در گفتوگو با پانا مطرح شد
فرشاد حسامی:خوانندههای لسآنجلسی نگاهشان به داخل و به دست هنرمندان ماست
باید به منِ آهنگساز و تنظیمکننده اجازه داده شود تا موسیقی رپِ سالم تولید کنم
تهران (پانا) - فرشاد حسامی موزیسین ایرانی عقیده دارد سختگیریهای فضای موسیقی و صداوسیما باعث میشود کودکان و نوجوانان کشور به جای محصولات داخلی مصرفکننده محصولات بیکیفیت لسآنجلسی شوند.
فرشاد حسامی آهنگساز، تنظیمکننده و خوانندهای است که همکاری با مهران مدیری، محمد اصفهانی، محمد علیزاده، فریدون آسرایی، محسن چاوشی و گروه دارکوب را در کارنامه هنری خود دارد. موسیقی شادی در مدارس و مشکلی که ماه گذشته با انتشار ویدئویی از ترانهخوانی دانشآموزان یک مدرسه آغاز شده است موضوع گفتوگو با این موزیسین ایرانی است.
حسامی در گفتوگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش «آیا ضعف و کمبود موسیقی شاد در کشور باعث اقبال کودکان و نوجوانان به موسیقی نامناسب لسآنجلسی شده است؟» میگوید: این موضوع ربطی به موسیقی مملکت ندارد. سالهای گذشته قطعهای با صدای محسن چاوشی با شعر مولانا در مدارس پخش میشد و بچهها با همان آهنگ شادی میکردند و مشکلی وجود نداشت. بچهها باید موسیقی شاد بشنوند تا روحیه بگیرند و اکتیو باشند. مشکلی که به وجود آمد در واقع ناشی از ضعف مدیریتی بود و مسدولان آموزشوپرورش و صداوسیما نتوانستند آن را مدیریت کنند.
وی ادامه داد: در واقع مدیران خواستند جلوی آن را بگیرند غافل از اینکه با حرف زدن درباره یک موضوع غلط درواقع آن را بزرگ و بزرگتر میکنیم. هر موضوعی که در صداوسیما و رسانهها دائم دربارهاش صحبت شود بزرگ میشود. در حالی که برای خاموشکردن آتش کافیاست مانع رسیدن اکسیژن به آن شویم. یعنی اصلا دربارهاش حرف نزنیم. این اشتباه درباره «تتلو» هم به همین صورت اتفاق افتاد و در اثر مخالفت کردن با این آدم او را بزرگ کردیم. نتیجه این شد: خوانندهای که در کارهایش به ارزشها و اعتقادات مردم بیاحترامی میکند و فحشا را وارد موسیقی ما کرده است تبدیل به آدم مهم شد و کنار دست بالاترین مقامهای مملکتی نشست.
این موزیسین با اشاره به دوگانگیهایی که در سیاستهای فرهنگی خصوصا در بخش موسیقی وجود دارد گفت: گاهی وقتها موسیقی باکیفیتی که من تولید میکنم از ارشاد مجوز میگیرد و حتی سی دی آن هم به بازار میآید اما حق پخش از رادیو و تلویزیون ندارد. خب سوال اینجاست که اگر کار خوب است و مجوز دادی چرا برای پخش از صداسیما خوب نیست؟ مثلا آلبوم جدید محسن چاوشی اجازه پخش از تلویزیون ندارد یا آهنگ «خوشگل عاشق» فریدون آسرایی که از آهنگهای پرطرفدار موسیقی پاپ است هیچ وقت از صداوسیما شنیده نشده است. درحالی که یک گروه چیزی حدود یکی دو سال وقت میگذارند تا کار خوبی تولید شود؛ حالا این محدودیتهایی که معلوم نیست از کجا و به چه دلیل ایجاد شده جلوی کار ما را میگیرد و باعث میشود خستگی بر تن همه بماند.
وی با اشاره به بودجه محدود در بخش موسیقی کشور گفت: امروز سینمای ما حتی نزدیک به استانداردهای بینالمللی نیست ولی بودجهای که صرف سینما میشود قابل قیاس با موسیقی نیست. فیلمهای کمدی ما جز لودگی و جوکهای اینستاگرامی نیست. چرا سخیفترین جکها در سینما گفته میشود و میلیونها نفر آن را میبینند ولی در شعر و ترانه باید اینهمه سختگیری وجود داشته باشد؟ ابنذالی که آقای فراستی از آن حرف میزند کاملا درست است؛ ولی کسی با آن مخالفتی ندارد چون منافع آن مستقیم به جیب عدهای میرود.
حسامی در ادامه به بیتوجهی صداوسیما به موسیقی اشاره کرد و گفت: در همین صداوسیما یک برنامه موسیقی داشتیم به نام «ساعت ۲۵» که زمان پخش آن ساعت ۱ بامداد بود؛ زمانی که همه خواب هستند. ولی برنامه فوتبال بهترین ساعات شب پخش میشود. یعنی فوتبال و سینما مهمتر از موسیقی است؟
البته من با نفس مجوزگرفتن در موسیقی مخالفم ولی همین قوانینی که در کشور ما برای مجوز وجود دارد باگهای بسیاری دارد و به نظر من باید از نو نوشته شود.
وی تاکید کرد: این باید و نبایدها باید از بین برود. چه اشکالی دارد ساز در تلویزیون نشان داده شود؟ باید به منِ آهنگساز و تنظیمکننده اجازه داده شود تا موسیقی رپِ سالم تولید کنم؛ موسیقیای که بچهها هم از آن لذت ببرند. اگر تلویزیون سیاستهای خود را عوض نکند، ساسی مانکن وارد مدارسمان میشود.
این آهنگساز و تنظیمکننده با اشاره به تحولات موسیقی پاپ ایرانی طی دهههای اخیر گفت: زمانی تنها منبع موسیقی امروزی ما موسیقی لس آنجلسی بود. مردم باید مدتها صبر میکردند تا آلبوم جدیدی که در آنجا تولید شده به دستشان برسد ولی از وقتی که در دهه هفتاد موسیقی پاپ ما قدرت گرفت این جریان برعکس شد. امروز خوانندههای لسآنجلسی شعر و آهنگ خود را از هنرمندان داخل کشور تامین میکنند. دیگر خوانندههای آن طرف آب بت نیستند و ساکنان آن طرف آب هم موسیقی ساخت داخل را مصرف میکنند. حتی خوانندههای آنطرفینگاهشان به داخل و به دست هنرمندان ماست. ای کاش این را به فال نیک بگیریم و اجازه دهیم بچههای این مملکت مصرفکننده کارهای خوب و باکیفیت داخلی باشند. ای کاش با سیاستهای غلط آنها را به دامن ساسی مانکنها نیندازیم.
آشنایی با فرشاد حسامی
فرشاد حسامی متولد زمستان ۶۱، موسیقی را از کودکی به صورت خودآموز با یادگیری ساز کیبورد آغاز کرد. در ادامه به آهنگسازی، تنظیم موسیقی و مهندسی صدا علاقه مند شد و فعالیت خود را در این زمینه به صورت حرفه ای ادامه داد. او در بخش تنظیم و میکس و مسترینگ با هنرمندانی مثل مهران مدیری، محمد اصفهانی، محمد علیزاده، فریدون آسرایی، محسن چاوشی و گروه دارکوب همکاری کرده است. کنسرت نمایش «روزهای آخر اسفند» از محمد رحمانیان یکی از تجربههای نمایشی این موزیسین است. همکاری در آلبوم «ابراهیم» چاوشی از آخرین کارهای این موزیسین است.
ارسال دیدگاه