پمپئو: تاکنون هیچ یک از مقامات ایران با آمریکا تماس نگرفته‌اند

تهران (پانا) - وزیر خارجه آمریکا گفت، ایران می‌داند که چگونه با دولت دونالد ترامپ تماس بگیرد، اما تاکنون ما هیچ تماسی از طرف ایران نداشته‌ایم.

کد مطلب: ۹۱۹۵۵۲
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو: تاکنون هیچ یک از مقامات ایران با آمریکا تماس نگرفته‌اند

مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه آر تی اس سوئیس افزود، فکر می‌کنم، ایران می‌داند که اگر آنها (مقامات تهران) آماده باشند چگونه با ما تماس بگیرند.

پمپئو همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا گفت، ترامپ چندین ماه است که می‌گوید آماده مذاکره است. گفتگو در باره اینکه ایران همانند یک کشور نرمال رفتار کند، ما برای این گفتگو آماده هستیم. این در تمام سطوح رخ خواهد داد.

وزیر خارجه آمریکا که به چهار کشور اروپایی با هدف مذاکره در خصوص ایران سفر کرده، روز یکشنبه ۱۲ خرداد در سوئیس با «ایگناسیو کاسیس» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی که با یک عقب نشینی نسبت به شروط قبلی خود برای مذاکره با ایران، از آمادگی کشورش برای مذاکره بدون پیش شرط سخن گفته بود، افزود:" ما برای این گفتگو آماده خواهیم بود. این در تمام سطوح رخ خواهد داد."
پمپئو در ادامه افزود، به خاطر دارید که ما یکسری تقاضا از ایران داریم. ما از آن‌ها می‌خواهیم که از برنامه هسته‌ای خود دست کشیده و برای همیشه آن را متوقف کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم ساختن سامانه‌های موشکی خود را به گونه‌ای که برای جاهایی مانند سوئیس ایجاد تهدید می‌کند متوقف کنند.
وزیرخارجه آمریکا همچنین درباره اینکه آیا در صورت عدم پذیرش مذاکره از سوی ایران درگیری رخ خواهد داد، گفت: ما تا آن‌جا که می‌شد به وضوح در چند هفته و چند مدت گذشته اعلام کرده‌ایم که قصد جنگ نداریم. تلاش ما این است که جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های انقلابی و برنامه موشکی خود را متوقف کند. با ما به طور جدی برای دستیابی به راه‌حلی دائمی برای برنامه هسته‌ای‌شان همکاری کنند. هدف ما این‌ها هستند.
ما تاکنون تمامی ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی را بکار گرفته‌ایم و این مسیر پیش رو است. ما همچنین سخت تلاش کرده‌ایم از «حمله ایران به منافع آمریکایی در خاورمیانه» جلوگیری کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.
پمپئو در باره سوال که موضوع ایران باعث ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا شده است، گفت: ما بر سر برجام اختلاف داشته‌ایم، اما در ۱۴ یا ۱۵ ماهی که وزیر خارجه هستم دیده‌ام که چگونه بر سر استنباط «تهدید ایران» در سراسر غرب، آمریکا، اروپا و سایر کشورهای دموکراتیک متحد هستیم.
وزیر خارجه ایران دیشب در توئیتی در واکنش به ادعاهای مقامات آمریکا برای مذاکره همراه با فیلمی از مصاحبه با مادری که می‌گوید، نمی‌تواند به خاطر تحریم‌ها برای پسر کوچک و در حال رشد خود پای مصنوعی و تجهیزات پزشکی مورد نیازش را تامین کند نوشت:تروریسم اقتصادی آمریکا غیرنظامیان بی‌گناه ایران را هدف قرار داده است؛مانند این پسر کوچک که مادر دل‌شکسته‌اش نمی‌تواند همراه با رشدش برای او پای مصنوعی تهیه کند. اینها(تجهیزات) تحریم هستند. این جنگ اقتصادی دونالد ترامپ است و جنگ و مذاکره - با یا بدون پیش‌شرط- با هم جور نیستند و پیش نمی‌روند.
رئیس‌جمهوری اسلام ایران نیز شامگاه یکشنبه گفت که «طرف برهم زننده میز مذاکره» باید «به شرایط عادی برگردد» و تا آن زمان «راهی جز ایستادگی و مقاومت نداریم».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار