معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد

بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به کجا رسید

درباره کودکان کار غیرایرانی اداره اتباع وزارت کشور تصمیم می‌گیرد

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آخرین وضع آیین‌نامه جدید ساماندهی کودکان کار و خیابان، جزئیات اجرای طرح ساماندهی کودکان کار را که از ابتدای تیرماه آغاز شده است، تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۲۵۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان به کجا رسید

حبیب‌الله مسعودی‌فرید در گفت‌وگو با پانا با اشاره به بازنگری آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال ۸۴ تدوین شد و طبق آن ۱۱ دستگاه وظایفی را بر عهده داشتند. طی دو سال اخیر با همکاری وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه آیین‌نامه‌های قبلی را به آیین‌نامه حمایتی تغییر دادیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، وظیفه ساماندهی کودکان کار و خیابان تکلیف قانونی بهزیستی است و آیین‌نامه جدید ساماندهی کودکان کار نیز بر آن تاکید دارد. این آیین‌نامه اکنون به‌روزرسانی شده و در کمیسیون اجتماعی دولت مراحل تصویب خود را طی می‌کند.

وی افزود: در آیین‌نامه جدید نقش برخی از دستگاه‌ها که در آیین‌نامه دیده نشده بود، مانند وزارت کشور به ویژه در بخش اتباع بیگانه پررنگ‌تر دیده شده است.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی با اشاره به اجرای طرح جدید ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: این موضوع یک کار بین‌بخشی است و طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری بهزیستی، اداره امور اتباع، استانداری تهران، شهرداری تهران، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم‌نهاد در استان تهران در حال اجراست. این طرح تا دو ماه آینده در استان البرز و پس از آن در سایر کلانشهرهای کشور اجرا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: طرح جدید جمع‌آوری کودکان کار و خیابان طبق آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان اجرا می‌شود که بر اساس آن جذب کودکان کار و خیابان از سوی سازمان‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد و سپس این کودکان به مرکز فوریت‌های اجتماعی که وابسته به فرمانداری و شهرداری است منتقل می‌شوند.

تصمیم‌گیری درباره کودکان کار غیرایرانی از سوی اداره اتباع صورت می‌گیرد

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره کودکان کار غیرایرانی از سوی اداره اتباع صورت می‌گیرد، گفت: در بررسی‌ها مشخص شده است که تعداد زیادی از کودکان کار غیرایرانی هستند. چنانچه کودکان اتباع خارجی به صورت مجاز و قانونی وارد کشور شده باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند و در غیر این صورت به اداره اتباع ارجاع می‌شوند تا کارهای خروج آنان از کشور انجام شود.

مسعودی فرید در پاسخ به اینکه ساماندهی کودکان کار از چه مناطقی در تهران آغاز شده است، گفت: این طرح از محلات پرتردد تهران آغاز شده است. کودکانی که کارت هویت ندارند از طریق عنبیه چشم، کد ویژه‌ای می‌گیرند تا اگر دوباره در خیابان بودند، بتوانیم وضع‌شان را پیگیری کنیم. بعد از پذیرش این کودکان گزارش مددکاری برای آنها تهیه و سپس بر اساس وضعی که دارند برنامه کمک به آنها را طراحی می‌کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه ۱۷ مرکز توانمندسازی، حمایتی و آموزشی کودکان کار و خیابان در کشور فعال است، گفت: هدف ما این نیست که مراکز شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان افزایش یابد.

به گفته وی، همکاری لازم با نیروی انتظامی صورت گرفته تا جلوی سوءاستفاده کنندگان از کودکان گرفته شود. فرقی در نحوه برخورد با سوءاستفاده کنندگان رسمی یا غیررسمی از کار کودک وجود ندارد و با همه آنان برخورد خواهد شد.

مسعودی‌فرید در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای طرح‌های ساماندهی کودکان کار و خیابان مواردی از سلب حضانت کودک هم صورت گرفته است، گفت: بله، در گذشته مواردی بوده است اما از آنجا که طرح جدید تازه شروع شده است هنوز با موردی در این زمینه مواجه نشدیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار