معاون پارلمانی رئیسجمهوری: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم باید حل مشکلات آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد
تهران (پانا) - معاون امور مجلس رییسجمهوری آموزشوپرورش را برای یک جامعه ستون دانست و تاکید کرد مادامی که ستونها محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حسینعلی امیری در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، به اهمیت تعامل آموزشوپرورش و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: «از اینکه در جمع مدیران کل آموزشوپرورش هستم بسیار خرسندم چراکه در جمع افرادی هستم که مسئولیت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهدهدارند و از وزیر مؤمن، دلسوز و مسئولیتپذیر آموزشوپرورش سپاسگزارم که برای ارتقای سطح تعلیم و تربیت در جامعه و پیگیری مطالبات فرهنگیان بسیار فعال و تلاش میکند.»
او افزود: «مدتی معلم بودهام و در منطقه ۶تهران خدمت کردهام و در طول زندگیام سعی کردم ارتباطم را با فرهنگیان حفظ کنم. یک معلم میتواند در مسیر زندگی فردی قرار بگیرد و سرنوشت زندگی وی را تغییر دهد و در جامعه باید برای قشر فرهنگی و جایگاه واقعیاش شأن و شرف قائل شویم و جامعهای که معلم جایگاه خود را ندارد جامعه رو به عقبی خواهد بود.»
امیری ادامه داد: «بزرگترین نهاد اجتماعی آموزشوپرورش است، وزارتخانهای که در همه نقاط کشور تا کوچکترین واحد اجتماعی که خانواده است حضور دارد و نقش آموزشوپرورش در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و...مهم و اثرگذار است و معلمان نقش اصلی را در این توسعه بر عهده دارند. اقتصاددانان وقتی موضوع سرمایه را مطرح میکنند علاوه بر سرمایه فیزیکی، مالی، انسانی و ... شکوفاشدن و هدفمند هزینهکردن مطلوب را وابسته به نیروی انسانی توسعهیافته میدانند.»
معاون امور مجلس رییسجمهوری گفت: «آموزشوپرورش در یک جامعه مثل سیمان برای آجرهای یک ساختمان است و تا زمانی که سیمان نباشد نمیتوان ساختمان را کامل و سالم ساخت. آموزشوپرورش در یک جامعه ستون است و مادامی که ستونهای محکم و ریشهدار نباشد آن جامعه سست خواهد بود.»
او افزود: «در حال حاضر آموزشوپرورش مانند پلی عمل میکند که ارتباط بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای درحالتوسعه و توسعهنیافته است، جامعه توسعهیافته نتیجه اقدامات توسعهای است که در بخش نیروی انسانی انجامگرفته است و بدون شک این کار از مدارس و آموزشوپرورش شروع شده است و نگاه به آموزشوپرورش نباید سیاسی باشد.»
معاون امور مجلس رییسجمهوری در ادامه گفت: «ثروت ملی تنها نفت، گاز و منابع طبیعی نیست اگر همه اینها باشد اما افراد خلاق، مبتکر و مخترع تربیت نکنیم عملاً نتوانستهایم از منابع ثروت استفاده کنیم.»
امیری به اهمیت آیندهپژوهی در آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: «امروز شتاب تحولات آنقدر زیاد است که اگر مدیری نتواند آینده سازمان و چالشها را پیشبینی کند، قطعاً با مشکلاتی روبهرو خواهد شد و جوامعی موفق خواهند بود که برای آموزشوپرورش برنامهریزی داشته باشند. آیندهسازان این مملکت به دست شما تربیت میشوند و اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و تعهد نسبت به آرمانها داریم باید به آموزشوپرورش توجه شود و حل مشکلات آن باید در اولویت قرار بگیرد.»
او گفت: «چالشهای جدیدی در حال شکلگیری است که کار را برای آموزشوپرورش سختتر کرده است، شکاف یا گسست نسلی از جمله چالشهایی است که وجود دارد و سرعت شتاب کشور از جامعه کهنه به جامعه مدرن مشکلی است که امروز با آن روبهرو هستیم. گسترش فضای مجازی، شبکههای اجتماعی و اختلاف سن بین فرزندان و والدین کار را برای تعلیم و تربیت سخت کرده است. معلم خلاق، توانمند و مبتکر میتواند نسل آینده را صحیح تربیت کند و تعلیمی شایسته داشته باشد، نمیتوان سیاستهای آموزشی دهههای مختلف را باهم مقایسه کرد، چون مطالبات جامعه هدف در هر دههای تفاوتهایی پیداکرده است و یکی از راههایی که مقتضیات زمانی را با نیازهای جامعه هماهنگ میکند، تربیت نیروهای خلاق، علاقهمند و آشنا با فنّاوریهای روز است.»
معاون پارلمانی رئیسجمهوری در ادامه افزود: «استفاده از جوانان علاقهمند برای عبور از گسستهای بین نسلی، ایجاد فضای پویا و بانشاط در مدارس، احساس شادمانی پایدار و امیدواری در دانشآموزان، برگزاری اردوهای علمی، سرمایهگذاری بلندمدت برای مهارتآموزی و تقویت امید به آینده در دانش آموزان ازجمله موارد مهمی است که باید آموزشوپرورش به آنها توجه ویژهای داشته باشد.»
حسینعلی امیری در پایان گفت: «در اسناد بالادستی، قانون اساسی، سند چشمانداز، منشور حقوق شهروندی و... به ارتقای سطح آموزشوپرورش پرداخته شده است و خوشبختانه طرح رتبهبندی معلمان در بودجه سال ۹۸در نظر گرفته شده است.»
ارسال دیدگاه