افت شدید جمعیت فک خزری

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه اقدام ملی فک خزری با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: با توجه به اینکه حساسیت‌های سیاسی وجود دارد سعی کردیم از طریق ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد و کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه حفاظت از گونه در معرض انقراض فک خزری اقدام کنیم و دستیابی به هدف از این مسیر راحت‌تر خواهد بود.

کد مطلب: ۶۳۱۹۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از گیلان، به گفته میرشکار در کشورهای حاشیه خزر موضوع شکار فک خزری مطرح است. برای اینکه فرهنگسازی در زمینه ضرورت حفاظت از این گونه صورت گیرد با سازمان‌های مردم نهاد روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان ارتباط گرفته شده است. در حال حاضر آنها مجاب شده‌اند که در باغستان یک مرکز تیمار فک خزری ایجاد کنند.

وی در مورد سرشماری فک خزری اظهار کرد: آخرین سرشماری مربوط به سال ۲۰۱۲ است که توسط شرکت‌های نفتی دریای خزر با کمک کشورهای منطقه به ویژه قزاقستان و روسیه انجام شد.

وی افزود :بر اساس این سرشماری حدود ۱۰۰ هزار فک داریم این در حالیست که تعداد فک خزری در دهه ۹۰ به یک میلیون می‌رسید. در واقع در طول این مدت ۹۰۰ هزار فک از بین رفته است. شکار، استفاده از پوست و روغن فک خزری در کشورهای حاشیه خزر رایج است.

در سال ۲۰۰۸ تلاش شد تا فک خزری به عنوان گونه در معرض تهدید معرفی شود تا از این طریق سهمیه شکار قانونی این گونه از بین برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار