رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان:

مدارس سمپاد در مناطق محروم توسعه می‌یابد

مهاجرانی: یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم هستند

تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از توسعه مدارس سمپاد در مناطق محروم خبر داد.

کد مطلب: ۸۹۲۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مدارس سمپاد در مناطق محروم توسعه می‌یابد

فاطمه مهاجرانی در سلسله نشست‌های ارائه دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد، مجموعه استعداد درخشان را دارای دو معاونت دانست و گفت: «در معاونت استعداد درخشان بحث مدارس سمپاد و شهاب و در معاونت دانش‌پژوهان جوان، المپیادها و جشنواره جوان خوارزمی پیگیری می‌شود.»

او از فعالیت ۶۷۰ مدرسه سمپاد در کل کشور با ۱۲۰ هزار دانش‌آموز خبر داد و گفت: «یک سوم مدارس سمپاد در مناطق محروم قرار دارند و به دنبال ایجاد کلاس و فرد تیزهوش در مناطق محروم هستیم.»

طرح شهاب

مهاجرانی به طرح شهاب اشاره کرد و گفت: «طرح شهاب با استعدادهای درخشان متفاوت است؛ استعدادهای درخشان روی ۲ تا ۳ درصد دانش‌آموزان فعالیت می‌کند اما شهاب کاملا بر عکس است و همه دانش‌آموزان قیاس می‌شوند و هر فرد با خودش ارزیابی می‌شود، در نهایت نیم‌رخ استعدادی برای افراد ایجاد می‌کند تا در هدایت تحصیلی به کدام رشته برود که برای آینده مفید باشد.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اضافه کرد: «طرح شهاب از سال ۹۳ اجرا شد و هم‌اکنون در 586 منطقه آموزشی برای قریب به ۳ میلیون دانش‌آموز اجرا می‌شود که پایه‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم را تحت پوشش دارد؛ همچنین شورای راهبردی شهاب با ریاست بنیاد نخبگان تشکیل می‌شود و کمیته علمی برای پایش محتوا دارد.»

مهاجرانی از برگزاری اولین المپیاد در سال ۱۹۵۹ با المپیاد ریاضی خبر داد که تا زمان انقلاب، هیچ تیمی از ایران به المپیادهای علمی اعزام نشدند. او ادامه داد: «بعد از پیروزی انقلاب، ۷۱۲ مدال طلا و نقره و برنز در کل ۷۳۷ مدال و دیپلم از سوی دانش‌آموزان کسب شده است و بیش از ۶ هزار مدال‌آور را پرورش دادیم.»

او ادامه داد: «جشنواره خوارزمی با یک قدمت حدود ۳۰ ساله برگزار شده است و از دستاوردهای نظام آموزشی کشور است که ۷۳۰ هزار طرح خلاقانه دانش‌‌آموزان در کل کشور بعد از انقلاب جمع‌آوری شده است، باید روی نظام نوآوری مدارس کار ویژه کنیم و داریم مذاکراتی را با سازمان ثبت مالکیت فکری انجام می‌دهیم که ایده‌هایی که امکان ثبت آنها وجود داریم را ثبت‌ کنیم.»

مهاجرانی به لزوم تجاری شدن برخی طرح‌ها اشاره کرد و گفت: «هم با سازمان ثبت مالکیت معنوی و هم صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال مذاکره هستیم تا زیرساخت‌ها برای طرح‌هایی که توان تجاری شدن دارد، ایجاد شود؛ اگر بتوانیم درصدی از این طرح‌ها را تجاری کنیم، اتفاق بزرگی رقم می‌خورد؛ ضمن اینکه امسال برای اولین بار فرد سرمایه‌گذاری را دعوت کردیم تا در اختتامیه جشنواره خوارزمی حضور یابد، البته او سرمایه‌گذاری نکرد اما اشکالی ندارد بلکه اتفاق بزرگی بود که یک سرمایه‌گذار در مراسم دانش‌آموزی حضور داشت.»

برگزاری المپیادها

او درباره برگزاری المپیادها در کشور افزود: «المپیاد در سال ۹۶ در ۸ حوزه شامل المپیاد ادبی به صورت ملی، المپیادهای ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، کامپیوتر، نجوم و اخترفیزیک به صورت جهانی و المپیاد سلول‌های بنیادی به صورت آزمایشی برگزار می‌شد که امسال المپیاد جغرافیا را به عنوان المپیاد جهانی به المپیادهای دانش‌آموزی اضافه کردیم و جالب اینجاست بدانید که علاقه‌مندی دانش‌آموزان به این رشته بالا بود و به‌رغم اینکه سال اول این المپیاد بود و مانند المپیاد سلول‌های بنیادی، معافیت کنکور را ندارد، تعداد افراد شرکت‌کننده بالا بود و بیش از ۵۴۰۰ نفر در آن شرکت کردند.»

مهاجرانی افزود: «سیاست ما این است که برای المپیادها یک متولی پیدا کنیم تا دانش‌آموزان را بتوانیم به نظام مسائل و اشتغال کشور متصل کنیم، امسال چند المپیاد را شامل المپیاد قرآن و معارف اسلامی برای جهان اسلام، المپیاد علوم زمین با همراهی سازمان زمین‌شناسی، المپیاد پروژه‌ای و المپیاد محیط زیست برگزار می‌کنیم.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: «المپیاد ادبی به سمت جهانی شدن حرکت می‌کند، امیدوار هستیم در تابستان ۹۸ المپیاد ادبی را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم؛ همچنین در تلاشیم المپیاد سلول‌های بنیادی را به دنیا به عنوان المپیادی که از جنس فناورانه است، معرفی کنیم؛ ضمن اینکه المپیاد حقوق و المپیاد اقتصاد و مدیریت را در دست بررسی داریم.»

ثبت‌نام سنجش ورودی پایه هفتم سمپاد در ابتدای سال ۹۸ آغاز می‌شود

مهاجرانی گفت: «ثبت‌نام سنجش ورودی پایه هفتم سمپاد در ابتدای سال ۹۸ آغاز می‌شود، امسال آزمون ورودی پایه هفتم سمپاد، سنجش هوش و استعداد خواهد بود که در تیرماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود و حتماً آزمون از جنس پیشرفت تحصیلی نخواهد بود لذا خانواده‌ها بدانند که هیچ نیازی به کلاس ویژه و تقویتی نیست و آنچه سنجش می‌شود، هوش است که هوش نیز قابل ارتقا نیست.»

او اضافه کرد: «آزمون پایه دهم سمپاد در اردیبهشت برگزار می‌شود و همچنان از جنس پیشرفت تحصیلی است اما یک مقدار جنس آن با پیشرفت تحصیلی معمول فرق می‌کند و لایه‌ عمیق‌تری از تفکر را هدف قرار داده است.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان افزود: «آزمون سال گذشته سمپاد برگزار شد و مدافعان و مخالفانی داشت ولی به هرحال در مدارس ما اینکه دانش‌آموز داشته باشند، از هر چیزی مهم‌تر بود؛ هر چند مدارس استعدادهای درخشان شرط ماندگاری دارد یعنی معدل و نمره دروس دانش‌آموز باید به میزان مدنظر باشد و اگر نتوانند این شرط را رعایت کنند به مدرسه عادی بازگردانده می‌شوند.»

او اضافه کرد: «در مورد تکمیل ظرفیت پایه هشتم ما علاقه‌مند هستیم و مدارس ظرفیت هم دارد منتها در اساسنامه هیأت امنا موظف هستیم تنها در ورودی پایه جذب دانش‌آموز داشته باشیم و برای میان‌پایه باید از مراجع قانونی مثل شورای عالی آموزش و پرورش مجوز بگیریم. »

شهریه مدارس سمپاد

مهاجرانی درباره شهریه مدارس سمپاد گفت: «شهریه این مدارس نصف شهریه مدارس غیردولتی در همان منطقه است و دلیل دریافت آن نیز این است که کار ویژه برایشان انجام می‌شود و انفاقاً به جهت عدالت آموزشی نیز قابل توجیه است یعنی این افراد در ابتدا در مدرسه هستند و برای کارهای ویژه، شهریه را پرداخت می‌کنند.»

او ادامه داد: «ما دانش‌آموزی را نداریم که به خاطر عدم شهریه به مدارس استعدادهای درخشان راه پیدا نکند؛ انقدر در مدارس والدین خیّر وجود دارند که این اتفاق نمی‌افتد.»

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره بودجه این مرکز افزود: «تا زمانی که سازمان نشویم، ردیف بودجه مستقل نداریم و تا زمانی که اساسنامه امضا و ابلاغ نشود، همچنان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان هستیم ولی آنچه امروز برایمان جهت اجرای برنامه‌ها و المپیادها پیش‌بینی شده است، رقم قانع کننده است که اگر اختصاص یابد،کفاف فعالیت‌ها را ان‌شاءالله خواهد داد.»

مجتمع‌ شدن مدارس استعدادهای درخشان

او درباره مجتمع‌ شدن مدارس استعدادهای درخشان گفت: «مجتمع شدن مدارس سمپاد، الگوی مورد علاقه ماست منتها به جهت اینکه اعتقاد داریم در ستاد باید سیاست‌گذاری کنیم و سیاست‌گذاری‌ها حتماً با نیازهای منطقه‌ای و محلی همخوان باشد، از استان‌ها خواستیم تا برنامه‌شان را برای ۵ سال آتی به ما بدهند.»

مهاجرانی درباره تغییر شیوه پذیرش دانش‌آموزان در مدارس سمپاد تا سه سال آینده، افزود: «آنچه که مطلوب حوزه استعدادهای درخشان و نظام آموزشی ما محسوب می‌شود، این است که یک روزی بتوانیم افراد را به آزمون ورودی استعدادهای درخشان دعوت کنیم؛ طبیعتاً آزمون‌ها از هر جنسی باشد، یک آسیبی را دارد ولی به جهت اینکه ما نمی‌توانیم مدارس سمپاد را حذف کنیم زیرا این مدارس در نظام نخبگانی ما جا دارند و لذا وجود این مدارس الزام است؛ اما آیا ابزارهای سنجش ابزارهای خوبی هستند؟ آنچه مشخص است، این بوده که مقدور است نه مطلوب.»

او افزود: «مطلوب این است که ظرف سه سال آینده بتوانیم با کمک طرح شهاب و سایر طرح‌هایی که در وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست و با کمک نیم‌رخ استعدادی، دانش‌آموزان را شناسایی کرده و به آزمون دعوت کنیم.»

سمپاد مهارتی

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره سمپاد مهارتی گفت: «امسال سمپاد مهارتی در دفترچه آزمون ورودی پایه دهم اضافه می‌شود که ۹ استان اعلام علاقه‌مندی کردند و مشغول بررسی آنها هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار