مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول: تحول بنیادین با تحولات صوری و مقطعی انجام نمیشود
تهران(پانا) - مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه را مکان تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت دانشآموزان را برای رسیدن به حیات طیبه آماده میکند.
حجتالاسلام علیرضا صادقزاده قمصری در دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، درباره عرصه تربیت سیاسی و اجتماعی گفت: «مبنای سند تحول بنیادین به عنوان برنامه راهبردی آموزش و پرورش مبنای نظری سند و پشتوانه تمام تلاش سالیان گذشته است.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس به مفاهیم اصلی سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: «باید بر روی مفهوم تحول بنیادین در نظام رسمی تعلیم و تربیت دقت کنیم. قطعا میدانیم تحول بنیادین با تحولات صوری و مقطعی انجام نمیشود.»
او ادامه داد: «نکته مهم در فعالیتهای تربیتی این است که فکر آن فرد درباره این موضوع صائب باشد و سوء برداشتها از بحثهای تربیتی آموزش و پرورش از بین برود.»
مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین گفت: «تحول از کجا باید آغاز شود و نقش و وظیفه هر یک از مسئولان در این تغییر چیست، از مباحثی است که بعد از موضوع مذکور باید مشخص شود.»
صادقزاده قمصری گفت: «برای شناخت تحول بنیادین بابد سند تحول بنیادین را بشناسیم و با مفاهیم حیات طیبه، هویت و جامعه صالح، آشنا شویم. تعلیم و تربیت دانشآموزان را برای رسیدن به حیات طیبه آماده میکند همچنین معلمی عشق میخواهد.»
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس گفت: «تربیت در جمهوری اسلامی ایران یعنی فرایند تعاملی زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان. این موضوع به صورتی یکپارچه و مبنیبر نظام معیار اسلامی برای هدایت در مسیر آماده شدن و تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد است.»
او افزود: «تربیت در شش ساحت تربیت دینی و اخلاقی، زیستی و بدنی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری و هنری و زیبایی شناختی صورت میگیرد.»
مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین ادامه داد: «در مجموع دو نوع تربیت عمومی و تخصصی داریم که ما در آموزش و پرورش به دنبال تربیت عمومی دانشآموزان هستیم.»
صادقزاده قمصری گفت: «تربیت سیاسی و اجتماعی ساحتی است که به دنبال شایستگیهاست و مربیان را آگاه میکند به عنوان یک شهروند در فعالیتهای سیاسی اجتماعی نقش موثر داشته باشد.»
او اهداف ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی را هشت مورد عنوان کرد و ادامه داد: «آموزش و پرورش هر دو به عنوان فعل پرورشی محسوب میشود. هردو هدف کسب شایستگی، تربیت، هویت و حیات طیبه را دنبال میکنند.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس گفت: «فعالیت پرورشی در مدرسه هرگونه تدبیر و فعالیتی است که در قالب کسب شایستگیهای مربوط به همه ساحتهای ششگانه تربیت با مشارکت موثر معلمان در نظام تربیت رسمی و عمومی صورت میگیرد.»
ارسال دیدگاه