اصول رسانهای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منتشر شد
تهران (پانا) - مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی از انتشار اصول رسانهای این سازمان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، مسعود نجفی اعلام کرد: این دستورالعمل که از امروز (سه شنبه دوم بهمن) لازم الجرا است در راستای سیاست شفاف سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح ذیل منتشر میشود.
«اصول رسانهای سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»
۱-بر مبنای سیاست اطلاع رسانی پیشدستانه، تلاش میشود عمده اطلاعات و آمار رسمی، در روالی معین، در وبگاه سازمان سینمایی و مؤسسات مرتبط منتشر میشود.
۲-سؤال هر رسانه حداکثر ظرف ۶ ساعت اداری از زمان وصول پاسخ داده میشود. به منظور افزایش دقت و جلوگیری از سوء تفاهم بعدی، پاسخها حتی المقدور مکتوب باشند.
۳-از آنجا که کشف حقیقت، دغدغه رسانههاست، رسمیت پاسخ اهمیت دارد. بنابراین روابط عمومی سازمان موظف است بدون تبعیضی میان نوع رسانه (تصویری، رادیویی، مکتوب و مجازی) پاسخگوی رسانهها باشد. همچنین جایگاه و میزان نفوذ و اعتبار رسانه متقاضی (مطابق طرح رتبه بندی رسانهها مندرج در وبگاه معاونت مطبوعاتی ) در تعیین سطح پاسخگویی(مدیران ارشد یا میانی) یا قبول مصاحبه اختصاصی مدنظر قرار میگیرد.
۴- از پاسخ به رسانههای فاقد مجوز یا رسانههای فارسی زبان خارج از کشور خودداری میشود.
۵- اگر پاسخ پرسش یا اطلاعات و آمار مورد سؤال، قبلاً در رسانهای دیگر یا پایگاههای اطلاع رسانی وزارتخانه منتشر شده است ، خبرنگار به آن پاسخ دلالت میشود و مجدداً پاسخ داده نمیشود مگر آن که زوایای جدیدی در سؤال باشد.
۶- از بین دو رسانهای که یک پرسش مشابه و اختصاصی را طرح کردهاند، اولویت با رسانهای است که زودتر سؤال کرده است.
۷- پاسخ مدیران به مصاحبه ناگهانی حضوری و فی المجلس، به شرح زیر است:
اولاً فقط در باره رویدادی که برای آن حضور یافتهاند. برای سؤالات متفرقه، مطابق بندهای قبل عمل میشود.
ثانیاً تلاش میشود همه رسانههای حاضر و متقاضی، یکجا دیده شوند و تبعیض قائل نشد.
ثالثاً خیلی کوتاه است زیرا چنین مصاحبههایی قرار نیست تحلیلی باشد.
موقعیتهایی از قبیل مراسم تشییع و مجلس ختم هم مشمول همین قاعدهاند.
۸- اگر بدلیل عجله، امکان مصاحبه نیست همانجا یکی از مدیران مرتبط عهده دار پاسخگویی میشود و یا شماره تلفن خبرنگار، اخذ و حداکثر ظرف ۴ ساعت اداری، تماس گرفته میشود
۹- از پاپاراتزی ها و کسانی که با دوربین یا ضبط روشن و بدون اطلاع قبلی، مصاحبه میگیرند عذرخواهی میشود و مصاحبهای صورت نمیگیرد. چنین کسانی به بندهای قبلی این شیوه نامه دلالت میشوند.
۱۰- پیش از پاسخ به مصاحبههای تلفنی ناشناس، راستی آزمایی صورت میپذیرد تا مربوط به افراد فاقد هویت روزنامه نگاری یا رسانههای معاند یا غیر رسمی نباشد.
۱۱- انتقادات رسانهها به عنوان نماینده افکار عمومی و ایفاگر نقش نظارتی، مورد بهره برداری اصلاحی قرار میگیرد. اگر چه رسانههای معتبر، دروازه بانی دقیقی دارند اما چنانچه خبر نادرستی در این رسانهها تولید یا بازنشر شد لازم است واکنش و روشنگری صورت پذیرد. وقت مدیران سازمان به تکذیب اظهارات رسانهها یا اشخاص غیرمعتبر تلف نمیشود.
۱۲- رسانههایی که مصاحبه اختصاصی را منتشر نمیکنند اگرچه در چارچوب حق خود عمل کردهاند ولی متقابلاً مدیران هم میتوانند از مصاحبه اختصاصی بعدی با آنان عذرخواهی کنند؛ در عین حال به هیچ وجه حق طبیعی آنان (بندهای ۲و ۷و ۸) و یا برای حضور در کنفرانسهای عمومی خبری، نقض نمیشود.
۱۳- مدیر در مصاحبههای تفصیلی میتواند از حق خود(درخواست ویرایش قبل از انتشار) استفاده کند زیرا مطابق اصول اخلاق حرفهای روزنامه نگاری، روزنامه نگار موظف به اجرای آن یا انصراف از اصل مصاحبه است.
۱۴- در راستای شفافیت و مسئولیت پذیری، هیچیک از مدیران سازمان در خبرهایی که در اختیار رسانهها قرار میدهند از عبارات مجعول نظیر «منبع آگاه» استفاده نمیکنند.
۱۵- شکایت از رسانهها و رسانه گران مجاز نیست. موارد خیلی خاص صرفاً پس از تأیید شورای معاونان سازمان صورت میپذیرد.
ارسال دیدگاه