طراحی گلیم بر روی دار عمودی توسط یک زن یزدی

یزد (پانا) – مدیر عامل شرکت تعاونی زنان مهرورز شهرستان خاتم بیان داشت: طراحی گلیم بر روی دار عمودی در سایزهای مختلف سبب اشغال کمتر فضا می شود.

کد مطلب: ۸۸۷۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
طراحی گلیم بر روی دار عمودی توسط یک زن یزدی

رئیس اتحادیه فرش دستبافان شهرستان خاتم در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار داشت: بافت گلیم در دو نوع طراحی شده است که شامل گلیم کرمان و شیراز می باشد.

سکینه پورباقریان تصریح کرد: نوع گلیم بسته به بافت و رنگ بندی آن حائز اهمیت است و در جلب مشتری بسیار کارآمد می باشد.

مقام اول کشوری در جشنواره رضوی(اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان) بیان داشت: نوع نخ به کار گرفته شده در گلیم بهتر است از پشم باشد که به هر میزان مقدار پشم به کار رفته شده در گلیم بیشتر باشد باعث دوام بیشتر فرش حتی تا چند صد سال می شود.

پورباقری بهترین طریقه بافت گلیم را بر روی دار عمودی توصیه کرد و افزود: دار عمودی فضای کمتری از مکان را اشغال می کند و این نوع کار و تخصص برای درآمد زایی افراد مناسب می باشد.

وی با اشاره به اینکه این نوع گلیم در سایزهای مختلفی طراحی می شود عنوان کرد: بافت گلیم در انواع دارها حتی برای آپارتمان ها نیز طراحی شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستبافان بیان داشت: گلیم در بروز خلاقیت و نوآوری تاثیر گذار است و بدون هیچ نقشه ای، بافنده گلیم را طراحی و شروع به بافت می کند.

وی گلیم را در تقویت روحیه موثر دانست و افزود: شهرستان خاتم در بافت گلیم در استان یزد نمونه است.

پورباقریان نحوه شستن گلیم قبل از بافت را با استفاده از نمک تعریف کرد.

این مقام مسئول از تمامی مسئولان دستگاه ها خواستار شد تا با استفاده از این نوع صنایع دستی در اهداء جوایز خود هنر دستی گلیم را به تمام مردم معرفی کنند و حمایت دار هنرمندان در این زمینه باشند.

لازم به ذکر است پورباقریان اولین فردی بود که گلیم را بر روی دار عمودی به کار گرفت و به عنوان مادر نمونه گلیم ایران شناخته شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار