همایش هدایت تحصیلی و شغلی آموزش و پرورش منطقه ۸
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: غرض از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه ، هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است .
همایش هدایت تحصیلی و شغلی آموزش و پرورش منطقه ۸ ، با حضور درّی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، مینو زمان مدیر آموزش و پرورش منطقه ۸، اعضای شورای معاونین، مدیران مدارس متوسطه دوره اول، مدیران هنرستانها منطقه و مشاوران مدارس با مشارکت معاونت آموزش متوسطه و معاونت پرورشی در سالن شهید آوینی برگزارگردید.
در این جلسه درّی پس از قدردانی از زحمات مدیران و مسئولین منطقه با اشاره به جایگاه هدایت تحصیلی در اسناد بالادستی ازجمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی، اظهار داشت :از زمانی که ساختار نظام آموزشی کشور بر اساس ساختار ۶، ۳، ۳ طراحی و اجرا شد، طبق سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی مقرر شد، دانش آموزان در پایان پایه نهم نسبت به انتخاب رشته تحصیلی و شاخص تحصیلی اقداماتی انجام بدهند و به همین دلیل دانش آموزان در پایان این دوره به سه شاخه بزرگ تحصیلی نظری، شاخه فنی و حرفه ای و شاخه کارودانش هدایت می شوند.
وی در تعریف هدایت تحصیلی افزود : غرض از راهنمایی و هدایت تحصیلی در دوره متوسطه ، هدایت دانش آموزان به مناسب ترین شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و به تناسب امکانات و نیازهای کشور است .
درّی با بیان اینکه هدایت تحصیلی یک فرآیند است بیان داشت : مدرسه یک فضای اجتماعی است و صرفا کالبد نیست و باید یک زنجیره ای از موقعیت های یادگیری را برای دانش آموزان فراهم سازد و این فرایند باید رشد دهنده و تعالی بخش باشد تا دانش آموز بتواند درک درستی از خود و دیگران داشته باشد و دانش آموزان باید بر اساس همین فرایند شاخه و رشته ی تحصیلی مناسب خود را آگاهانه انتخاب کنند، پس در نتیجه ، هدایت تحصیلی یک فرآیند است و یک نقطه ی محدود نیست ودر این فرایند مدیران و مشاوران باید از پایه هفتم فرصت شناسایی ، شناساندن و تصمیم گیری را در اختیار دانش آموز و اولیاء قرار دهند .
وی افزود :در هدایت تحصیلی مشاوره در دوره اول متوسطه نقشش هدایتگری ، شناسایی استعدادها و تسهیل کردن این شرایط برای دانش آموزان و همکاران و اولیاء است، و مدیران باید بدانند هدایت تحصیلی در دوره اول بدون مشارکت فعال و صد درصدی مشاور، امکان پذیر نیست .
درّی با این عنوان که هر مدرسه یک کمیته هدایت تحصیلی است بیان داشت :در تمامی مدارس دوره اول متوسطه، شورای مدرسه و مشاور یا مشاوران مدرسه، به عنوان کمیته هدایت تحصیلی ـ شغلی مدرسه را تشکیل میدهند و وظایفی چون تدوین برنامه سالانه هدایت تحصیلیـشغلی مدرسه، برنامهریزی به منظور استفاده از مشارکت معلمان در شناسایی استعدادها و رغبتهای دانشآموزان با توجه به حوزههای یادگیری تخصصی خود، منطبق با برنامه درسی ملی، برنامهریزی برای آموزش اولیای دانشآموزان در جهت آشنایی آنان با تواناییها، استعدادها، رغبتها، شخصیت و ارزشهای دانشآموزان در امتداد شناسایی و هدایت تحصیلی ـ شغلی فرزندان خود، برنامهریزی و هماهنگی جهت برگزاری مطلوب آزمونهای مشاورهای، مشاوره فردی و گروهی دانشآموزان و اولیا آنان، تمهید مقدمات لازم به منظور ارائه نمودن برگ هدایت تحصیلی ـ شغلی در زمان مقرر و پیشبینی برنامهها و فعالیتها به منظور فرهنگسازی و اطلاعرسانی مطلوب در زمینه هدایت تحصیلی ـ شغلی در سطح مدرسه برعهده آنهاست.
در پایان دری تاکید نمود: این موضوع باید به اطلاع خانواده ها نیز برسد تا آنها هم بتوانند با درک درست از واقعیات جامعه در انتخاب رشته ی تحصیلی و شغلی فرزندانشان با آموزش و پرورش همکاری مطلوبی داشته باشند .
ارسال دیدگاه