مددی: بخشهای مختلف نظام آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را در حوزه خود عملیاتی کنند
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر اجرا و عملیاتیکردن سند تحول بنیادین توسط بخشهای مختلف آموزش و پرورش تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سواد آموزی، رضا مددی، مشاور سند تحول بنیادین وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی معاونین سواد آموزی سراسر کشور حضور یافت و درباره شیوههای عملیاتیکردن این سند توضیح داد.
وی با تبریک انتصاب شاپور محمدزاده به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان از زحمات و تلاشهای وی در زمینه تهیه و تدوین سند تشکر کرد و افزود: آقای محمدزاده از سنوات گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش و دفتر وزارتی سابق همکاریهای صمیمانهای در تهیه، تدوین و اجرای سند تحول داشته و دارند.
مددی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران در اسلامیسازی نظام تعلیم تربیت کشور به شمار میرود، این سند در حقیقت سند راهبردی نظام آموزش و پرورش کشور در افق چشمانداز بیست ساله جمهوری اسلامی کشور است.
وی درخصوص ضرورت تهیه این سند گفت: تاکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم تربیت اسلامی و تدوین الگوی ایرانی اسلامی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض و به روز نبودن آموزش و پرورش و پاسخگو نبودن آن به نیازهای حقیقی نسل آینده، از ضرورتهای تدوین این سند ارزشمند است.
مشاور وزیرآموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین درخصوص بخشهای مختلف سند بیان کرد: سند تحول مشتمل بر ۸ بخش کلیات، بیان ارزشها، بیان ماموریت، چشمانداز مدرسه در افق ۱۴۰۴، هدفهای کلان، راهبردهای کلان، هدفهای عملایتی و راهکارها و در نهایت چهارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول است.
وی درخصوص مبانی نظری تهیه سند نیز گفت: مبانی نظری تهیه سند تحول بنیادین در نظام تعلیم تربیت اسلامی مشتمل بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی، فلسفه تعلیم و تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی ایران و رهنامه نظام تعلیم تربیت رسمی عمومی در جمهوری اسلامی است.
مددی محور بعدی توضیحات خود را به برنامه درسی ملی به عنوانی یکی از بخشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص و ادامه داد: بر اساس سند، تحول در زیرنظام برنامه درسی یکی از الزامات عملی برای رسیدن به اهداف پیشبینی شده است. بنابراین طراحی و تدوین برنامه درسی ملی به عنوان نقشه راه در دستور کار متولیان آموزش و پرورش قرار گرفت.
مشاور وزیر آموزش و پرورش به زیر نظامهای سند تحول نیز اشاره کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت کشور دارای شش زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی، برنامه درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، تامین و تخصیص منابع مالی، تامین فضا و پژوهش و ارزیابی است که این زیرنظامها بخشهای اصلی در جهت پشتیبانی از جریان تعلیم و تربیت، انجام رسالت و کمک به تحقق اهداف و کارکردهای آن است.
مددی با اشاره به ساحتهای ۶ گانه سند تحول بنیادین و تبیین ابعاد هر کدام از این ساحتها، اضافه کرد: بخشهای مختلف نظام آموزش و پرورش کشور با توجه به وظایف و حوزه اختیارات خود ضروری است با نگاه دقیق و موشکافانه به این سند خصوصا مبانی نظری آن تحول اقدام به احصای وظایف خود کرده و اقدامات مقتضی را در جهت عملیاتیکردن آن در حوزه ذیربط خود انجام دهند.
ارسال دیدگاه