در سطح کارشناسان در آینده تشکیل شده تا در جهت عملیاتی نمودن امور مشترک و نیز در طراحی و تدوین رشتههای دانشگاهی مورد نیاز باهم تعاملی سازنده داشته باشند.»
کمرئی توسعه شایستگیهای معلمان در زمینههای شغلی را جزو اولویت های اصلی وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: «دانشجو معلمان به عنوان مهمترین ورودیهای آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برای نظام آموزشی کشور برخوردارند و دورههای کارورزی به عنوان نخستین تجارب معلمان آینده در مسیر شایستگیهای شغلی آنها دارای اهمیت خاصی هستند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره دشواریهای تنظیم برنامه برای دورههای کارورزی در مدارس و کلاسهای درس متوسطه گفت: «چنانچه معلم خود را تسهیلگر ببیند، کلاس را برای حضور موثر دانشجومعلمان آماده میکند و حضور دانشجو در دوره کارورزی در کلاس بسیار راحتتر عمل کرده و کمک کنند تا آموزشهای کارورزی به اهداف خود برسد.»
کارورزی عرصه عمل و تجربه است
در ادامه این جلسه حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان از کارورزی به عنوان عرصه عمل و تجربه یاد کرد و در تبیین اهمیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش و شایستهگزینی گفت: «آموزش خوب گزینش بد را جبران نمیکند لذا امر گزینش امری بسیار مهم بوده و عرصه کارورزی یکی از مهمترین آموزشها در تربیت یک معلم شایسته است.»
او گفت: «دانشجومعلمان در مجموع ۵۱۲ ساعت کارورزی را در ۴ دوره از ترم پنجم آغاز میکنند و در ترم هشتم به طراحی واحدهای یادگیری و تدریس همه مراحل به شیوه مشارکتی مبادرت میکنند.»
ارسال دیدگاه