معاون فرهنگی آموزشوپرروش: عرصه تاثیرگذاری حوزه در مدارس کم است
تهران (پانا) - معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش طرح پیوند و حضور روحانیون در فضاهای اردویی و محافل خانوادگی و کانونی را از رویکردهای مهم در جذب دانشآموزان دانست.
به گزارش روابط عمومی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در میزگرد بررسی شرح وظایف و عملکرد بخشهای مختلف ستاد که با حضور معاونان حوزه علمیه خواهران و برادران و مسئولان وزارت آموزش و پرورش در مشهد برگزار شد گفت: «در رویکرد همکاریها چند گزاره روشن است، امروز مسیری که آموزش و پرورش حرکت میکند، حرکت در تحقق سند تحول بنیادین است و همه ظرفیتها در این مسیر حرکت میکند. کارهای زیادی در آموزش و پررش انجام شده با این وجود هنوز راه نرفته باقی است و مشکلات زیادی داریم.»
او ادامه داد: «با وجود تلاشهای انجام شده بروندادها مطلوب ما نیست، مثلا عرصه حجاب و عفاف و پایبندی به ارزشهای دینی انتظارات ما را برآورده نکرده و فاصله زیادی داریم و همچنان چالشهای عدیدهای وجود دارد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: «باید فکری اساسی کرد، فقدان نگاه اولویتدار به نظام تعلیم و تربیت و منابع انسانی در آموزش و پرورش یکی از آسیبهاست و تا زمانی که حرکتی جدی انجام نشود نمیتوان کاری از پیش برد. اینها نتیجه غفلت از آموزش و پرورش است.»
کاظمی گفت: «آموزش و پرورش بنا دارد از همه ظرفیتها به ویژه حوزه علمیه استفاده کند و هر آن چه لازم است از ظرفیت حوزه در بخشهای رسمی و تبلیغی و برنامهها بهره بگیریم، هر چند آمار و ارقام در ستاد همکاریها رو به رشد است اما باید اذعان کرد ظرفیتهای موجود حوزه همچنان به لحاظ حجم پایین است.»
عرصه تاثیرگذاری حوزه در مدارس کم است
او افزود: «عرصه تاثیرگذاری حوزه در مدارس کم است، مدارس طرح امین نسبت به مدارس بزرگ هنوز از رقم پایینی برخوردار است و نیاز به تغییر رویکردها در برنامهریزی، تولید و توانمندی منابع انسانی و به طور جدی در تولید محتوا و روشهای تربیتی و توجه به حوزه و نوع مقاطعی است که مد نظر ماست داریم.»
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: «از محدودیتهای موجود در مدرسه فضای زمانی است که بزرگترین مانع برای فعالیت است و فرصتهای کمی در اختیار مبلغان است، باید به مسیرهای دیگری فکر کنیم، طرح پیوند و حضور روحانیون در فضاهای اردویی و محافل خانوادگی و کانونی از این رویکردها در جذب دانشآموز است. نوع رویکرد در حوزه پرورشی و فرهنگی و برنامههای در سطح کلان آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد.»
در ادامه این میزگرد رضا مددی، مشاور وزیر و دبیر ستاد اجرایی سند تحول نیز گفت: «سند تحول نقشه راه آموزش و پرورش تا ۱۴۰۴ است و مسیر آموزش و پرورش براساس این سند بالادستی ترسیم شده است. یکی از دستاوردهای مهم سند، مبانی نظری است و امید است در این ارتباط علمای حوزه مبانی نظری سند تحول را مورد ارزیابی قرار دهند.»
مددی ادامه داد: «در مبانی نظری فلسفه تربیت مبتنی بر آموزههای دینی ترسیم شده و در شورای عالی فرهنگی به تصویب رسیده است. در رابطه با تربیت اسلامی کتابهای زیادی تدوین شده و هیچ یک مبنای عملکرد آموزش و پرورش رسمی نبوده است، حال آنکه در این سند فلسفه تربیت اسلامی به صورت رسمی و عمومی ترسیم شده است.»
تدریس مبانی نظری سند تحو ل در دانشگاه فرهنگیان
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: «اینکه چه نوع تعلیم و تربیتی از طریق مدارس دنبال میشود خطوط کلی آن در مبانی سند تحول با پشتوانه علمی وجود دارد و به همین منظور در دانشگاه فرهنگیان مبانی نظری سند تحول بنیادین در دو ماده درسی تدریس میشود و این قابلیت وجود دارد در حوزههای دیگر نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.»
مددی گفت: «در آموزش و پرورش برای اجرایی شدن سند تحول، برنامه مشخص و تدوین شدهای داریم و مجموعهای مشتمل بر ۱۳۲ راهکار ناظر بر محتوا، برنامه درسی، نیروی انسانی، نظام پژوهش، ارزشیابی، فضا، تجهیزات، منابع درسی و راهبری و مدیریت در آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است است.»
دبیر ستاد اجرایی سند تحول به قابلیتهای این سند اشاره کرد و گفت: «سند تحول تکلیف کلی را برای اینکه چه مسیری را وزارتخانه و معاونتها و بخشهای آن دنبال کنند در شش بخش تحت عنوان زیرنظامهای سند تا ۱۴۰۴ مشخص کرده است و بخشهای مختلف باید به دنبال تحقق آن باشند.»
۵۵برنامه برای همکاری با حوزه
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سند تحول در مورد اولیا و مربیان نیز برنامه هایی را آورده است وهمکاری حوزه و آموزش و پرورش در ۵۵ موضوع مشخص شده است و تعهدی که آموزش و پرورش برای ورود حوزه دارد نیز مشخص می باشد، امیدواریم این خطوط اصلی در سیاست و برنامه ریزی برای سالهای آینده تاثیر گذار باشد
ارسال دیدگاه