کاظمی: فضای مجازی میتواند یک ظرفیت ارزشمند برای نهاد تعلیموتربیت باشد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فضای مجازی را یک ظرفیت بسیار ارزشمند تربیتی در اختیار نهاد تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانست البته به شرطی که زیرساختها و استلزامات آن شکل بگیرد.
علیرضا کاظمی در نشست علمی تخصصی «تاثیر فضای مجازی بر دختران دانشآموز» که در باشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است گفت: «این نشست باید با همفکری در قالب یک ساختار و برنامه ذیل سند تحول بنیادین به سرمنزل مقصود برسد. به حوزه زنان، بانوان و دختران کمتر توجه میشود و ما هنوز با عدالت در حوزههای مختلف بانوان فاصله زیادی داریم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به آیهای از سوره طه اشاره کرد و گفت: «قرآن در این آیه به راه برونرفت انسان از مسایل و چالشهایی که با آنان روبهروست نگاه دارد.»
او همچنین مهمترین راه برونرفت از مشکلات را براساس راهبرد قرآن، نماز دانست و گفت: «باید بیشتر به فضای مجازی از ابعاد مختلف پرداخته شود و آن را مورد تحلیل قرار داد.»
کاظمی گفت: «امروزه جهان در یک نقطه عطفی قرار گرفته است، بشر در گذشته دورههای متفاوتی پشت سر گذاشته و در دوره انقلاب صنعتی بشر با ایجاد موج دوم در جهان توانست در فضای جدیدی قرار بگیرد. بشر در عصر دانش و اطلاعات با ظهور و بروز تکنولوژیها، کامپیوتر و ابرکامپیوترها دادهها را تحلیل کرد و امروزه بشر با موج چهارم روبهروست و با عصر فناوری و فضای مجازی که در قلب آن اینترنت قرار دارد، سروکار خواهد داشت.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای گذر از این آسیبها نیازمند برنامهریزی و ساختاربندی هستیم اما از منظر تربیتی در گذشتههای دور نهاد خانواده و مدرسه را داشتیم که دو نهاد تربیتی موثر در جامعه بود و تربیت را شکل میداد که در بعدها با شکلگیری کانونهای تربیتی نهاد سوم تربیتی جامعه شد.»
کاظمی گفت: «وقتی بچهها وارد نهاد جامعه میشوند با هنجارهای متفاوتی روبهرو هستند، امروزه یک فضای دیگری به این ۳ نهاد اضافه شده است که فضای مجازی و سایبری نام دارد که ضریب نفوذ آن در حوزه تربیتی بیشتر است. فضای مجازی میتواند به عنوان یک ظرفیت بسیار ارزشمند تربیتی در اختیار نهاد تعلیم و تربیت تمامساحتی باشد به شرطی که زیرساختها و استلزامات آن شکل بگیرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «آن چیزی که در تربیت تمام طراز سند تحول بنیادین دنبال میکنیم تربیت تمام ساحتی دینی و اعتقادی به عنوان ساحتهای حاکم است.»
کاظمی گفت: «دانشآموزان در سه فضا سیر میکنند؛ فضای فیزیکی مدرسه، خانه و جامعه، فضای خیالی و فضای مجازی به عنوان شهر بی در و دروازه که ممکن است برای آنان سردرگمیهایی ایجاد شود زیرا فضایی غیرقانونمند و خطرناک است.»
او گفت: «آمارها نشان میدهد که حدود ۲۰ میلیون کاربر در فضای اینستاگرام هستند که رتبه ایران در این موضوع ۷ است. ۵۶ میلیون کاربر اینترنت و ۴۰ میلیون کاربر فعال در تلگرام داریم. ۴۰درصد افراد نیز از فیسبوک استفاده میکنند که از این تعداد ۵۶ میلیون کاربر اینترنت حدود ۲۰ میلیون زیر ۲۰ سال هستند.»
کاظمی گفت: «این آمارها نشان میدهد جامعه بدون برنامه، شتابزده و بدون برخورداری از مهارتهای لازم وارد این فضا شده و امروز آسیبهای متعددی در حوزههای مختلف متوجه دانشآموزان دهه ۸۰ است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «در کنار فرصت استفاده از فضای مجازی، تهدیداتی وجود دارد. اطلاعات بیکیفیت، غلط، پخش شایعات، کاهش ارتباطات واقعی، تعارضات ارزشها، ایجاد تداخلات در شخصیت بچهها، شبهه افکنی در حوزه اعتقادی و شکستن حریم شخصی، آسیبهای خیلی جدی وارد کرده است.»
او با استناد به آمار و ارقام گفت: «افراد بین ۲۰ تا ۸۰ ساعت در هفته درگیر فضای مجازی هستند یعنی نشان می دهد زمان خواب و ایمنی بدن به هم می خورد و باعث کم تحرکی می شود. از طرف دیگر مشکلات خانوادگی را ایجاد کرده است که عمده آن شکاف گفتمانی بین خانواده است که افراد را به سمت افسردگی سوق داده و در خانواده، اختلال در روابط زناشویی را ایجاد کرده است.»
کاظمی بر تغییر سبک زندگی از سوی فضای مجازی که پرخاشگری را در خانواده شکل داده است تاکید کرد و گفت: «آمارها اعلام میکند حدود ۶۸ درصد طلاق ثبت شده در ۱۵۰ کشور به دلیل ارتباط یکی از زوجین با فردی در فضای مجازی است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از ایجاد اختلال در یادگیری دانشآموزان از سوی فضای مجازی خبر داد که به مطالعه کوتاه و کاهش سرانه کتاب انجامیده و تقریباً باعث شده است که دقت در حوزههای مختلف کاهش پیدا کند.
او گفت: «فضای مجازی پیامدهای اخلاقی و اعتقادی ایجاد کرده و فضای هرزهنگاری ایجاد شده است. یکی از دلایل مهم بالارفتن سن ازدواج، فضای مجازی است.»
کاظمی بسیاری از آسیبهای دانشآموزان را ناشی از فقدان مهارتها دانست و گفت: «باید سواد رسانهای و مهارتهای دانشآموزان را در برابر فضای مجازی بالا ببریم که در این زمینه آموزش مربیان و خانوادهها مهم است.»
ارسال دیدگاه