سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران

بطحایی: بر اساس سند تحول چرخش‌های اساسی در نظام آموزش و پرورش باید رخ دهد

مهم ترین مولفه در اجرای سند تحول بنیادین داشتن روحیه انقلابی است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش اولویت اول در وزارت آموزش و پرورش را اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که آموزش و پرورش برای تربیت نسلی در تراز جمهوری اسلامی مصمم است دانش‌آموزی آگاه، دیندار، با امید و اراده ،متفکر و خلاق تربیت کند.

کد مطلب: ۹۱۲۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: بر اساس سند تحول چرخش‌های اساسی در نظام آموزش و پرورش باید رخ دهد

سیدمحمد بطحایی که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود، آموزش و پرورش را با ۹۰۰هزار فرهنگی و ۱۰۶هزار مدرسه در ۷۵۰ منطقه و شهرستان گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور معرفی کرد و گفت: «در این دستگاه گسترده اساسی‌ترین نقش را معلمان در حوزه انتقال فرهنگ، هویت‌یابی و جامعه‌پذیری به بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز ایفا می‌کنند. معلمان متدین، سخت کوش و فداکاری که با وجود کمبود امکانات و تجهیزات و مشکلات اقتصادی، همچنان صمیمانه و متعهدانه در خدمت فرزندان شما ملت شریف ایران هستند.»

او ادامه داد: «معلمان با تمام توان خود در تلاش هستند تا نسلی مومن، دانا و ماهر تقدیم جامعه کنند. آنان برای دست‌یابی به این هدف بزرگ، سند تحول بنیادین را که برآیند علمی و فرهنگی علما و صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت است، نقشه راه خود قرار دادند.»

بطحایی اولویت اول در وزارت آموزش و پرورش را اجرای سند تحول نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: «بر اساس این سند چرخش‌های اساسی در نظام آموزش و پرورش باید رخ دهد تا این نظام را تبدیل به یک نهاد فرهنگی و تربیتی کند و زمینه تربیت‌پذیری کودکان و نوجوانان را فراهم کند.»

او ادامه داد: «آموزش و پرورش در این مسیر به همراهی همه کسانی که دل در گروی تعالی میهن اسلامی بسته‌اند، نیاز دارد و مشارکت آحاد جامعه در این مسیر یک ضرورت انکارناپذیر است.»

بطحایی یکی از محوری‌ترین برنامه‌هایی را که در سند تحول بنیادین اجرا می شود،اصلاح و توسعه مدیریت آموزشگاهی وحرکت به سمت مدرسه‌محوری عنوان کرد و گفت: «مدرسه به عنوان کانون تربیت خانه دوم دانش‌آموزان است و باید با تعامل با محیط پیرامونی نقش و جایگاه خود مبتنی بر سند تحول بنیادین ارتقا دهد.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «محور دومی که در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است و آموزش و پرورش آن را دنبال می‌کند، تحول در برنامه‌های درسی و محتواهای آموزشی است که باید با نیازهای امروز جامعه و بر اساس الگوی ایرانی و اسلامی انطباق پیدا کند.»

او ادامه داد: «نسل امروز نیازمند این است که در همه حوزه‌های زندگی فردی و اجتماعی راه و رسم زندگی و رسیدن به حیات طیبه را تمرین کند. برای تربیت نسلی در تراز جمهوری اسلامی، آموزش و پرورش مصمم است دانش‌آموزی آگاه، دیندار، با امید و اراده ،متفکر و خلاق تربیت کند.»

بطحایی گفت: «در همین راستا یکی از برنامه‌هایی که در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول اجرا شد، برنامه ویژه مدرسه بود. این برنامه به معلمان و مربیان اجازه می‌دهد که با توجه به نیازهایی که تشخیص می‌دهند، دوساعت در هفته را به فعالیت‌های تربیتی و پرورشی و فعالیت‌های تربیت بدنی دانش‌آموزان اختصاص دهند.»

وزیر آموزش و پرورش به سخنان روز چهارشنبه مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «همانطور که ایشان فرمودند یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در اجرای سند تحول بنیادین داشتن روحیه انقلابی است. ایشان تاکید کردند که نهراسیدن از مشکلات شرط اصلی و مهم در اجرای سند است.»

بطحایی در ادامه به خرابی های ناشی از سیل روزهای اخیر در چند استان کشور اشاره کرد و گفت: «در این حادثه حدود ۱۵۰۰ مدرسه در استان‌های سیل زده دچار آسیب شد. وزارت آموزش و پرورش در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی کشور و نهادهای مردمی به کمک آسیب‌زدگان شتافت و با یک سازماندهی مشخص تعدادی از استان‌های ما به عنوان استان معین مناظق زلزله‌زده تعیین شدند و امداد‌رسانی ها آغاز شد.»

او ادامه داد: «در حوزه فضاهای آموزشی به کمک خیران مدرسه ساز اقدامات بسیار خوبی انجام شد و بازسازی و ترمیم مدارسی که آسیب‌های کمتری دیده بود، آغاز شد و همانطور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، این مدارس برای مهر آماده خواهد شد.»

بطحایی گفت: بخش دیگر مساعدت‌ها برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده بود. اردوهای علمی و کلاس‌های رفع اشکال که برای آنها در نظر گرفته بودیم، آغاز شد. در کنار این‌ها معلمان عزیز نیز اقداماتی در حمایت از دیگر همکاران آسیب‌دیده خود در این مناطق انجام دادند.»

او در ادامه به نامگذاری سال جدید و تلاش آموزش و پرورش در پیشبرد شعار رونق تولید ملی اشاره کرد و گفت: «ما در سال ۹۷ دوره های آموزشی مهارت های کوتاه مدت را برای تعدادی از دانش آموزان اجرا کردیم که آنها با دست ساخته های ساده بتوانند با محیط کار، فرهنگ کار و کار آفرینی انس و الفت بیشتری پیدا کنند.»

بطحایی ادامه داد: «با دستور ریاست محترم جمهوری ما برای تابستان یک برنامه مکمل پیش‌بینی کردیم و بچه‌ها با مهارت‌های تولیدی که منتج به تولید و خدمت قابل و عرضه و فروش باشد، آشنا شوند و از این طریق بتوانیم به سهم خود در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر رونق تولید ملی موثر باشیم.»

او گفت: «آموزش و پرورش مصمم است تا بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری را مدنظر قرار دهد و با عمل به آن و در کنار همکاری و همراهی مردم عزیز گام‌های مثبتی در پیشبرد آن بردارد.»

وزیر آموزش و پرورش در پایان به اقدام ستاد نماز جمعه در گرفتن پیام‌ها و پیشنهادهای نمازگزارن در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «بخشی از این پیام ها تذکرات و پیشنهادih برای کاهش مشکلات و بهبود وضعیت فعلی آموزش و پرورش مانند مراقبت و نظارت در عدم اجرای سند ۲۰۳۰ و هر سندی که قصد در تغییر هویت ایرانی و اسلامی ما قدم برمی دارد، بود که باید مورد توجه من و همکارانم قرار گیرد.

او ادامه داد: «گسترش سواد رسانه ای، گلایه از زیادی تعطیلی مدارس، دقت بیشتر در انتخاب معلمان از دیگر پیام های شما نمازگزاران عزیز بود که ما به عنوان خادمان شما در آموزش و پرورش باید به آن توجه داشته باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار