وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران:
خبر جمع کردن مدارس خارج از کشور به هیچ عنوان صحت ندارد
توضیح بطحایی درمورد زمان پرداخت مطالبات معلمان داخل و خارج از کشور
تهران (پانا) ـ وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه و زمان پرداخت مطالبات معلمان مدارس خارج از کشور و مطالبات معلمان داخل کشور توضیح داد.
سیدمحمد بطحایی در جمع خبرنگاران در حاشیه دیدار با سرپرستان مدارس خارج از کشور گفت: «این خبر کذب که پخش شده مبنی بر ما در صدد جمع کردن مدارس خارج از کشور هستیم به هیچ عنوان صحت ندارد، در سال جاری علیرغم اینکه به لحاظ منابع ارزی با مشکل مواجه شدیم و همچنان نیز این مشکل وجود دارد اما با تغییر برخی از روش های اداره مدارس خارج از کشور و استفاده از ظرفیت های محلی خوشبختانه تعداد دانش آموزان مدارس افزایش پیدا کرد، برای سال تحصیلی آینده هم برنامه های مختلفی را در پیش گرفته ایم که تا آخر فردا در گردهمایی سرپرستان مدارس خارج از کشور بررسی خواهد شد. ما تمام تلاشمان این است که مدرسه جمهوری اسلامی بعنوان یکی از پایگاه های مهم فرهنگی در خارج از کشور مسدود نشود و ایرانیان مقیم خارج از کشور بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. امیدوارم با انعطافی که در روش های اداره مدارس خارج از کشور در دست بررسی داریم بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.»
او افزود: «تمام تلاشمان را می کنیم که تعداد دانش آموزان کاهش پیدا نکند هر چند به هر حال منابع ارزی که برای ادامه فعالیت مدارس خارج از کشور داریم بسیار مهم است، همانطور که کشور در همه بخش ها با محدودیت هایی مواجه است آموزش و پرورش نیز این محدودیت ها را دارد و با آن مواجه است بنابراین من این خبر کذب را تکذیب می کنم و به هیچ عنوان هیچ مدرسه ای را نبسته ایم و بلکه تعداد دانش آموزان ما افزایش پیدا کرده است.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: «ما امسال تعداد معلمان اعزامی به مدارس خارج از کشور را کاهش دادیم و در برابر از نیروهای محلی و سایر روش ها استفاده کردیم معلمان ایرانی متخصص که گزینش شده اند و صلاحیت های تخصصی آن ها تأیید شده است اشتغال به کار داشتند و خواهند داشت ولی در برابر نیروهای اعزامی را که منابعشان را باید از طریق ارز تأمین می شد کاهش دادیم، در سال های گذشته ۴۰۷ نیروی اعزامی داشتیم که امسال به ۲۷۶ نفر کاهش پیدا کرد و هدف گذاری ما برای سال آینده این است که این تعداد به ۱۵۰ نفر برسد اما در برابر از روش های دیگری برای جایگزینی نیروها استفاده خواهیم کرد.»
بطحایی به مطالبات معلمان مدارس خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه بخشی از مطالبات پرداخت شده است و در تخصیصی که انشاءالله همین روزها خواهیم گرفت بخش دیگری از مطالبات معلمان عزیزمان را در خارج از کشور پرداخت می کنیم. پرداخت مطالبات معلمان خارج از کشور یکی از اولویت دارترین پرداخت های ما است چون همکاران ما در خارج از کشور شرایط خاصی را دارند.»
وزیر آموزش و پرورش معادل ریالی میزان مطالبات معلمان خارج از کشور را که به سال ۹۸ موکول شده و پرداخت نشده است را ۶۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: «این تغییر نرخ ارز و اینکه ما ملزم هستیم ریال را با نرخ نیمایی به ارز تبدیل کنیم مقداری قدرت تأمین ما را کاهش داد و حتی در مواردی تا یک چهارم کاهش می دهد اما مشکل دیگری هم که پرداخت مطالبات همکاران ما را عقب انداخت مبادلات بانکی بود در مواقعی ما ارز را داشتیم و تبدیل هم انجام شده بود اما انتقال آن به کشور دیگر با مشکل مواجه شده بود که خوشبختانه با روش هایی این مشکل حل شده است و بزودی بخش دیگری از مطالبات همکاران هم پرداخت خواهد شد.»
۶۰۰ میلیارد تخصیص یافته توسط سازمان برنامه و بودجه ظرف چند روز آینده خواهد رسید
عضو کابینه دولت تدبیر و امید به مطالبات معلمان داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: «۶۰۰ میلیاردی که تخصیص آن قطعی شده است خزانه آن را آماده پرداخت دارد بخش مهمی از این تخصیص برای پرداخت حق التدریسی هاست که با شرمندگی حدود یکسالی است حقوق آن ها پرداخت نشده است، بخشی هم مربوط به حق الزحمه امتحانات و بخشی هم برای نیروهای خرید خدمات است، انشاءالله براساس قولی که خزانه به ما داده است این ۶۰۰ میلیارد ظرف چند روز آینده در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت.»
امتحانات دانش آموزان پایه دوازرده مناطق سیل زده سه نوبتی شد
وزیر آموزش و پرورش در ادامه صحبت های خود و در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مناطق سیل زده نیز توضیح داد و گفت: «مهم ترین مسئله ای که دغدغه فرزندان ما بود امتحانات نهایی آن ها بود که به دلیل شرایط خاصی که امتحانات دارد و تأثیر مستقیم در آزمون ورودی می گذارد بچه ها نگران شده بودند که با مصوبه ای که ابلاغ شد بچه هایی که در مناطق سیل زده در پایه دوازده هستند امتحانات نهایی آن ها سه نوبتی خواهد شد یعنی یک مرتبه در خرداد یک مرتبه در تیر و دیگری در شهریور امتحان خواهند داد و در هر نوبتی که آن ها نمرات قابل قبولی به دست بیاورند بعنوان قبولی خرداد ماه برای آن ها تلقی خواهد شد.»
وزیر آموزش و پرورش خبر داد که در استان خوزستان هنوز در دوازده منطقه و شهرستان این استان کلاس های درس راه اندازی نشده است به این دلیل که مدارس یا در اشتغال هموطنان عزیز سیل زده هستند یا خود مدرسه دچار آبگرفتگی شده و امکان برگزاری کلاس در آن وجود ندارد، او افزود: «بنابراین در مناطقی که کلاس ها راه اندازی نشده است امتحانات پایان سال تحصیلی تا جایی که دانش آموزان درس خوانده اند برگزار خواهد شد.»
سیدمحمد بطحایی ادامه داد: «با تأکید رئیس جمهوری که ایشان دو مرتبه در روزهای اخیر به بنده تأکید کرده اند در صدد هستیم که برنامه های فرهنگی هنری را برای بچه ها در این مناطق گسترش دهیم و هم کلاس های جبرانی را با استفاده از فضاهای موقت مانند کانکس و یا اعزام معلمان بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.»
موضوع برگزاری امتحان های آزاد در برخی از مدارس مطلب دیگری بود که وزیر آموزش و پرورش درباره آن گفت: «من نفی نمی کنم تخلفی صورت نگرفته باشد حتماً و حتماً برگزاری امتحانی غیر از امتحانات هماهنگ تخلف است مدیر مدرسه ای که این تخلف را مرتکب شده است اگر گزارش آن به دست ما برسد با شدیدترین وجه برخورد خواهیم کرد. ما برگزاری این آزمون ها را برای بچه ها سم می دانیم در فرآیند تربیت بچه ها این آزمون ها اختلال جدی ایجاد می کند. همانطور که بارها و بارها گفتم مدیران مدارسی را داشته ایم که لغو ابلاغ شده اند و حتی رئیس منطقه آموزش و پرورش را به دلیل ضعف نظارت در این موضوع جابجا کرده ایم اگر در مدارس این تخلف انجام می شود باید گزارش شود و به محض گزارش ما مجدانه برخورد می کنیم و برابر ضوابط و سیاست هایی که ابلاغ کرده ایم مدیر مدرسه باید پاسخگو باشد.»
مصّر به اجرای نظام ارزشیابی توصیفی هستیم
نظام ارزشیابی توصیفی آخرین موضوعی بود که وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران به آن اشاره کرد و گفت: «آنچه که اکنون در ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی داریم همه بررسی ها مؤید آن است که این بررسی ها موفق بوده است اما ما باید موانع را برطرف کنیم مطمئناً در کلاسی که ۴۵ نفر دانش آموز است واقعاً برگزاری آزمون توصیفی کار بسیار دشواری است و من به معلمان حق می دهم اما باید این تراکم را کاهش دهیم. در سازماندهی سال تحصیلی آینده نرم کلاس ها را پایین می آوریم در مناطق و استان هایی که نرخ بالا بوده است و تراکم دانش آموزان زیاد بوده به تدریج این تراکم را کاهش می دهیم اما ما همچنان مصمم و مصّر به اجرای ارزشیابی توصیفی هستیم و معتقدیم که معدود موانعی که هست اگر برطرف شود ارزشیابی توصیفی به ویژه در دوره ابتدایی یکی از روش های بسیار مؤثر در تعلیم و تربیت بچه ها خواهد بود.»
ارسال دیدگاه