رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : جهتگیری نظام آموزشی را به سمت جهتگیری بومی، ملی و اسلامی تغییر دادیم
تهران (پانا) - رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تغییر جهتگیری نظام آموزشی به سمت جهتگیری بومی، ملی و اسلامی خبر داد.

حجتالاسلام علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در نشستخبری که به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، چهلمین سالگرد انقلاب را فرصتی مناسب برای ارزیابی مسیر طی شده و دستیابی به الگوی ایرانی و اسلامی دانست و گفت: «در عرصه نظام تعلیم و تربیت توانستهایم جهتگیری نظام آموزشی را به سمت جهتگیری بومی، ملی و اسلامی تغییر دهیم. هدف ما دستیابی به استقلال فرهنگی مبتنی بر مبانی نگرشی و ارزشی و توانمندیهای ملی است.»
او ادامه داد: «امروز صاحبنظران حوزوی و آموزشی وارد عمل شدهاند که حاصل آن دستیابی به مبانی نظری تعلیم و تربیت مبتنی بر نظریه تربیتی انقلاب اسلامی است.»
ذوعلم در ادامه بر اجرای کامل برنامه درسی ملی تاکید کرد و افزود: «امیدوارم دانشآموزان با استفاده از این طرح خودباوری و متفکر بودن را تمرین کنند. برنامه درسی ملی به عنوان سند مترقی می تواند مورد توجه جامعه نخبه ما باشد و تحول بنیادین را در جامعه رقم بزند.»
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه صحبتهای خود به برنامه درسی ویژه مدارس (بوم) اشاره کرد. او گفت: «این طرح در ابتدایی دوره اول و متوسطه اول اجرا میشود که در آن ۲ ساعت در برنامه آموزشی در اختیار مدیر مدرسه قرار میگیرد و در این زمان برنامههای تربیتی دنبال میشود.»
او ادامه داد: «امیدوارم در آینده ۱۰۰ ساعت از برنامه درسی به مدارس تعلق یابد. البته برای رسیدن به این مهم مدیران مدارس مشارکت بیشتری داشته باشند.»
ذوعلم در پاسخ به این سوال که برنامه سازمان پژوهش برای مقابله با کنکور چیست؟ کنکور را مانع اساسی برای تفکر اصیل در مدارس دانست و گفت: «اگر کنکور به نحو احسن نیز برگزار شود توان علمی در قالب محفوظات دانشآموزان را میسنجد و به توانمندیهای معرفتی و هوش عملی دانشآموزان کاری ندارد. به طور مثال از نظر من بچههایی که در مدارس ما تنبل تلقی میشوند را تنبل نمیدانم بلکه معتقدم استعدادهای دیگر این دانشآموزان شناسایی نشده است.»
او درباره حذف کنکور نیز گفت: «این خطر وجود دارد که به جای حذف تدریجی کنکور به حذف ناقص کنکور برسیم. برگزاری کنکور برای دانشگاههای خاص نیز آسیبهای جدی به همراه دارد. ما در این خصوص طرحها و برنامههای زیادی داریم و برای ارائه و بحث و گفتوگو درباره آن آمادهایم.»
حجتالاسلام ذوعلم درباره ثبتنام الکترونیکی خرید کتاب درسیگفت: فروش الکترونیکی کتابهای دوره متوسطه دوم از سال ۹۹ـ۹۸ انجام میشود و در سال بعد از آن نیز کتب درسی متوسطه اول به صورت الکترونیکی به فروش میرسد.
او در خصوص محتوای کتب درسی نیز گفت: محتوای کتب درسی تنها مسئله کشور ما نیست و از قضا اجرای کامل برنامه درسی ملی برای این است که همین ملاحظات را دنبال کنیم و باید با تدبیر و پژوهشهای علمی اقدام کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به حضور معلمان در فرایند تولید برنامه درسی ملی و توجه به آنها در تولید محتوای کتابهای درسی گفت: معتقدم اگر یک معلم پژوهشگر نباشد، نمیتواند معلم خوبی باشد و این سازمان نیز باید نوآوریهای مختلف را رصد کند.
ارسال دیدگاه