جشنواره تجربههای موفق مدارس فراخوان داد
تهران (پانا) - نخستین جشنواره ملی «تجربههای موفق مدارس» از سوی وزارت آموزشوپرورش و دانشگاه شهید رجایی برگزار میشود. دبیرخانۀ این جشنواره تا ۳۱خرداد۱۳۹۸ آثار را میپذیرد. مرتضی مجدفر دبیری علمی این جشنواره را برعهده دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، محورهای جشنواره بدین قرار است:
برنامهریزی و مدیریت: اقدامات و فعالیتهای مدیریتی شامل مواردی چون: اهداف و جهتگیریهای مدرسه، مدیریت امورفرهنگی و پرورشی، برنامهریزی فعالیتهای آموزشی، مواد آموزشی، نوآوریهای آموزشی و روشهای ارزشیابی یادگیری دانشآموزان؛
فرآیند آموزش: تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش شامل مواردی چون: فعالیتهای پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیتهای حین تدریس (شیوههای تدریس و اجرا)، فعالیتهای پس از تدریس و همچنین تعامل با دانشآموزان و عملکرد تحصیلی آنان؛
فعالیتهای فرهنگی و پرورشی: فعالیتهایی شامل: اردو و بازدید، مسابقات دانشآموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامههای مرتبط با ایام اللهها و مناسبتها، کلاسهای فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، تربیت بدنی و برنامههای راهنمایی و مشاوره؛
مشارکت والدین و جامعۀ محلی: اقدامات مرتبط با تحقق سیاست «مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی» شامل مواردی چون: بهرهگیری از فرصتهای بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامههای انجمن اولیا و مربیان؛
فضا و تجهیزات: توجه به جاذبههای فضای مدرسه و اقداماتی در زمینههای:زیباسازی، استفادۀ بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیستمحیطی، نکات روانشناختی و سایر جاذبههای محیطی و همچنین امور سختافزاری مدرسه مانند: ایمنی، امکانات هوشمندسازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات؛
اقتصاد مدرسه و توسعۀ منابع: برنامهها و فعالیتهاییشامل: جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهرهوری نیروی انسانی و استفادۀ بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی؛
امور ویژه: در این حیطه، ۳ زمینۀ کلی بهداشت، ایمنی و محیطزیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمینههای شادی و شادابسازی مدرسه، مهارتهای زندگی، بهداشت و صیانت از محیطزیست، پرورش مهارتهای عاطفی و اجتماعی است. بهطور اخص میتوان به این موارد اشاره کرد: انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیتهای برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل، فداکاریها و ایثارگریهای حوزۀ مدرسه و غیره؛
آموزش و تحقق حقوق شهروندی (خاص دورۀ دوم متوسطه): برنامهها و فعالیتهایی شامل: آشنایی دانشآموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسئولیتها، توسعۀ روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانشافزایی و ارتقای آگاهی دانشآموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارتهای مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصههای گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی.
ارسال دیدگاه