با حضور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد:
آیین افتتاحیه پنجمین جشنواره استانی بازی های بومی و محلی دانش آموزان عشایری استان
مشهد (پانا) - پنجمین جشنواره استانی بازی های بومی و محلی دانش آموزان عشایری استان با حضور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان، برخی از مسئولین استانی و همچنین خیل عظیمی از علاقه مندان به این مسابقات در استادیوم ورزشی شهید نورعلی شوشتری شهرستان قوچان افتتاح شد.
ابوالحسن حقیقی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: این جشنواره با اهدافی همچون حفظ هویت ایرانی اسلامی و حفظ بازی های سنتی و آیینی در سطح استان خراسان رضوی برگزار می شود.
وی افزود: جشنواره بازی های بومی و محلی دانش آموزان عشایری استان محل رقابت نیست بلکه محلی برای رفاقت است و در طی این مسابقات می توانیم رنگین کمانی زیبا از گویش ها، آیین ها و سنت های اقوام مختلف را مشاهده کنیم و مهمترین چیزی که در این مسابقات دیده می شود همدلی و وحدت دانش آموزان عشایر اقصی نقاط استان است.
حقیقی تصریح کرد: بازی ها علاوه بر تلطیف جسم و روح انسان می تواند الگوی فرهنگی مناسبی برای بشر باشد از این رو برآنیم تا در راستای تحقق سند تحول بنیادین، بازی های بومی و محلی و درون کلاسی مناطق عشایری را در قالب جشنواره ای هدفمند از سطح آموزشگاه تا استان و سطح ملی راهبری نماییم.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این بازی ها مکان، وسایل و اجزاء خاصی نیاز ندارد و سهل الوصول می باشد و به راحتی و بدون هیچ ابزاری و فضایی برای تمام رده های سنی قابل اجرا می باشد و باید توجه گردد که این بازی ها سبب رقابت ناسالم نگردد.
وی در پایان گفت: قریب به هفت هزار دانش آموز عشایری در ۲۲۰ آموزشگاه در سطح استان خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند و این نکته حائز اهمیت است که ۱۲۴ کلاس درس عشایری فقط با یک یا دو دانش آموز برگزار می شود و خوشبختانه هیچ دانش آموز بازمانده از تحصیلی نداریم و این نشان از عدالت آموزشی دارد.
قابل ذکر است در ابتدای مراسم عبدالعلی کلیدری مسئول آموزش و پرورش عشایر خراسان رضوی ضمن ارائه گزارش اجمالی اهداف اصلی برگزاری این جشنواره را تقویت هویت ملی و منطقه ای، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان، آموزش مهارت های زندگی از طریق بازی و سرگرمی، ایجاد روحیه نشاط و شادابی در دانش آموزان عشایری، فراهم نمودن زمینه های همبستگی و تعامل و استفاده از بازی برای انتقال مفاهیم آموزشی برشمرد.
ارسال دیدگاه