بطحایی: تربیت و آموزش در مدارس با الگوبرداری از آموزش عالی حاصل نمیشود
در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از ماموریت اصلی شدهایم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که انتقال بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش، آموزش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.
به گزارش مرکز ارتباطات آموزش و پرورش، عصر روز گذشته (شنبه) سید محمد بطحایی در نشست با روسای ادارات سازمان استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان استانهای یزد، خراسان رضوی، قم، شهر تهران، البرز و سمنان، روسای کمیتههای علمی المپیاد و اعضای شورای مرکزی اندیشکده دانشپژوهان جوان با اشاره به ویژگیها و شرایطی که جامعه امروز با آن مواجه است، گفت: «باید جامعه نخبگان با روش درست شناسایی، تربیت و در خدمت جامعه قرار گیرد.»
او با طرح این پرسش که در حوزه آموزش و پرورش عمومی باید با چه سیاست و رویکردی حرکت کنیم که آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه نکند، گفت: «دانشآموزان در مدرسه باید مهارتهای زندگی را آموزش ببینند و بتوانند مسائل زندگی را شناسایی و حل کنند و این، از مأموریتهای اصلی آموزش و پرورش عمومی است و هر عاملی که این مأموریت اصلی را تحتالشعاع قرار دهد با آن مقابله خواهد شد.»
بطحایی افزود: «متاسفانه بخشی از مأموریت آموزش عالی به آموزش و پرورش منتقل شده است و برخی نیز به این روند می بالند اما این نادرست است زیرا آموزش و پرورش عمومی را با تهدید مواجه کرده و باعث انحراف از مسیر اصلی اش شده است.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «در آموزش ابتدایی و متوسطه اول دچار انحراف از ماموریت اصلی این حوزه شدهایم به همین دلیل در کلاسهای ابتدایی به شیوه استادان دانشگاه تدریس میکنیم، لذا با این الگوبرداریها تربیت و آموزش در مدارس برای دانش آموزان حاصل نمیشود.»
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه باید به تربیت نخبگان توجه کرد، گفت: «حجم سبد آموزش در مدارس باید به میزان درست خود کاهش یابد و در عوض، مدارس بر مهارت و تربیت تمرکز بیشتری داشته باشد.»
او تاکید کرد رقابتهای فردی در دنیای امروز جایی ندارد و باید فعالیتهای گروهی جایگزین آن شود. بطحایی گفت: «کودکان باید طعم شکست و پیروزی را با همدیگر تجربه کنند و نباید با ایجاد رقابتهای فردی یک نفر طعم پیروزی و دهها نفر طعم شکست را تجربه کنند. همچنین باید روش شناسایی نخبگان تغییر یابد و در حالی که تفکر کودکان هنوز انتزاعی نشده است آنها را وارد رقابت و تجارب پیروزی و شکست نکنیم.»
بطحایی گفت: «پس از افتتاح طرح کلاسهای بازی و یادگیری کودکان در مدارس برخی افراد انتقاد کردند که انجام این کارها ارزشی ندارد و چرا انجامش می دهید، پاسخ من به آنان این بود که مگر میتوان کودکان را در پشت نیمکتهای زمخت نشاند و آنان را از طبیعت کودکیشان جدا کرد و آموزش داد و تربیت کرد.»
او با اشاره به اهمیت اندیشکدهها برای جامعه به لحاظ بررسیهای علمی گفت: «در این جلسه نیز مسائل زیادی را حاضران محترم مطرح کردند که لازم است تا اندیشکده ها با بررسی این پرسشها و مسائل برای آنها راهحل ارائه دهند.»
در ادامه این جلسه روسای ادارات، مطالبی درباره « ضرورت آسیبشناسی المپیادهای علمی »، «نیاز به واکاوی طرح شهاب در متوسطه اول»، «نحوه انتخاب مدیران مدارس سمپاد و انطباق طرح فرایند و انتصاب مدیران مدارس با قوانین و شیوهنامههای این مدارس»، «انطباق کامل برنامههای مدارس استعدادهای درخشان با سند تحول آموزشوپرورش » بیان کردند.
روسای کمیتههای علمی نیز در سخنانی خواستار توجه بیشتر به افراد موفق در المپیادهای علمی کشوری در استانها و استفاده از توانمندیهای این دانش آموزان شدند . آنان درباره کتابهای درسی هم گفتند محتوای کتابهای درسی تغییری نکرده و فقط بهصورت شکلی تغییر پیدا کرده است. بیتوجهی به ادبیات معاصر در کتابهای درسی نیز از دیگر نکاتی بود که گفته شد. همچنین یکی از حاضران به مقایسه جامعه ژاپن و ایران پرداخت و گفت : «ژاپن خانههای کوچک و مدارس بزرگ دارند در حالی که جامعه ما چنین نگاهی به مدارس ایرانی ندارد. در کنار آموزشهای رسمی نیز باید به آموزشهای غیررسمی توجه شود تا کیفیت آموزش و تربیت افزایش یابد.
همچنین آنان از استقبال دانشآموزان و خانوادهها از طرح برنامه ویژه مدرسه (بوم) به عنوان طرح آموزش مهارتهای زندگی که در مدارس سمپاد اجرا میشود خبر دادند. تشکیل جلساتی در جهت توسعه عدالت آموزشی در استانها، معرفی مدارس پرمدال به مدارس کممدال تا به آنها برای مدالآوری کمک شود، طراحی مدارس خانه علوم پایه در جهت افزایش توجه به علوم پایه و کمک به دانشآموزان سایر مدارس از دیگر مطالبی بود که در این جلسه درباره آن صحبت شد.
ارسال دیدگاه