در گفتوگوی ویژه تلویزیونی؛
لاریجانی: مجلس چوب لای چرخ دولت نمی گذارد
تا پایان سال بنزین گران نمی شود
تهران (پانا) - رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان با سروصدا و حاشیه ایجاد شدْ می گوید این قانون در اجرا با اشکالاتی مواجه است اما از جمله قوانین مصوبی است که منطقی خاص پشت آن وجود دارد.
علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه امشب (شنبه) در سالروز شهادت آیتالله سید حسن مدرس به مناسبت روز مجلس از طریق شبکه نخست سیما به صورت زنده با مردم به گفتوگو پرداخت.
او در این گفتوگو اظهار کرد: کارهایی که مجلس انجام داد چند نوع است. برخی قانون گذاری و برخی دیگر حل مشکلات کشور است. برخی از مشکلات کشور که مربوط به یکی و دو سال نیست مشکلات بسیار جدی است مثل مشکلات آب، ریزگردها و تالابها، مشکلات بانکها.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اخیرا نیز مسئله ارز که مشکل بسیار جدی برای کشور شده بود. علت تشکیل جلسات این است که باید تصمیمات مجلس با توافق انجام بگیرد چرا که دارای بار مالی است.
لاریجانی تصریح کرد: قانون اشتغال پایدار روستاییان که با امکاناتی از صندوق توسعه ملی و بانک ها تشکیل شد، برای کاهش مهاجرت به شهرها بود ولی متاسفانه با کندی پیش می رود.
اهم اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:
ـ ما در قانون فنی و حرفه ای هرم نیروی انسانی را بررسی کردیم و قصدمان گشترش اقدامات فنی و حرفه ای در کشور است.
ـ قانون منع به کارگیری بازنشستگان نیز که با سروصدا و حاشیه ایجاد شد و در اجرا با اشکالاتی مواجه است از جمله قوانین مصوبی است که منطقی خاص پشت آن وجود دارد.
ـ قانون کاهش محکومیت های اعدام نیز از جمله قوانین مهمی است که بنا به ولایلی خاص در مجلس تصویب شد.
ـ قانون ثبت اختراعات، قانون حفاظت و احیای مدیریت تالابها، قانون حفاظت از خاک و هوای پاک از جمله قوانین خوب مصوبی است که در مجلس تعیین تکلیف شد.
ـ قانون تجارت تقریبا در سه دوره مجلس وجود داشته ولی اکنون در مجلس دهم در حال گذراندن مراحل پایانی خود در صحن علنی است.
ـ قوانین زمانی تصویب می شود همه دستگاه ها موظف به اجرا هستند. معاونت نظارت وظیفه پیگیری این قانون را عهده دار است و گزارش نهایی خود را به کمیسیون ها ارسال می کند ولی تعلل هایی وجود دارد که باید برطرف شود.
ـ اصل ۴۴ قانون بسیار مهمی است و من قبول دارم که در دولت های مختلف خوب اجرا نشد که با پیگیری های کمیسیون ویژه مجلس امیدواریم تصحیح شود ولی البته برخی مداخلاتی نیز وجود دارد که قابل انکار هم نیست.
ـ در مورد قانون تسهیل ازدواج باید گفت که درست اجرا نشد که بر اساس گزارش کمیسیون فرهنگی به قوه قضائیه ارسال شد تا چرایی عدم اجرای آن بررسی شود.
ـ هر کمیسیونی وقتی می بیند که در برابر اجرای قانون ممانعت و استنکافی وجود دارد بر اساس ماده ۲۳۴ ایین نامه مجلس گزارش خود را به مجلس ارائه خواهد داد و نتیجه به قوه قضائیه ارسال می شود.
ـ نمایندگان یک چهره بیرونی دارند و یک چهره درونی. شرایط ایران شرایط سختی است، این را بپذیریم و نمایندگان بیشترین ارتباط را با مردم دارند و مشکلات را از نزدیک میبیند.
ـ متاسفانه ما مجلس محلی نداریم و بار این مجلس بر دوش مجلس ملی و نمایندگان است.
ـ اینکه می گویند آرای سیاسی در مجلس است کاملا درست است و این حسن مجلس است. مجلس برایند مردم و نظرات سیاسی است ولی اجرای وفاق درباره مسائل ملی امری ضروری است.
ـ در مجلس اینطور نیست که رئیس بگوید و مابقی نمایندگان اجرا کنند. نمایندگان باید قانع شوند تا اقدامات انجام شود بنابراین ممکن است رویکردها متفاوت باشد.
ـ اصطلاح چوب لای چرخ دولت گذاشتن توسط مجلس را نمی پسندم و حس نمی کنم چنین رویکردی باشد. شاید انتقاداتی وجود داشته باشد ولی این به معنای چوب لای چرخ گذاشتن نیست.
ـ در برخی مسائل نیز که مربوط به امنیت ملی است ما در مجموع با دولت همراهی می کنیم ولی در شرایط امروز که شما مواجه هستید با رفتار ناهنجار آمریکایی ها، عقل حکم می کند همه قوا با هم کار کنند.
ـ وقتی دشمنی دارید که می خواهد مسائل اقتصادی مردم را با مشکل مواجه کند، نشان میدهد که اختلافات جزئی را باید کنار بگذاریم.
ـ ما مدت هاست بر سر مسئله بنزین بین دولت و مجلس و مرکز پژوهش ها بحث داریم و این دغدغه ذهنی ماست.
ـ در قانون اساسی مرجع اصلی قانون گذاری مجلس است و این امری غیرقابل انکار است. این شوراها مثل هیات نظارت اگر کار خود را بکنند مزاحمتی با کار ما ندارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از این شوراهاست که نباید قانون گذاری کند، یکبار هم در دولت قبل اینکار را کرده بود که من واکنش نشان دادم.
ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی جایگاه دارد ولی نه برای قانون گذاری. مجمع جایگاهی است که اگر ما اختلافی با شورای نگهبان پیدا کردیم، باید نظر نهایی را بدهد. آنها نمی توانند قانون گذاری کنند ولی چیزی که اخیرا پیش آمد اقدامات هیات نظارت بود.
ـ هیات نظارت می تواند اگر درباره طرح یا لوایح مخالفتی با سیاست های کلی دید می تواند نظر خود را به کمیسیون بدهد ولی چون در مورد اخیر نظراتش را به شورای نگهبان داد باعث مشکل شد.
ـ اگر این شوراها کار خود را بکنند مخالفتی با قانون گذاری ندارد ولی وقتی در موارد معدود کاری انجام میدهند، باعث مشکل می شود.
ـ اینکه می گویند قیمت واقعی مردم را اعمال کنیم حقیقت ماجرا این است که فشار به مردم وارد می شود با این روش.
ـ چند نکته درباره قیمت بنزین وجود دارد. یکی اینکه ما به علت تفاوت قیمت با کشورهای اطراف دچار قاچاق شده ایم. یک مسئله دیگر مصرف زیاد بنزین در کشور است. یک مسئله دیگر این است که اقدامات ما باید طوری باشد که فشار زیادی به مردم وارد نشود چراکه شرایط کشور ما شرایط عادی به لحاظ اقتصادی نیست.
ـ چیزی که انجام می شود این است که فقط با کارت سوخت بنزین به مردم ارائه شود و تا پایان سال گرانی در کار نیست. در زمینه بنزین ولی من به طور کلی بعید می دانم گرانی بنزین در کار باشد.
ـ قانون منع به کارگیری بازنشستگان شبهه ای ندارد ولی دستگاه و افراد ممکن است شبهه ای ایجاد کنند.
ـ این قانون فلسفه ای داشت که ممکن است مقاومت هایی ایجاد کند. استثنائاتی قبلا وجود داشت که در قانون جدید لغو کردند تا در رده های مدیریتی نیز تعییراتی ایجاد شود ولی تا آنجا که اطلاع دارم رویکرد جامعه این است که اجازه دهیم هوای تازه در دستگاه های مدیریتی اجرایی شود. باید مقاومت ها را از بین برد ولی اصل فکر و فلسفله این قانون درست است ولی باید همراهی کرد که دستگاه های دیگر اجرا کنند.
ـ اگر کسی سوال دارد می تواند از معاونت قوانین مجلس سوال کند و اگر ابهامی دارند بخواهند مجلس برطرف کند ولی به طور کلی ما ابهامی در این قانون نمیبینیم.
ـ قیمت های بازار را مرکز پژوهش ها مستمرا برای من ارسال می کند که نشان میدهد ثباتی در بازار وجود ندارد.
ـ یک مقدار زیادی از وقت ما صرف کنترل ارز بود چون برداشت ما این بود تا این ارز کنترل نشود اجازه عادی شدن سایر موارد را پیدا نخواهیم کرد.
ـ تصمیمات مهم و خاصی در شورای سران قوا اتخاذ شد که برخی در حوزه برخورد با دلالان بود و برخی دیگر در حوزه روانی. این قسمت باید همچنان کنترل شود. برای کالاهای مورد نیاز مردم ما گفتیم ارز ۴۲۰۰ تومانی باید دولت ارائه کند و نه ارز نیمایی ولی این در بازار تاثیرگذار نبود.
ـ سازمان تعزیرات اگر پیشنهادی برای رسیدگی دارد به مجلس ارائه دهد ولی وقتی این حجم از کار در فروشگاه ها باشد، نمیتوان موردی با آن برخورد کرد.
ـ مسئله خودرو حالت انحصاری در کشور ما دارد و چند شرکت بزرگ این کار را انجام می دهند. نقدینگی جامعه نیز تا حدودی به سمت اتومبیل رفته است به همین دلیل حالت دلال بازی در این زمینه رخ داده است ولی معلوم است حالت عادی وجود ندارد.
دلال بازی ها این را میخواهد که خودروساز خودرو را ارزان بدهد ولی او گران به مردم و متقاضیان بفروشد. آیا این خودروسازان خودرو را به متقاضی میدهند؟ معلوم نیست!
ـ مسئله قطعه سازان نساختن قطعه نیست، مسئله آنان پرداخت پول توسط خودروسازان است.
ـ با وزیر صنایع و رئیس جمهوری هم صحبت هایی کردیم که هرچه زودتر مشکل قطعه سازان حل شود که ان شاءالله ظرف روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید.
ـ دیپلماسی پارلمانی در بسیاری از کشورها هست ولی برخی کشورها فعال نیستند ولی به طور کلی این دیپلماسی پارلمانی در ایران حالت بسیار فعال تری گرفته است.
ـ دیپلماسی پارلمانی می تواند مکمل باشد ولی در برخی مواقع می تواند کاربردی باشد مثلا درباره روسیه ما به فرمت جدیدی رسیدیم که هر ۶ ماه طی سفرهایی مشکلات پیگیری شود.
ـ حل مسئله مسکن با مالیات گذاری بر خانه های خالی به تنهایی قابل حل نیست ولی یکی از مسائلی که امروز در حال بحث است، این است که نقدینگی جامعه را به سمت طرح های نیمه تمام عمرانی سوق دهیم.
ـ رقم این طرح های عمرانی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.
ـ بهترین جایی که میتواند سرمایه مردم را حفظ کند، بازار مسکن است.
ـ در مسکن مهر هم که درمرکز پژوهش ها بحث شد قرار بود زمین از حالت سرمایه ای خارج شود و ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد ولی طور دیگری اجرا شد.
ـ مسکن فشار روی سایر اجناس را میتواند کاهش دهد و نقدینگی بازار را کاهش دهد.
ارسال دیدگاه