بسته سلامت
مرگ بیش از ۳۷۰۰ موتورسوار در تصادفات
تهران (پانا) - خبرهایی در خصوص آخرین آمار فوت موتورسواران بر اثر حوادث جادهای در سال گذشته، برنامهریزی بیمه سلامت برای کاهش هزینهها و کاهش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی را را در این بسته سلامت می توانیدمطالعه کنید.
بهگزارش فارس، طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمهسلامت ایران در نشستی با همکاران ستاد سازمان بیمه سلامت ایران، گفتوگو را یکی از خلاءهای جدی کشور دانست و بیان کرد: با صحبت و تعامل میتوان به نقاط مشترکی در رسیدن به اهداف سازمانی دست یافت، مرامنامه سازمان بیمه سلامت ایران که سال گذشته به همکاران اعلام شد، با توجه به شرایط موجود کشور از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است که باید به آن توجه کنیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: وقتی شرایط اقتصادی کشور تغییر میکند باید متناسب با آن هزینهها را مدیریت کرده و در رفتارمان تغییر ایجاد کنیم. حتما باید در تصمیمگیریها از نظرات کارشناسان استفاده کنیم تا در نهایت منجر به اتخاذ تصمیمات درست و جلوگیری از تصمیمات غلط شود.
*سازمان بیمهسلامت در چارچوب بودجه مصوب حرکت میکند
موهبتی خارج شدن افراد متمول از صندوق بیمه همگانی و برخورداری افراد محروم جامعه از این صندوق را از دیگر اقدامات مهم این سازمان دانست و افزود: در راستای مدیریت منابع سازمان بیمه سلامت در سالجاری در چارچوب بودجه مصوب حرکت خواهد کرد.
او بر تعامل با دانشگاههای علوم پزشکی، انجمنها و نظام پزشکی تاکید کرد و گفت: با همکاری صورت گرفته با دانشگاهها تاکنون به نتایج خوبی در مدیریت منابع دست یافتهایم بهطوری که سال گذشته ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از هدر رفت منابع جلوگیری شد که این اقدام در نهایت باعث ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بیمهسلامت ایران اقدامات این سازمان در پرداخت مطالبات مراکز درمانی را بیسابقه دانست و گفت: تاکنون مطالبات فروردین ماه سالجاری تمام موسسات درمانی پرداخت شده و بهصورت میانگین ۳ تا ۴ ماه از مطالبات سال گذشته باقیمانده است.
*فرهنگسازی مهمتر از زیرساختهای فنی است
او ادامه داد: کنترل راهنماهای بالینی در زمان دریافت خدمت و پایلوت اجتماعی طرح نسخهنویسی الکترونیک در یک شهرستان از هر استان از دیگر اقداماتی است که بهطور جد در حال انجام است. همچنین در حالحاضر در ۱۷۰ بیمارستان دولتی رسیدگی الکترونیکی به اسناد صورت میگیرد. باید توجه داشت که فرهنگسازی مهمتر از زیرساختهای فنی است تا با مقاومتی در اجرای چنین طرحهایی مواجه نشویم.
موهبتی تحت پوشش قرار گرفتن افراد مجهولالهویه و صدور دفترچه بیمه سلامت برای مددجویان کمیته امداد را از دیگر اقدامات مثبت این سازمان دانست و گفت: سالها از تجمیع منابع و انباشت ریسک صحبت میشد، ولی به نتیجهای نمیرسید، ولی خوشبختانه سالگذشته با همکاری کمیته امداد مددجویان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند که از همکاران درخواست داریم توجه ویژهای در رفع مشکلات این گروه از بیمهشدگان داشته باشند.
نشست مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با کارکنان ستاد این سازمان در فضایی صریح و شفاف بهمدت ۳ ساعت برگزار شد.
*کاهش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی
ایرج حریرچی در گفتوگوی زنده با شبکه رادیویی سلامت درخصوص کاهش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی بهدلیل مشکلات اقتصادی هشداد داد و افزود: در سال ۹۱ در کشور حدود ۵ تا ۷ درصد شاهد کاهش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی بودیم در حالیکه این رقم باید سالانه ۳ تا ۷ درصد افزایش داشته باشد.
او در ادامه با اشاره به اینکه در حالحاضر، نشانههای اندکی در حدود ۱.۵ تا ۲ درصد از کاهش بار مراجعات دیده میشود، گفت: امیدواریم با حمایتهای دولت و مجلس کاهش بار مراجعات قابلتوجه نباشد اما در هر صورت هشداری است؛ چراکه در این زمینه تجربه کشورهای اروپایغربی در سال ۲۰۰۸ و کشورهایی مثل تایلند و مالزی در دهه ۹۰ هست و لذا باید هوشیار باشیم و با اقدامات جهادی از بروز آن، جلوگیری کنیم.
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه امکانات بیمارستانی و خدمات سرپایی با تعرفه دولتی و مناسب استطاعت مردم نسبتبه دوره قبل افزایش داشتیم و این اقدامات شامل راهاندازی ۶۵۰ کلینیک ویژه، ۲ هزار و ۵۰۰ مطب، ۳۲ هزار تخت بیمارستانی در بخش دولتی و از این قبیل موارد است. در شرایطی که مردم ضعیف جامعه در شرایط تورم مجبور میشوند هزینههای خود را به موارد ضروریتر مثل خوراک منتقل کنند و از بهداشت و آموزش بکاهند، سعی کردیم خدمات با تعرفه دولتی به مردم ارائه شود و در این حوزه دچار مشکل نشوند.
حریرچی در ادامه افزود: درخصوص کاهش بار مراجعات، نشانههای قابلتوجهی ندیدیم، اما بهدلیل تورمی که از بهار سال گذشته ایجاد شده امیدواریم با تعرفه اقل دولتی، کمک بخش خیریه و حمایتهای مناسب دولت در تخصیص ارز که سهم مناسبی دریافت کردیم و همچنین کنترل قیمتدارو و تجهیزات پزشکی، با اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی کمترین آسیب متوجه مردم شود.
بیشترین تلفات در استان تهران
بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.
براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته بهترتیب مربوط به استان تهران با ۳۸۶، فارس با ۳۲۷، اصفهان با ۲۸۹ و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و اردبیل با ۲۳ فوتی بوده است.
نسبت بالای موتورسواران متوفی در استان گلستان
مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استانهای گلستان و هرمزگان رقمی قابلتوجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۴۲.۶ درصد و در استان هرمزگان ۳۶.۲ درصد بوده است.
ضربه به سر، علت اصلی مرگ موتورسواران
آمارها نشان میدهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته بهدنبال داشته است که یکهزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را دربر میگیرد.
۱۸ تا ۳۹ سالهها، بیش از نیمی از کشتهها
۵۴.۶ از کشتههای موتورسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشتهاند. تفکیک سنی سایر گروهها بهشرح ذیل است:
کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد،۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد،۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. ردهسنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.
بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری
بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت در جادههای برونشهری اتفاق افتاده است که ۴۴.۵ درصد از کل تلفات را در بر میگیرد. بعد از آن ۳۸.۵ درصد در مسیرهای درونشهری، ۱۰.۸ درصد در مسیرهای روستایی، ۱.۲ درصد در راههای اختصاصی و ۵.۲ درصد نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست دادهاند.
شغل و میزان تحصیلات تلفات موتورسواران
شغل ۴۱ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یکهزار و ۵۳۵ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر میگیرد. مشاغلی همچون کارگران با ۷۵۲ نفر (۲۰.۱ درصد از کل تلفات) و دانشآموزان با ۴۰۵ نفر (۱۰.۸ درصد از کل تلفات) بهترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشتهاند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۸۸۶ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیردیپلم داشتهاند. ۱۶.۲ درصد از کشتهشدگان مدرک دیپلم و ۵.۲ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشتهاند. وضعیت تحصیلی ۵۹ نفر از درگذشتگان ( ۱.۶ درصد) نامعلوم گزارش شده است.
توصیههای برای کاهش تلفات موتورسواران
چنانکه ملاحظه میشود درصد قابلتوجهی از کشتهشدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلتها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند. اگرچه بخشی از این آمار میتواند ناشی از نوع وسیلهنقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و... باشد اما در عینحال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدمپایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یارانندگی مخاطرهآمیز، عدماستفاده از کلاهایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثربرانگیز ناشی از آن هستند بنابراین توصیه میشود:
۱. حتماً از کلاهایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران بهشمار میرود.
۲. از حمل بار بهمیزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه، خصوصاً بدونکلاه، پرهیز کنید.
۳. از راندن در پیادهروها و یا در خلافجهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.
۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهریتان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جادههای برونشهری بوده است.
۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند در حفظ سلامت شما بسیار موثر باشد زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغقرمز یا عبور از خیابانهای یکطرفه برای موتورسواران رخ میدهد.
۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاههایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
۷. اگر چراغ راهنما یا چراغترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شبها از موتور استفاده نکنید.
۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابهلای خودروها، حرکات و تغییر جهتهای ناگهانی، سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بیتوجهی به نکاتایمنی در راندن است.
ارسال دیدگاه