اهمیت ورزش در سالمندان

تهران (پانا) - فعالیت بدنی برای هر فردی در هر سنی ضروری است؛ هر چند در شرایط مختلف انواع آن با یکدیگر متفاوت است، اما ساده‌ترین نوع فعالیت بدنی نرمش و پیاده‌روی است که باید هر فرد به‌طور منظم و در مدت زمان کافی انجام دهد.

کد مطلب: ۹۲۶۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت ورزش در سالمندان

به‌گزارش ایسنا، با افزایش سن، افراد ممکن است میزان فعالیت بدنی خود را کاهش داده و کمتر به ورزش و تحرک اهمیت دهند؛ در حالیکه پیشنهاد می‌شود افراد سالمند ترجیحاً ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در روز پیاده‌روی داشته باشند. بهترین زمان پیاده‌روی حدود دو ساعت پس از صرف غذا است و این کار حداقل باید چهار روز در هفته تکرار شود. البته افرادی که چاق هستند باید این فعالیت‌ها را بسیار آهسته شروع کرده و به مرور زمان بر میزان فعالیت خود بیفزایند.

ورزش منظم سبب افزایش قدرت عضلانی، افزایش چابکی بدن، افزایش تعادل بدن، افزایش قدرت و استحکام استخوان‌ها، کاهش احتمال زمین‌خوردن و شکستگی‌های ناشی از آن می‌شود. همچنین ورزش منظم یکی از راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان است که اگر از دوره جوانی آغاز شود، بسیار مفید خواهد بود.

در سالمندی ورزش‌های تعادلی مثل راه رفتن روی سطوح ناصاف و ورزش‌های قدرتی با هدف کاهش احتمال شکستگی توصیه می‌شود. بهتر است قبل از ورزش و برنامه‌ریزی ورزشی بررسی‌های لازم از نظر ابتلاء به پوکی استخوان در افراد پرخطر از جمله کسانی‌که به‌مدت طولانی تحت‌درمان بوده‌اند انجام شود. فعالیت ورزشی باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که سبب وارد شدن فشار زیاد بر استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی نشود.

ورزش‌های متحمل وزن بدن، مناسب‌ترین تمرین‌ها برای سلامت استخوان‌ها در برابر نیروی‌جاذبه هستند. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، دویدن آهسته، کوهپیمایی، انجام حرکات بالا رفتن از پله‌ها و ورزش‌های راکتی از این دسته هستند. این ورزش‌ها سه‌بار در هفته و هر بار به‌مدت ۳۰ دقیقه به پیشگیری از پوکی‌استخوان کمک می‌کنند. تمرین‌های قدرتی مانند کار با وزنه‌های دستی، نوارهای ارتجاعی و دستگاه‌های متنوع وزنه‌برداری برای افزایش توده و قدرت عضلانی و استحکام استخوان‌ها برای افراد دارای آمادگی مناسب می‌تواند مؤثر عمل کند.

بنابر اعلام اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، مصرف کافی منابع غذایی حاوی کلسیم و در صورت لازم جایگزین کردن آن با مصرف مکمل کلسیم برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان ضروری است. ورزش‌های توصیه شده شامل پیاده‌روی متوسط در هفته، ورزش‌های مقاومتی با شدت متوسط و به مدت کوتاه در طول روز و ورزش‌های شکمی که باعث تقویت عضلات می‌شود، توصیه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار