معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مطرح کرد: ضرورت بازطراحی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش برضرورت بازطراحی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی ویادگیری در نظام آموزشی تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش، علیرضا کمرئی در جمع مدیران کل و معاونین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران به ضرورت بازطراحی فضای کالبدی مدرسه متناسب با رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری در نظام آموزشی و تحول در مفهوم مدرسه اشاره کرد و گفت: «امروزه مفهوم مدرسه از مکان به یک میدان معنایی در یاددهی و یادگیری در حال تغییر است و نظام آموزشی باید همچنان با توجه به اهمیت مدرسه، در طراحی محیط فیزیکی و در حوزه فضاهای کالبدی و تجهیزات به این تغییر توجه کند.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش با تبیین این موضوع که عوامل سازنده محیط آموزشی بر تسهیل جریان یادگیری دانشآموزان اثر میگذارد، افزود: «باید اهداف درسی در محیطی فعال، به جریانی اثربخش در یادگیری تبدیل شود که این امر نیازمند اصلاح و بازطراحی فضاهای کالبدی مدارس است.»
این عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش گفت: «فضاهای مطلوب شرایط رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی دانشآموزان را تامین میکند و از استلزامات توجه متوازن به ساحتهای ششگانه تربیتی مورد انتظار سند تحول بنیادین نظام آموزشی است.»
او گفت: «طراحی جزئیات فضاهای آموزشی در گرو توجه به الگوهای رفتاری دانشآموزان است و این جزئیات از ابعاد و اندازه فضاها گرفته تا نورپردازی، رنگ، صدا، زیبایی، فضاهای باز و غیره نقش مهمی در افزایش یادگیری و جریان تربیت مدرسه ایفا میکنند.»
کمرئی در ادامه سخنانش به مقایسه روشهای آموزشی جدید مبتنی بر مشارکت با روشهای رایج در نظامهای آموزشی اقتدارگرا پرداخت و گفت: «این تغییر رویکرد طراحی فضاهایی را میطلبد که مناسبات معلم و دانشآموز به جای آنکه ناشی از رویکرد سنتی، صرفا حول محور زمان، مکان و برنامه درسی و مبتنی بر یک جریان یکسویه بین معلم و دانشآموز تنظیم شود و دانشآموز در جریان یادگیری منفعل باشد. بالعکس در حوزه فضا و اقتضائات مکانی موقعیتی را فراهم آورد که طی آن امکان به فعالیت رساندن قابلیتهای یادگیرندگان به عنوان دغدغه اصلی نظام تربیتی تقویت شود و جریانی دوسویه برای تربیت و یادگیری دانشآموزان در مدارس شکل گیرد، بنحوی که طی آن آزادی پرسشگری، شک سازنده، تفکر انتقادی به جریانی پایدار در یاددهی و یادگیری تبدیل شود.»
کمرئی با اشاره به تغییر پارادیم آموزش و تربیت گفت: «تناسب اقدامات و آماده سازی ورودیهای سیستم مدرسه نظیر فضا و تجهیزات با رویکرد نوین، ایجاب میکند تا ضمن بازطراحی فضاهای آموزشی، از بند قالبهای گذشته و نتیجهمحوری بیرون آمده و به فرایندهایی که در مسیر تربیت اثر می گذارد بیشتر بیندیشیم.»
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به تشریح اهمیت حیاط مدرسه و تاثیر آن در یادگیریهای رسمی، غیررسمی و آموزشهای پنهان پرداخت و گفت: «بسیاری از یادگیریهای غیررسمی، مهارتهای اجتماعی، بازیهای مفید و تجارب موثر در آینده دانشآموزان، در فضاهای باز و متناسب برای تحرک، اتفاق میافتد، اما متاسفانه وقتی به این مرحله از ساختوساز یعنی طراحی فضای باز میرسیم یا منابع مالی تمام شده یا زمان بهرهبرداری رسیده و باید به سرعت آن را در اختیار بگیریم و به همین دلیل امکان شکلدهی فضاها متناسب با ضرورتهای کارکردی محوطه و حیاط مدرسه فراهم نمیشود.»
کمرئی گفت: «در رویکرد نوین همه مدرسه محیط یادگیری است ودر این میان حیاط مدرسه منبع غنی و محیطی اثربخش با کارکردهای فراوان است که در آن فرصت ادارک بیشتر دانشآموزان از اهداف برنامه درسی قصد شده، توسعه مییابد و به دلیل پایداری تعاملات و حضور مستمر دانشآموزان در مدرسه موضوعات یادگیری و تربیت به صورت مداوم تعمیق یافته، با شخصیت دانشآموز عجین شده و نهادینه میشود.»
او گروه دوستی، زنگ تفریح، فعالیتهای خودانگیخته در حیاط مدرسه را فرصتهای یادگیری بر شمرد و مهارت، فهم رقابت، وادراک مفاهیم و... را به عنوان مصادیق آموزش غیررسمی در محیط مدرسه دانست و طراحی فضاهای آموزشی، متناسب با این کارکرد را برای قراردادن جریان تربیتی مدرسه بر مدار صحیح، اقدامی هوشمندانه در نظام آموزشی بر شمرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادراکات دانشآموز از پیوستگی حیاط مدرسه با ساختمان آن، تلقی آنها از حیطه کنترل و مسئولیت مدیر بر همه فضاها و نظایر آن را آموزش پنهان مدرسه در یادگیری قلمداد کرد و گفت: «برای درک این تاثیر ،کافی است به مشاهده و مطالعه رفتار دانشآموزان بعد از انجام یک تغییر در فضا و محوطه مدارسشان بپردازیم.»
کمرئی طراحی مناسب فضا را در کاهش بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری، احساس تعلق و مالکیت، تکامل شناختی و اجتماعی دانشآموزان، احساس ایمنی و نظایر آن را تضمینکننده کیفیت موقعیت آموزشی مدارس برشمرد و از مدیران کل نوسازی مدارس کشور خواست به اهمیت و میزان تاثیر فضا در جریان آموزش و تربیت بیش از گذشته بیندیشند.
او در پایان بر لزوم همفکری و تعامل بیشتر مدیران کل با معاونان آموزش متوسطه در خرید تجهیزات اشاره کرد و از تکمیل پروژههای هنرستانی نیمهتمام، نوسازی و بهروزسازی تجهیزات هنرستانها، آزمایشگاهها، پژوهشسراها، به عنوان اهداف محوری در تقویت و غنیسازی فرصتهای یادگیری مدارس کشور نام برد.
ارسال دیدگاه