کاهش شدید استفاده از حمل و نقل عمومی از مشکلات جدی در شهر قم است
قم (پانا) - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: کاهش شدید و فاجعه بار استفاده از حمل و نقل عمومی از مشکلات حمل و نقلی و ترافیکی این شهر است.
عباس ذاکریان در جلسه کارگروه حمل و نقل و رسانه قم در دفتر احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس، اظهار داشت: قم پس از تهران و مشهد سومین شهر کشور است که در خوشبینانه ترین وضعیت میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی در مقایسه با یک دهه گذشته ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان کرد: سرانه سفرهای درون شهری در قم ۱.۳ بود و روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار سفر درون شهری در قم انجام میشد ولی هم اکنون نصف شده ولی در مقابل آمار استفاده از خودروهای شخصی دو برابر شده است.
ذاکریان گفت: سیاست اعمال شده در قم مانند تمام کلان شهرهای کشور حرکت به سمت خودرو محوری است و به طرق مختلف استفاده از خودرو تسهیل میشود.
وی احداث خیابانهای عریض و طویل، محورهای دو طبقه و تقاطعهای غیر همسطح را از جمله اقدامهای صورت گرفته برای ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای شخصی دانست، و افزود: تمام روشهای حمل و نقلی منسوخ شده در دنیا در شهری مانند قم در حال اجرا است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: هم اکنون در کشورهای جهان واژه رژیم جاده رایج شده یعنی به جاده رژیم میدهند و آن را لاغر میکنند تا حمل و نقل شخصی کمتری در آن انجام شود.
ذاکریان با انتقاد از سیاستهای حمل و نقلی اعمال شده در قم، اذعان داشت: از طرفی مطلوبیت حمل و نقل عمومی را کاهش و برای حمل و نقل شخصی مطلوبیت ایجاد کردیم.
وی با بیان استفاده از خودروی شخصی موجب افزایش آلودگی هوا و تصادفهای جادهای میشود، تصریح کرد: به دلیل بالا بودن هرینه کرایه حمل و نقل عمومی حتی در سفرهای برون شهری نیز شهروندان استفاده از خودروی شخصی را بر خودروی عمومی ترجیج میدهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم همچنین ایجاد زیرساختهای لازم برای حمل و نقل عمومی و پاک را موجب ایجاد چالشهای اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم دو متر مربع از خیابانهای شهدا و یا انقلاب اسلامی و آذر را به دوچرخه اختصاص دهیم این امر موجب نارضایتی شهروندان میشود.
ذاکریان همچنین استفاده از خودروهای شخصی را باعث کم شدن درآمدهای رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی دانست و اظهار کرد: در حالی که در سال ۸۸ میزان جا به جایی مسافر در هر اتوبوس یکهزار تن بود، این آمار به ۳۰۰ مسافر کاهش پیدا کرده ولی هزینهها ۱۰ برابر بیشتر شده است.
وی گفت: در سال ۸۸ قیمت هر دستگاه اتوبوس یک میلیارد ریال بود، و هم اکنون به ۱۵ میلیارد ریال رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه دولت سه سال است که حتی یک ریال نیز یارانه به حمل و نقل و عمومی اختصاص نداده است، گفت: دولت ۱۰ سال است که هیج کمکی به نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نکرده و در حوزه تاکسی نیز یکسال و نیم است که سایت آن بسته شده و رانندگان نیز با توجه به عدم واگذاری تسهیلات کافی و بیش از ۲ برابر شدن قیمت پژو تاکسی امکان خرید تاکسی جدید را ندارند.
ارسال دیدگاه