بطحایی: مهمترین هدف طرح بازی و یادگیری رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی است
طرح بازی و یادگیری به این معنی نیست که بچهها و اسباببازیها را درون یک اتاق قرار دهیم تا برای مدتی از سر و صدای آنها خلاص شویم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش هدف از اجرای طرح بازی و یادگیری را رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی دانست و تاکید کرد که اجرای این طرح صرفا برای سرگرمی و گذراندن وقت بچهها نیست.
در ادامه سلسله جلسات پیگیری اجرای طرح بازی و یادگیری، صبح امروز جلسهای با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون آموزش ابتدایی این وزارتخانه، رئیس سازمان برنامهریزی و پژوهش، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جمعی از مدیران و مشاوران وزیر آموزش و پرورش در پیشدبستانی آب و آینه واقع در منطقه ۳ تهران برگزار شد.
سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، بعد از بازدید از این پیشدبستانی درباره روند اجرای این طرح در مدارس گفت: «آموزش و پرورش برای استفاده از نوآوریهای جدید در فرآیند یادگیری مسیری را آغاز کرده که اولین اثر آن ایجاد نشاط در یادگیری است.»
او ادامه داد: «استفاده از نوآوریهای جدید فضای آموزشی را از یک محیط خستهکننده به یک فضای بانشاط تبدیل میکند. یادگیری باید در ذات خود نشاط و سرزندگی داشته باشد چرا که مجهولات افراد وقتی به معلومات تبدیل میشود باید همراه با ایجاد نشاط برای افراد باشد.»
بطحایی گفت: «با همت همکارانم در آموزش و پرورش و علیرغم همه محدودیتها کلاسهای طرح بازی و یادگیری در ۱۰ استان کشور به صورت آزمایشی آغاز شده است، آزمایشی بودن طرح به این معنا نیست که به دنبال تست نتیجه آن باشیم بلکه گام اولی است که در این راستا برداشته شده و میخواهیم از این تجربیات اجرای این طرح در آینده استفاده کنیم.»
وزیر آموزش و پرورش به برپایی نمایشگاه بازی و یادگیری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: «کارگاههایی در حاشیه و متن این نمایشگاه پیشبینی شده بود که نشان میداد بازی فقط سرگرمی و گذراندن وقت بچهها نیست مهمترین کارکرد بازی رسیدن به هدفهای آموزشی و تربیتی است، برگزاری این کارگاهها نشان داد بازی کردن به این معنی نیست که بچهها و اسباببازیها را درون یک اتاق قرار دهیم تا برای مدتی از سر و صدای آنها خلاص شویم.»
او اسباببازی را یک تکنولوژی آموزشی دانست و گفت: «تولیدکنندگان اسباببازی داخلی بسیار مایل هستند که در این مسیری که آموزش و پرورش آغاز کرده است مشارکت کنند.»
بطحایی خطاب به مسئولان پیشدبستانی آب و آینه گفت: «ورود به این عرصه جدید به آدمهای عاشق و علاقمند نیاز دارد، کارمند یا کارشناسی که برای گذراندن وقت به مدرسه میآید توان اجرای این طرح را ندارد.»
او گفت: «این طرح یک پارادایم جدید در وزارت آموزش و پرورش است که مربوط به امروز و دیروز نیست و از ۳۰ سال گذشته در کشورهای دیگر دنیا اجرا میشود.»
ارسال دیدگاه