معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مطرح کرد: ضرورت بازطراحی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش برضرورت بازطراحی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی ویادگیری در نظام آموزشی تاکید کرد.
![معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مطرح کرد: ضرورت بازطراحی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZTEzMDYCP1fR/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHtRkGJRW2rzEsAIKXaKdntA,,/ZTEzMDYCP1fR.jpg)
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش، علیرضا کمرئی در جمع مدیران کل و معاونین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران به ضرورت بازطراحی فضای کالبدی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری در نظام آموزشی و تحول در مفهوم مدرسه اشاره کرد و گفت: «امروزه مفهوم مدرسه از مکان به یک میدان معنایی در یاددهی و یادگیری در حال تغییر است و نظام آموزشی باید همچنان با توجه به اهمیت مدرسه، در طراحی محیط فیزیکی و در حوزه فضاهای کالبدی و تجهیزات به این تغییر توجه کند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با تبیین این موضوع که عوامل سازنده محیط آموزشی بر تسهیل جریان یادگیری دانشآموزان اثر میگذارد، افزود: «باید اهداف درسی در محیطی فعال، به جریانی اثربخش در یادگیری تبدیل شود که این امر نیازمند اصلاح و بازطراحی فضاهای کالبدی مدارس است.»
این عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: «فضاهای مطلوب شرایط رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان را تامین میکند و از استلزامات توجه متوازن به ساحتهای ششگانه تربیتی مورد انتظار سند تحول بنیادین نظام آموزشی است.»
او گفت: «طراحی جزئیات فضاهای آموزشی در گرو توجه به الگوهای رفتاری دانشآموزان است و این جزئیات از ابعاد و اندازه فضاها گرفته تا نورپردازی، رنگ، صدا، زیبایی، فضاهای باز و غیره نقش مهمی در افزایش یادگیری و جریان تربیت مدرسه ایفا میکنند.»
کمرئی در ادامه سخنانش به مقایسه روشهای آموزشی جدید مبتنی بر مشارکت با روشهای رایج در نظامهای آموزشی اقتدارگرا پرداخت و گفت: «این تغییر رویکرد طراحی فضاهایی را میطلبد که مناسبات معلم و دانشآموز به جای آنکه ناشی از رویکرد سنتی، صرفا حول محور زمان، مکان و برنامه درسی و مبتنی بر یک جریان یکسویه بین معلم و دانشآموز تنظیم شود و دانشآموز در جریان یادگیری منفعل باشد. بالعکس در حوزه فضا و اقتضائات مکانی موقعیتی را فراهم آورد که طی آن امکان به فعالیت رساندن قابلیتهای یادگیرندگان به عنوان دغدغه اصلی نظام تربیتی تقویت شود و جریانی دوسویه برای تربیت و یادگیری دانشآموزان در مدارس شکل گیرد، بنحوی که طی آن آزادی پرسشگری، شک سازنده، تفکر انتقادی به جریانی پایدار در یاددهی و یادگیری تبدیل شود.»
کمرئی با اشاره به تغییر پارادیم آموزش و تربیت گفت: «تناسب اقدامات و آماده سازی ورودیهای سیستم مدرسه نظیر فضا و تجهیزات با رویکرد نوین، ایجاب میکند تا ضمن بازطراحی فضاهای آموزشی، از بند قالبهای گذشته و نتیجهمحوری بیرون آمده و به فرایندهایی که در مسیر تربیت اثر می گذارد بیشتر بیندیشیم.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اهمیت حیاط مدرسه و تاثیر آن در یادگیریهای رسمی، غیررسمی و آموزشهای پنهان پرداخت و گفت: «بسیاری از یادگیریهای غیررسمی، مهارتهای اجتماعی، بازیهای مفید و تجارب موثر در آینده دانشآموزان، در فضاهای باز و متناسب برای تحرک، اتفاق میافتد، اما متاسفانه وقتی به این مرحله از ساختوساز یعنی طراحی فضای باز میرسیم یا منابع مالی تمام شده یا زمان بهرهبرداری رسیده و باید به سرعت آن را در اختیار بگیریم و به همین دلیل امکان شکلدهی فضاها متناسب با ضرورتهای کارکردی محوطه و حیاط مدرسه فراهم نمیشود.»
کمرئی گفت: «در رویکرد نوین همه مدرسه محیط یادگیری است ودر این میان حیاط مدرسه منبع غنی و محیطی اثربخش با کارکردهای فراوان است که در آن فرصت ادارک بیشتر دانشآموزان از اهداف برنامه درسی قصد شده، توسعه مییابد و به دلیل پایداری تعاملات و حضور مستمر دانشآموزان در مدرسه موضوعات یادگیری و تربیت به صورت مداوم تعمیق یافته، با شخصیت دانشآموز عجین شده و نهادینه میشود.»
او گروه دوستی، زنگ تفریح، فعالیتهای خودانگیخته در حیاط مدرسه را فرصتهای یادگیری بر شمرد و مهارت، فهم رقابت، وادراک مفاهیم و... را به عنوان مصادیق آموزش غیررسمی در محیط مدرسه دانست و طراحی فضاهای آموزشی، متناسب با این کارکرد را برای قراردادن جریان تربیتی مدرسه بر مدار صحیح، اقدامی هوشمندانه در نظام آموزشی بر شمرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادراکات دانشآموز از پیوستگی حیاط مدرسه با ساختمان آن، تلقی آنها از حیطه کنترل و مسئولیت مدیر بر همه فضاها و نظایر آن را آموزش پنهان مدرسه در یادگیری قلمداد کرد و گفت: «برای درک این تاثیر ،کافی است به مشاهده و مطالعه رفتار دانشآموزان بعد از انجام یک تغییر در فضا و محوطه مدارسشان بپردازیم.»
کمرئی طراحی مناسب فضا را در کاهش بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری، احساس تعلق و مالکیت، تکامل شناختی و اجتماعی دانشآموزان، احساس ایمنی و نظایر آن را تضمینکننده کیفیت موقعیت آموزشی مدارس برشمرد و از مدیران کل نوسازی مدارس کشور خواست به اهمیت و میزان تاثیر فضا در جریان آموزش و تربیت بیش از گذشته بیندیشند.
او در پایان بر لزوم همفکری و تعامل بیشتر مدیران کل با معاونان آموزش متوسطه در خرید تجهیزات اشاره کرد و از تکمیل پروژههای هنرستانی نیمهتمام، نوسازی و بهروزسازی تجهیزات هنرستانها، آزمایشگاهها، پژوهشسراها، به عنوان اهداف محوری در تقویت و غنیسازی فرصتهای یادگیری مدارس کشور نام برد.
ارسال دیدگاه