شیرازی : سالانه بین 10 تا 15 هزار مجوز شکارفُک خزری در روسیه صادر می‌شود

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی و مدیر پروژه نجات فُک خزری: کشور روسیه بیشترین صدمه را به فُک خزری وارد می‌کند

تهران (پانا) - مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی و مدیر پروژه نجات فُک خزری با اعلام اینکه کشور روسیه بیشترین صدمه را به فُک خزری وارد می‌کند، گفت سالانه بین 10 تا 15 هزار مجوز شکار در این کشور صادر می‌شود

کد مطلب: ۸۹۷۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
شیرازی : سالانه بین 10 تا 15 هزار مجوز شکارفُک خزری در روسیه صادر می‌شود

امیر صیاد شیرازی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به نگرانی‌های ایجاد شده برای افزایش شکار فُک خزری از سوی کشور روسیه اظهار کرد: شکار فُک خزری بر روی جمعیت این گونه جانوری تأثیرگذار است. فک‌ها در زمستان برای تولید مثل به شمال دریای خزر می‌روند چون بهترین منطقه برای تولید مثل منطقه‌ای است که یخ‌زده باشد. بخشی از آن در کشور قزاقستان و بخشی هم در کشور روسیه اتفاق می‌افتد.

سال 2018 توانستیم با فشاری که از طریق جمع‌آوری امضاها صورت گرفت، شکار فُک خزری را موقتا و به مدت یکسال قطع کنیم و مدیر محیط زیست روسیه اعلام کرد که به مدت یکسال مجوز شکار صادر نمی‌شود اما نکته اینجاست که در این کشور مافیایی تشکیل شده است که محیط زیست نیز تحت فشار است.

وی افزود: سال‌های گذشته کشور قزاقستان با مجوز رسمی به شکار فُک خزری اقدام داشته است اما در چند سال گذشته شکار رسمی در آنجا قطع شده است اما کشور روسیه همچنان مجوز شکار صادر می‌کند و به فُک به عنوان یکی از منابع دریای خزر و به چشم ماهی و ماهیان خاویاری نگاه می‌کند. مجوزی که از سوی این کشور صادر می‌شود سالانه حدود 10 تا 15 هزار فُک است. هر چند آماری که شکارچیان اعلام می‌کنند سالانه بین دو تا پنج هزار شکار است اما تعداد مجوز بسیار بالا است که می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری بزند.

توقف یکساله مجوز شکار در سال گذشته میلادی

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی و مدیر پروژه نجات فُک خزری با اشاره به قطع موقت شکار این گونه جانوری در سال گذشته میلادی گفت: سال 2018 توانستیم با فشاری که از طریق جمع‌آوری امضاها صورت گرفت، شکار فُک خزری را موقتا و به مدت یکسال قطع کنیم و مدیر محیط زیست روسیه اعلام کرد که به مدت یکسال مجوز شکار صادر نمی‌شود اما نکته اینجاست که در این کشور مافیایی تشکیل شده است که محیط زیست نیز تحت فشار است. شاید وضع روسیه را بتوان با محیط زیست کشور خودمان مقایسه کرد، محیط زیست ایران نیز قدرت اجرایی زیادی ندارد. بنابراین مجوز شکار از سوی شیلات در کشور روسیه صادر می‌شود و حفاظت هم بر عهده شیلات است اما با این حال محیط زیست این کشور توانست یکسال موقتا شکار را قطع کند.

صیاد شیرازی با اشاره به از سرگیری شکار فُک خزری با آغاز سال 2019 میلادی گفت: امسال شکار قطع نشده و در حال وقوع است و با توجه به مجوزی که صادر می‌شود و هزینه‌ای که برای شکار می‌کنند به تعداد کم بسنده نمی‌شود.

کاهش جمعیت فُک‌های خزری

وی درباره آخرین آمار جمعیت فُک‌های خزری گفت: آخرین آماری که اواخر سال 2015 میلادی از سوی محققان اعلام شد جمعیت این گونه به 70 هزار رسیده است که بعد از آن سرشماری درستی انجام نشده است و نسبت به آماری که قبلا 100 هزار فُک در سال 2008 میلادی بود، جمعیت فُک خزری در کل دریای خزر کاهش یافته است. سهم ایران به طور مجزا مشخص نیست چون مهاجر هستند و جابجا می‌شوند.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی و مدیر پروژه نجات فُک خزری با بیان اینکه دو مشکل عمده جمعیت فُک را تهدید می‌کند، گفت: یکی موضوع شکار است و دومی آلودگی است. تک تک کشورهایی که حاشیه دریای خزر قرار دارند در این زمینه مسئول هستند چون هر کدام گونه خاصی از آلایندگی‌ها را وارد محیط دریا می‌کنند و این بزرگترین مشکل دریای خزر است.

تشریح اقدامات مرکز تحقیقات فُک خزری برای حفظ فُک خزری

وی با اشاره به اقدامات مرکز تحقیقات فُک خزری برای حفظ بقای این پستاندار گفت: این مرکز برای اولین بار در ایران کار خود را با هدف گسترش فعالیت‌ها به چهار کشور دیگر، شروع کرد. در طول سال‌هایی که از فعالیت مرکز می‌گذرد آموزش‌های لازم ارائه شده است چون عامل اصلی تلفات فُک در کشور ما تورهای ماهیگیری است که یا حیوان خفه می‌شد یا اگر هم زنده می‌ماند کشته می‌شد به این دلیل که آموزش و اطلاع‌رسانی به ماهیگیران نشده بود. آموزش برای ماهیگیران انجام دادیم و اهالی بومی وساحل‌نشین با اهمیت حیات این گونه آشنا شدند.

صیاد شیرازی تصریح کرد: از طرف دیگر موضوع امداد و نجات فُک انجام می‌شود. فُک‌های آسیب‌دیده بر اثر تور و بیماری وارد مرکز تحقیقات می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند. سعی می‌شود تلفات این گونه را پایین بیاوریم. همچنین یکی از اقداماتی که در مرکز دنبال می‌شود انتقال تجربیات به سایر کشورها است مثلا در روسیه توانستیم گروهی را تشکیل دهیم و در زمینه شکار اطلاع‌رسانی کنیم که هم اکنون فعالیت‌ها بیشتر شده است و این فعالیت‌ها باعث شد تا سال گذشته شکار ممنوع شود.

ایجاد دومین مرکز تحقیقات فُک خزری در کشور قزاقستان

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در حال انجام است، همکاری با گروهی است که در کشور قزاقستان تشکیل شده است تا دومین مرکز تحقیقات فُک خزری در این کشور ایجاد شود. بیشترین جمعیت فُک‌ها در قزاقستان تردد دارند، بنابراین ایجاد مرکز تحقیقات در این کشور مهم است و قرار است این مرکز در سال جاری میلادی تشکیل شود.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی و مدیر پروژه نجات فُک خزری تصریح کرد: همچنین تحقیقات از فُک‌های زنده و لاشه‌هایی که پیدا می‌شود نیز یکی از اقداماتی است که در مرکز تحقیقات انجام می‌شود چون فُک‌ها در دریا سمبل سلامت هستند و برای رصد و شناسایی عوامل آلاینده در دریا بهترین گزینه تحقیق هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار