مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول: تحول بنیادین با تحولات صوری و مقطعی انجام نمیشود
تهران(پانا) - مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه را مکان تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت دانشآموزان را برای رسیدن به حیات طیبه آماده میکند.
![مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول: تحول بنیادین با تحولات صوری و مقطعی انجام نمیشود](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZGE3YWUzw72W/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHyhub1VjFLrIsAIKXaKdntA,,/ZGE3YWUzw72W.jpg)
حجتالاسلام علیرضا صادقزاده قمصری در دوره آموزشی تأمین مدرس تربیت سیاسی ویژه نمایندگان منتخب فرهنگیان سراسر کشور که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، درباره عرصه تربیت سیاسی و اجتماعی گفت: «مبنای سند تحول بنیادین به عنوان برنامه راهبردی آموزش و پرورش مبنای نظری سند و پشتوانه تمام تلاش سالیان گذشته است.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس به مفاهیم اصلی سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: «باید بر روی مفهوم تحول بنیادین در نظام رسمی تعلیم و تربیت دقت کنیم. قطعا میدانیم تحول بنیادین با تحولات صوری و مقطعی انجام نمیشود.»
او ادامه داد: «نکته مهم در فعالیتهای تربیتی این است که فکر آن فرد درباره این موضوع صائب باشد و سوء برداشتها از بحثهای تربیتی آموزش و پرورش از بین برود.»
مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین گفت: «تحول از کجا باید آغاز شود و نقش و وظیفه هر یک از مسئولان در این تغییر چیست، از مباحثی است که بعد از موضوع مذکور باید مشخص شود.»
صادقزاده قمصری گفت: «برای شناخت تحول بنیادین بابد سند تحول بنیادین را بشناسیم و با مفاهیم حیات طیبه، هویت و جامعه صالح، آشنا شویم. تعلیم و تربیت دانشآموزان را برای رسیدن به حیات طیبه آماده میکند همچنین معلمی عشق میخواهد.»
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس گفت: «تربیت در جمهوری اسلامی ایران یعنی فرایند تعاملی زمینهساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان. این موضوع به صورتی یکپارچه و مبنیبر نظام معیار اسلامی برای هدایت در مسیر آماده شدن و تحقق آگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد است.»
او افزود: «تربیت در شش ساحت تربیت دینی و اخلاقی، زیستی و بدنی، اجتماعی و سیاسی، اقتصادی و حرفهای، علمی و فناوری و هنری و زیبایی شناختی صورت میگیرد.»
مسئول کمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین ادامه داد: «در مجموع دو نوع تربیت عمومی و تخصصی داریم که ما در آموزش و پرورش به دنبال تربیت عمومی دانشآموزان هستیم.»
صادقزاده قمصری گفت: «تربیت سیاسی و اجتماعی ساحتی است که به دنبال شایستگیهاست و مربیان را آگاه میکند به عنوان یک شهروند در فعالیتهای سیاسی اجتماعی نقش موثر داشته باشد.»
او اهداف ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی را هشت مورد عنوان کرد و ادامه داد: «آموزش و پرورش هر دو به عنوان فعل پرورشی محسوب میشود. هردو هدف کسب شایستگی، تربیت، هویت و حیات طیبه را دنبال میکنند.»
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و تربیت مدرس گفت: «فعالیت پرورشی در مدرسه هرگونه تدبیر و فعالیتی است که در قالب کسب شایستگیهای مربوط به همه ساحتهای ششگانه تربیت با مشارکت موثر معلمان در نظام تربیت رسمی و عمومی صورت میگیرد.»
ارسال دیدگاه