معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: طرح یادگیری از طریق بازی به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور اجرا میشود
اشتباه برداشت کردهاند تکالیف مهارت محور را جایگزین مشق شب سنتی کردیم
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح یادگیری از طریق بازی به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور خبر داد.
رضوان حکیمزاده در جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانشآموزی به اهمیت پژوهش در اسلام و ویژگیهایی که قرآن برای پژوهشگران مشخص کرده است اشاره کرد و گفت: «خوب شنیدن، خوب مشاهده کردن، تعقل کردن و خردورزی از جمله ویژگیهای پژوهشگر است؛ تقلید بی چون و چرا نمیتواند کمک کند که انسان در مسیر پژوهش قرار گیرد.»
او داستاننویسی را بهترین جلوه تقویت خلاقیت دانشآموزان دانست و گفت: «امسال با اجرای طرح داستاننویسی به درستی به دانشآموزان دوره دبستان در پژوهش توجه شده و در هفته پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.»
حکیمزاده ادامه داد: «اولین جلوههای خلاقانه در کودکان که ذهن آنها را پرورش میدهد، داستاننویسی است. دانشآموزان برگزیده که امروز از آنها تجلیل میشود، کسانی هستند که امسال به جای تکلیف نوروزی، به نوشتن و خواندن داستان پرداختند.»
او ادامه داد: «ما در معاونت آموزش ابتدایی به دلیل اهمیت تربیت دانشآموزان با در نظر گرفتن اقتضائات دوران کودکی، علاوه برطرح عید و داستان، طرح یادگیری از طریق بازی را به صورت آزمایشی در ۱۰ استان کشور اجرا میکنیم که مفاهیم پیچیده علمی از طریق فعالیتهای عملی، بازی و دستورزی، منتقل میشود.»
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به طرح تکالیف مهارتمحور در راستای پرورش خلاقیت محور اشاره کرد و تاکید کرد: «در این خصوص اشتباه برداشت شده است، ما تکالیف را حذف نکردیم و بلکه مهارتها و تکالیف مهارتمحور را جایگزین مشق شب سنتی کردیم.»
حکیمزاده گفت: «سالهای سال است که بچهها رونویسی میکنند اما یاد نگرفتند که نظر، احساس و فکر خود را بنویسند این یعنی مهارت نوشتن را ندارند. ما رونویسی زیاد کردیم اما مهارت نوشتاری بلد نیستیم. در طرح تکالیف مهارتمحور خواستیم به سمت مهارتهای خواندن و نوشتن حرکت کنیم.»
حکیمزاده به طرح جابربن حیان اشاره کرد و گفت: «این طرح بارقههای امید را در دل ما زنده نگه میدارد و با این طرح اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری نیز دست یافتتی میشود زیرا بسترهایی فراهم شده در این طرح دانشآموزان را از پیشدبستانی از سمت حافظه محوری به خلاقیت محوری و تولید دانش سوق میدهد.»
ارسال دیدگاه