رییس دانشگاه تربیتمدرس: آزادی دانشجویان باید تضمین شود
فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است
تهران (پانا) ـ با رعایت اخلاق، ادب و حقوق عمومی، آزادی دانشجویان فعال در کرسیهای آزاداندیشی باید تضمین شود و دانشجویان ترسی برای حضور در کرسی ها نداشته باشند.اینها را رییس دانشگاه تربیتمدرس عنوان کرده است.
به گزارش ایلنا،محمدتقی احمدی با اشارهبه اهمیت کرسیهای آزاداندیشی گفت:کرسی آزاداندیشی آییننامه و مراتب اجرایی خاص خود را دارد که براساس آن تلاش شد، در دانشگاههای مختلف این فعالیت شکل بگیرد و در واقع سکویی برای توسعهافکار موثر جهت حل معضلاتجامعه باشد. کرسیهای آزاداندیشی نیازمند زیربنایی اولیه است که سهولت پذیرش حرفهای مخالف، گفتوگوی متوازن و با رعایت منشدانشگاهی برای کشف حقیقت و البته بدون اتهامزنی و توهین، ترس و نگرانی از نحوه قضاوتهایی که افراد در این نوع جلسات دارند، لازمه آن است. با توجه به مصداقهای به وجود آمده، نگرانی از حضور در کرسیها نه تنها کم نشده، حتی افزایش هم یافته، لذا استقبال جدی از طرف اساتید و دانشجویان شکل نگرفته است.
دانشجویان میترسند حضور در کرسیها برای آیندهشان دردسر ایجاد کند
احمدی تاکید کرد:بهرغم اینکه دانشگاه خیلی تلاشکرد تا نشاندهد، از چارچوبها حمایت میکند، ولی همچنان تبعات و نگرانیها از نحوه صحبتها و قضاوتها وجود دارد. اساتید دانشگاه درباره برگزاری کرسیهای آزاداندیشی بارها گوشزد کردند که ما میدان مناسبی را برای آزاداندیشی نمیبینیم.
او ادامه داد:بهعنوان مثال چندینبار گفتگویآزاد یا تریبون آزاد در دانشگاه داشتهایم و دانشجویان در فضایباز دانشگاه و یا در محیطی بهصورت چندگروه باهم تعامل داشتند. موضوع حجاب از جمله موضوعاتی بود که در این تریبونهای آزاد مطرح شد، درست است که در میان صحبتهایشان یکسری بیسلیقگی و تندرویها دیده میشد، اما در مجموع بحثهای نسبتا قابلقبولی مطرح شد. متاسفانه بعدها آن موارد مطرح شده، مورد انتقادشدید قرار گرفت و برخینکات را آنقدر حاد تلقی کردند که دانشجویان از ادامه این برنامهها منصرف شدند.
اساتید دانشگاه درباره برگزاری کرسیهای آزاداندیشی بارها گوشزد کردند که ما میدان مناسبی را برای آزاداندیشی نمیبینیم.
رییس دانشگاه تربیتمدرس اضافه کرد:از آن بهبعد دانشجویان از این ترس داشتند که برای آیندهشان دردسری ایجاد شود، لذا فضای موجود فرصت مناسب را برای رشد کرسیها فراهم نکرد. در حالیکه من فکر میکنم، طبق آییننامه کرسیهای آزاداندیشی میتوان در چارچوب ادب، اخلاقاسلامی، رعایت حقوقعمومی و بدون ایجاد تشویش صحبتهای علمی را مطرح کرد.
احمدی با بیان اینکه مقاممعظم رهبری بر ورود دانشجویان به کرسیهای آزاداندیشی تاکید داشتهاند، گفت:باتوجهبه تاکید رهبری بهاین مساله ما نیز حمایت و پشتیبانی خودمان را از فعالیتهای دانشجویی اعلام میکنیم. اگر تشکلهای دانشجویی تقاضایی مبنیبر برگزاری کرسیها را در فرمترسمی بهصورت تریبونآزاد دانشجویی داشته باشند، ما نیز در چارچوب برنامهریزی و زیر نظر کمیته سه نفره نظارت بر تشکلها از آنها حتما پشتیبانی میکنیم.
آییننامه کرسیهای آزاداندیشی نیاز به تکلمه دارد
او با اشارهبه نگرانی دانشجویان درزمینه برخوردهای امنیتیوقضایی درخصوص بیان انتقادات و نظرات خود در کرسیهای آزاداندیشی گفت:من فکر میکنم شورایعالی انقلابفرهنگی که این آییننامه را تعیین کرده است، بهیک تکمله نیاز دارد و آن تکمله این است که اینگونه مسائل مورد حمایت، تشویق و پشتیبانی دستگاههایامنیتی و قضایی کشور قرار بگیرد، ضمناینکه با رعایت اخلاق، ادب و حقوقعمومی آزادی دانشجویان فعال در کرسیهای آزاداندیشی را تضمین کنند. این اقدام میتواند پیام خیلیخوبی برای دانشجویان و دانشگاهها باشد تا بیشتر از این به کرسیهای آزاداندیشی تمایل نشان بدهند.
با رعایت اخلاق، ادب و حقوقعمومی آزادی دانشجویانفعال در کرسیهای آزاداندیشی را تضمین کنند.
احمدی درباره اینکه مقاممعظم رهبری تاکید زیادی بر اطلاعرسانی و آگاهیدادن دانشجویان بهجامعه داشتند، گفت:قطعا تیزبینی و حساسیت در کشف زمینههای فساد، سوءاستفاده و همچنین شجاعت از جمله صفات بارز دانشجویان است. این صفات دانشجویان از قدیم در دانشگاهها وجود داشته، قبل از انقلاب نیز مطرح بوده و در دوران انقلاب نیز بهاوج خود رسید و حالا باید ادامه پیدا کند.
دانشجویان مطالبات خود را در یک بیانیه به قوهقضاییه بدهند
رییسدانشگاه تربیتمدرس با بیان اینکه فعالیت امروز دانشجویان باید متفاوت از گروهگرایی، مارکزدن و تهمت باشد، گفت:دانشجویان میتوانند، مصادیق موجود در مطبوعات و سازمانها را مورد مطالبه قرار دهند. من فکر میکنم اگر دانشجویان در زمینههای مختلف مستندات یا اطلاعاتی را بهصورت خاص یا عام بیابند و سپس با مشورت معاونتفرهنگی آنرا منتشر کنند، بیشتر به اهدافشان نزدیک خواهند شد. دانشجویان حتی میتوانند مطالبات خود را بهصورت بیانیه خطاببه قوهقضاییه یا مقامات مسئول ارسال کنند یا حتی میتواند بهصورت یک نامهسرگشاده آنرا ارائه دهند، اما نیاز است یک اعتماد قابلقبول به این مستندات وجود داشته باشد، از اینرو لازم میدانم حتما یک مشورت صورت بگیرد تا اقدامات دانشجویان پشتوانهقوی داشته باشد.
مشکلات اشتغال و سازوکارهای ناقص اقتصادی مانع از این شده که همه فارغالتحصیلان خوب ما بتوانند بهموقع وارد بازار کار و خدمترسانی به کشور شوند.
احمدی درباره عدماعتماد مسئولان بهجوانان و دانشجویان گفت:این بحث کمی کلانتر از آنچیزی است که ما در دانشگاه برای آن راهکار بدهیم، زیرا مشکلات اشتغال و سازوکارهای ناقص اقتصادی مانع از این شده که همه فارغالتحصیلان خوب ما بتوانند بهموقع وارد بازار کار و خدمترسانی بهکشور شوند. البته ما معتقدیم میتوان از ایدهها و راهنماییهای نیرویجوان در محیطدانشگاه استفاده کرد.
او اضافه کرد:ما در دانشگاه تربیتمدرس سعی کردیم در طول همین سهسال اخیر انجمنهای علمی دانشجویی را بهظرفیت دو برابر برسانیم. همین ظرفیتها بعدها گروههای کاری قوی و مثبتی شدند و بهصورت NGO شروع بهشناسایی مشکلاتتخصصی و علمی کشور کردند. همینامر برای دانشجویان یک تجربهحرفهای خوب فراهم میکند و موجب میشود، دانشگاه از نیروهای دارای فرهنگ دانشگاهی استفاده کند.
فرهنگ آقازادگی در کشور ریشه کرده است
او درباره انتقاد دانشجویان از تجملگرایی و اشرافیگری آقازادهها در جامعه گفت:این مسئله مربوطبه بحثهای ساختاری اداره کشور میشود، متاسفانه روابط، قواعدی را در این ساختار حاکم کرده که بهصورت قاعده درآمده است و از اینبابت ما خودمان در دانشگاه بهخاطر مسائل و مشکلاتی که بهدانشگاه تحمیل میشود، رنج میبریم. مسئله بازرسی موردی، نحوه استخدامها و گزینشها برای پستهای مهم کارشناسی باید بهطور مشخص صورت بگیرد. از طرفی بهطور مثال باید تعداد تقاضاهای عرضهشده با تقاضاهای پذیرفته در یک سازمان بررسی شود، شاید بتوان این بحث را بهصورت رندم و کوتاهمدت انجام و سازمانهای که در این خط کار میکنند، شناسایی کرد.
"روابط" قواعدی را در این ساختار حاکم کرده که بهصورت قاعده درآمده است و از اینبابت ما خودمان در دانشگاه بهخاطر مسائل و مشکلاتی که به دانشگاه تحمیل میشود، رنج میبریم.
احمدی با بیان ریشهدار بودن فرهنگ آقازادگی در کشور ما گفت:این مسئله در فرهنگ ما ریشهدارد، از اینرو ما نیاز بهیک اصلاحعمومی در آموزش و پرورشمان داریم تا آدمهای صادق و درست را تربیت کنند که ترفندها و روشهای نادرست برای پیشرفت، شخصیت آنها را عوض نکند. همه این موارد بهفرهنگ، طبیعت انسانها، بینش، اکتسابات فرهنگی و تربیتی افراد بر میگردد. در اینزمینه باید روی مدارس سرمایهگذاری شود تا شرایط تربیتی مناسبی داشته و دانشآموزانی با ساختار ذهنی سالم و بدون عقده بار بیاورند.
مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمعهای انتقادی ابا دارند
رییسدانشگاه تربیتمدرس در رابطه با حضور مسئولان در دانشگاهها گفت:این مسئله دو وجه دارد، اول اینکه مسئولان بتوانند با دانشجویان روبرو شوند و به پرسشها و ابهامات آنها گوش بدهند، زیرا مسئولان میتوانند برای دانشجویان و دانشگاهیان خیلی اثرگذار باشند. وجه دوم این است که مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمعهای انتقادی ابا دارند، زیرا آنها نگران حاشیهها و ابهامات این بحثها در مطبوعات و رسانهها هستند. از طرفی امکان دارد بعدها مسائلی مطرح شود که امکان ارائه پاسخ قانعکننده درباره آن مسئلهای که در دانشگاه مورد بحث قرار گرفته، نباشد و آنها را ضعیف کند.
او اضافه کرد:من فکر میکنم، اگر بتوانیم مثل همان بحث کرسیهای آزاداندیشی بهدانشجویان اجازه دهیم گفتمان اجتماعی، خلاق و سازنده را بدون حب و بغض و با تکیهبر مفاهیمعلمی و بهقصد جستجوگری در زمینههای اجتماعی و سیاسی، بدون هیجانهای کاذب بدون گروکشی، انتقام و گروهگرایی انجام دهند، میتوان بهنتایج خوبی رسید. این روند در دانشگاههای کشورهای اروپایی صورت میگیرد و من مراحل آنرا دیدهام به اینصورت که دانشجویان با یکدیگر بحثهای داغ میکنند، اما تهمت، حمله و تخریب ندارند. اگر چنین شرایطی در دانشگاه حاکم شود، من مطمئنم که میتوان مسئولان را به دانشگاهها آورد. حتی آنها به حرفهای دانشجویان گوش میکنند و نظراتشان را نیز ارائه میدهند.
مسئولان از روبرو شدن با دانشجویان در جمعهای انتقادی ابا دارند، زیرا آنها نگران حاشیهها و ابهامات این بحثها در مطبوعات و رسانهها هستند.
رییسدانشگاه تربیتمدرس در پایان اظهار داشت:برخی از مسئولان ازجمله شهردار تهران و وزیر امورخارجه به دانشگاه ما دعوت شدند و در یکزمان طولانی در دانشگاهها سخنرانی داشتند، یا برخی از اعضای کمیسیونهای مجلس و معاونان وزرا بهدانشگاه ما دعوت شدند، اما اکثر این افراد ترجیح میدهند در جمع اساتید با بحثها و مسائل علمی و تخصصی روبرو شوند و از آنهم خیلی استقبال میکنند، اما اگر ببینند بحثهای خارج از کنترل بهشکلی تخریبی باشد، این نگرانی را دارند که بحثها موجب سوءتفاهم شود. امروزه یکمقدار هیجانات سیاسی در بعضی از گروههای دانشجویی شکلگرفته است. من فکر میکنم ما باید تربیتی درخصوص گفتوگوی خلاق، اثربخش و سازنده را بهجای گفتگویتخریبی داشته باشیم. بچههای ما این استعداد را دارند که تعاملات را بیاموزند و از آن استفاده کنند.
ارسال دیدگاه