چرا سیستم توزیع نوین و چرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای؟

امیرخسرو فخریان*

نوین‌سازی سیستم خرده‌فروشی در کشور طی سال‌های نه چندان دور به ویژه در دهه نخست انقلاب با وجود جنگ تحمیلی و ضرورت تامین کالاهای اساسی، عرضه آن در شبکه توزیع و دسترسی راحت آحاد مردم در اقصی نقاط کشور، به علت فقدان شبکه‌های توزیع گسترده، کارآمد و شفاف، در زمره آمال و آرزوهای دولت بشمار می‌رفت. اما بالاخره این رویا با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و افزایش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای محقق شد.

کد مطلب: ۹۱۹۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد

بعدها با گسترش این نوع فعالیت و نیاز به وجود یک مرجع صنفی واحد برای ساماندهی امور ضروری، با دستور وزیر محترم وقت صنعت، معدن و تجارت و پیگیری مرکز اصناف و بازرگانان ایران و اتاق اصناف ایران، در تاریخ ۲۵فرودین سال ۹۵ با انتخابات اعضای هیات مدیره|، اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیره ای رسما تشکیل شد. این اتحادیه در حال حاضر با ۱۲۹ عضو و بیش از ۴۰۰۰ شعبه در سراسر کشور بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده و با مدیریت متمرکز و نوین سازی سامانه توزیع و استفاده از صندوقهای مکانیزه فروشگاهی گامی بزرگ در شفاف سازی مبادلات اقتصادی و مالیات شفاف برداشته و بزرگترین شبکه تامین و توزیع کالا در کشور را ایجاد کرده است.

و حال چرا سیستم توزیع نوین؟ جواب کاملا روشن است زیرا نظام خرده‌فروشی مدرن، شفافیت عملکرد، رونق در چرخه تولید، اشتغال و حفظ منافع مصرف‌کننده را در پی دارد.

و اما چرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بازوی تحقق این رویا هستند؟

جواب این سوال، مزایای فراوان برای مصرف­‌کنندگان، تولیدکنندگان و دولت که کلیات آن، به شرح زیر است.

از منظر مصرف‌کننده:

۱- کاهش قیمت مصرف­‌کننده (حذف واسطه­ها) و افزایش کیفیت محصولات (رقابت)

۲- توجه به سلیقه مصرف­‌کننده (تمرکز در این فعالیت اقتصادی )

۳- کاهش هزینه­‌هایی مثل صرف زمان

۴-ایجاد قدرت انتخاب برای مشتریان

۵- استفاده از خدمات بیشتر و پاسخگو بودن (گردآوری محصولات متنوع در یک مکان و وجود دفاتر رسیدگی به شکایات مشتریان)

۶-تأمین نظر و نیاز مصرف­کنندگان

از منظر تولید کننده:

۱-حل مشکلات بنگاه­های تولیدی با عقد قراردادهای بلندمدت و امکان برنامه‌­ریزی تولید برای زمان طولانی­‌تر و اطمینان خاطر از فروش محصول تولیدی

۲- کمک به گردش سرمایه در واحدهای تولیدی

۳- شناخت بهتر سلیقه مشتری توسط بنگاه­های تولیدی به واسطه بخش بازاریابی در فروشگاه­های زنجیره‌ای منجر به حذف هزینه بازاریابی از هزینه­های واحدهای تولیدی شده است

۴- انتقال کالا به شهرهای دوردست به‌وسیله شبکه­های پخش مویرگی

از منظر دولت:

۱-پرداخت حقوق دولتی مثل مالیات

۲- مالیات بر ارزش‌افزوده و اجاره واحدهای تجاری

۳- ایجاد اشتغال پایدار

۴- اطمینان بخشی از نحوه مناسب توزیع کالاها و خدمات با کیفیت و قیمت مناسب

۵- کیفیت و خدمت

۶ -ایجاد هماهنگی در اجرای بهینه سیاست­های توزیعی دولت خصوصاً در زمان بحران

۷-کمک به ایجاد عدالت اجتماعی خصوصاً در مناطق محروم و امکان دسترسی آحاد مردم در شهرهای کم­جمعیت ۸- اطمینال خاطر از فروش کالای با اصالت و بهداشتی

۹ - ایجاد شفافیت و نظارت بر عدم عرضه کالای قاچاق و بی‌کیفیت

۱۰-روان­سازی نظام توزیع

۱۱- مدیریت حرفه­ای توزیع با ایجاد زیرساخت­های لازم و بکار گرفتن نرم‌­افزارهای روز و نوین، کاهش هزینه­های توزیع و مبادله

با این نگاه، قانونگذار دراحکام برنامه ششم توسعه سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای از نظام خرده‌فروشی کشور را ۲۰% پیش‌بینی کرده است که با توجه به سهم حدودا ۱۰ درصدی کنونی، راه زیادی تا تحقق این مهم مانده که در سایه همدلی، همراهی و آگاهی از مزایای فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در آینده نزدیک شاهد پیشرفت میهن عزیزمان و تحقق آرزوی به حقمان خواهیم بود.

رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار